ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قتل مهسا امینی؛ فراخوان فعالان زنان در ایران برای تجمع اعتراضی و تجمع در دانشگاه تهران

دو روز از قتل مهسا امینی به دست گشت ارشاد می‌گذرد. در چندین شهر ایران تجمع برگزار شده و گروهی از فعالان زنان از داخل کشور فراخوان تجمع در روز دوشنبه داده‌‌اند. در خارج از ایران نیز تجمع‌هایی برگزار خواهد شد.

خشم عمومی و اعتراض‌ها به قتل مهسا امینی به دست گشت ارشاد در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد. گروهی از فعالان زنان در ایران فراخوانی برای یک تجمع اعتراضی در روز دوشنبه ۲۸ شهریور منتشر کرده‌اند.

فعالان زنان داخل ایران در فراخوان خود نوشته‌اند:

«چند روزی است که سوگوار خواهرمان ژینا (مهسا) امینی هستیم که دستگاه سرکوب به نام دین و قانون جان عزیزش را به ناحق ستانده. هریک از ما می‌توانستیم ژینای دیگری باشیم که تنها به طلب حق زندگی و به سبب قوانین متحجرانه کشته شویم.»

آنها با اشاره به سرکوب‌های حکومتی اضافه کرده‌اند: «هر روز به بهانه‌های مختلف نانمان را می‌ربایند و در خانه، خیابان و زندان جانمان را می‌ستانند و حتی حق سوگواری برای کشته‌شدگان را از ما دریغ می‌کنند.»

این فعالان زنان اعلام کرده‌اند که به همراه کسانی که به نوشته آنها «نسبت به این مساله بی‌تفاوت نیستند» روز دوشنبه ساعت ۱۸ در تهران، تقاطع خیابان حجاب و بلوار کشاورز، در همراهی با خانواده‌ ژینا و مردم کردستان گرد هم می‌آیند تا اعتراض خود به حجاب اجباری نشان دهند.

علاوه بر این فراخوان، در شهرهای مختلف استان‌‌های کردستان و کرمانشاه‌ هم فراخوان‌هایی برای تجمع در روز دوشنبه منتشر شده و برخی از گروه‌ها مردم را به اعتصاب عمومی دعوت کرده‌اند. همچنین، دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر تهران برای ظهر دوشنبه در محوطه دانشگاه‌هایشان دعوت به تجمع کرده‌اند.

در خارج از ایران هم گروه‌های مختلف سیاسی فراخوان‌هایی برای اعتصاب و اعتراض مدنی صادر کرده‌اند. در میان شخصیت‌ها، مسیح علینژاد، فعال مدنی و سیاسی در فراخوانی از مردم خواسته در هر مکانی که هستند و با هر امکاناتی که در اختیار دارند، خشم خود را به مرگ مهسا امینی نشان دهند و اعتراض کنند.

متن کامل فراخوان فعالان زنان را در تریبون زمانه بخوانید.

فراخوان برای تجمع در شهر رشت

گروهی از از فعالان اجتماعی شهر رشت هم فراخوانی برای اعتراض در این رشت منتشر کردند. در این فراخوان آنها از شهروندان رشت می‌خواهند که در روز دوشنبه، ۲۲ شهریور، ساعت ۱۹ به خیابان مطهری، چهارراه حاجی‌آباد بیایند.

در بیانیه مربوط به فراخوان اعتراض در رشت آمده است:

«مرگ ژینا (مهسا امینی) نتیجه مستقیم سیاست‌هایی است که تمامیت جسمانی زنان را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را آماج حمله‌های بسیار قرار داده است. در مقابل شاهد مقاومت روزافزون زنان هستیم؛ زنانی که علی رغم ناامنی و تهدیدهای هر روزه، دست از مبارزه روزمره نمی‌کشند و علیه نیروی سرکوب چه در خانه چه درخیابان می‌جنگند.»

در این فراخوان که در همراهی با «خانواده‌ی ژینا و مردم کردستان و در اعتراض به خشونت گسترده علیه زنان» نوشته شده، آمده است:

«به خیابان می‌آییم که یادآور شویم مبارزه برای حمایت از آینده و زندگی زنان در شرایطی که حتی حق انتخاب و زندگی‌شان در آن تأمین نشده است، ضروری است. می‌آییم تا بار دیگر بر حق تعیین سرنوشت خود تاکید کنیم.»

متن کامل فراخوان برای اعتراض در رشت را در تریبون زمانه بخوانید.

تجمع اعتراضی در دانشگاه تهران

امروز یکشنبه ۲۷ شهریور دانشجویان دانشگاه تهران در یک تجمع اعتراضی یاد مهسا امینی را گرامی داشتند. آنها که پلاکاردهایی با شعارهایی همچون «»ژینا شهید روسری»، «خونت پایمال نخواهد شد» و «نمی‌خواهیم بمیریم» در دست داشتند، شعارهایی نظیر «زن، زندگی، آزادی» سر دادند و به سیاست‌های حکومت درباره زنان اعتراض کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

طبق تصاویر منتشر شده از این تجمع، برخی از زنان شرکت‌کننده در این تجمع روسری بر سر نداشتند. دانشجویان سرود «همراه شو عزیز» را هم‌خوانی کردند.

با ادامه تجمع، بسیجیان به دانشجویان معترض حمله کردند و دانشجویان شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» سردادند.

فراخوان برای تجمع در برلین

گروه «بلندگو» هم که در برلین فعالیت می‌کنند و خود را «پلتفرمی برای بلندتر کردن صدای همبستگی بین‌المللی در حمایت از اعتراضات و جنبش‌های مردم ایران» معرفی کرده‌ در هبستگی با اعتراضات مردمی به قتل مهسا امینی در برلین اعلام تجمع کرده‌اند.

آدرس و ساعت این تجمع: دوشنبه، ۱۹ سپتامبر ساعت ۵ عصر
U Kottbusser Tor, Berlin

در متن فراخوان برای تجمع در برلین آمده:


«در همبستگی با زنان ایران و مقاومت زنان کورد در برابر حاکمیت زن‌ستیز جمهوری اسلامی و همزمان با خیزش و اعتصاب عمومی در شهرهای کردستان در برلین گرد هم می‌آییم تا فریاد بزنیم: ژینا زنده است و نماد مبارزه با سرکوب هرروزه زنان.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

متن فراخوان تجمع در برلین را در تریبون زمانه بخوانید.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.