ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گلوله، پاسخ سوگواری ــ گزارشی از شهروندان زخمی‌شده در مراسم خاکسپاری مهسا امینی

فرزاد صیفی‌کاران ــ نچیروان معروفی، محمد پارسا صحت و کیان درخشان از جمله شهروندانی هستند که در روز خاکسپاری مهسا امینی در سقز، هدف گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

روز شنبه ۲۶ شهریور ماه بعد از مراسم خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی در آرامستان آیچی سقز، شهروندان عزادار سقزی دست به تجمع اعتراضی زدند که به سرعت با مداخله نیروهای امنیتی به خشونت کشیده است.

مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی، برای سفر به همراه خانواده به تهران رفته بود که گشت ارشاد او را بازداشت کرد. مهسا در پی خشونت مأموران، پس از مدتی به کُما رفت و در نهایت بر اثر ضربه مغزی در بیمارستان کسری تهران جان سپرد.

معترضان عزاداری سقزی بعد از مراسم خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی به سمت فرمانداری شهر رفتند و تجمع مسالمت‌آمیز برگزار کردند. اما نیروهای امنیتی که از قبل در محل مستقر شده بودند، با اعمال خشونت، به سمت معترضان عزادار آتش گشودند و گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

در جریان تیراندازی نیروهای یگان ویژه شماری از معترضان سقزی به شدت مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. در ویدیوهای منتشرشده استفاده آشکار و بی‌رویه نیروهای امنیتی از سلاح‌های کُشنده مانند شات‌گان ساچمه‌پران کاملا مشهود است.

هنوز آمار دقیقی از تعداد زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سقز در دست نیست، اما بر اساس تصاویری که از اعتراض‌های سقز منتشر شده، نیروهای امنیتی با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به نقاط حساس بدن معترضان مانند سر و گردن، به آنها آسیب‌های جدی رساندند.

تاکنون هویت سه تن از معترضان به نام‌های نچیروان معروفی، محمد پارسا صحت و کیان درخشان که بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی زخمی شدند برای زمانه محرز شده است.

نچیروان معروفی

نچیروان معروفی، متولد ۱۳۸۳، جوان ١٨ ساله اهل روستای «تُرجان» از توابع سقز است که شنبه ۲۶ در جریان اعتراض‌های به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در مقابل فرمانداری سقز بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی زخمی شد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با زمانه ضمن تایید این حادثه گفت نچیروان است نزدیک به ماه است که به سربازی اعزام شده و دوران خدمت نظام وظیفه خود را در عجب‌شیر می‌گذارند.

به گفته این منبع آگاه نچیروان معروفی برای مرخصی دو روزه به سقز بازگشته بود و همان روز حادثه در راه بازگشت به عجب‌شیر بود:

«آن روز می‌خواست به عجب‌شیر برگردد، اما اتوبوس نبود، به همین خاطر با پدرش تماس گرفت تا با ماشین او را به عجب‌شیر ببرد. پدرش مغازه را بست و دنبال نچیروان رفت. وقتی پدرش به محل رسید به نچیروان زنگ زد و او گفت که تیر خورده است.»

به گفته این منبع آگاه تماس قطع می‌شود و بعد از مدت کوتاهی زمانی که مجددا خانواده نچیروان معروفی با او تماس می‌گیرند مردی موبایل او را پاسخ می‌دهد و به آنها می‌گوید که نچیروان را به منزل خودش برده است:

«آن مرد نچیروان را در خانه خودش حمام کرده بود، چون همه بدنش خونی شده بود.»

بعد از این‌که خانواده خودشان را به منزل این شهروند سقزی می‌رسانند نچیروان را به بیمارستان سقز می‌برند. در بیمارستان به آنها گفته می‌شود چشم‌هایش آسیب شدید دیده است و نزدیک به ۳۰ ساچمه در بدن‌اش است، به همین دلیل او را به بیمارستانی در تبریز اعزام می‌کنند (هشدار: تصویرهای زیر برای برخی می‌توانند آزاردهنده باشند)

تصاویری از نچیروان معروفی در بیمارستان که آثار زخم گلوله‌های ساچمه‌ای بر بدن او پیداست.

به گفته منبع اگاه زمانه پزشک‌ها در تبریز از معالجه چشم راست نچیروان معروفی قطع امید کرده‌اند و به گفته آنها بینایی‌اش را از دست خواهد داد یا نهایتا در حد تشخیص نور خواهد بود.

در تصاویری که از نچیروان معروفی به دست زمانه رسیده، آثار زخم گلوله‌های ساچمه‌ای در زیر چشم، بینی، گونه، چانه و دست‌های نچیروان معروفی مشهود است.

یک‌شنبه ۲۷ شهریور نچیروان معروفی در بیمارستانی در تبریز مورد عمل جراحی قرار گرفت.

محمد پارسا صحت و کیان درخشان

محمد پارسا صحت، فرزند انور صحت، آرایشگر ساکن سقز و متولد ۱۳۷۹ است. او نیز در نزدیکی مغازه‌اش که به در حوالی خیابان جمهوری، یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های مرکز شهر سقز قرار دارد، از جانب نیروهای امنیتی مورد اصابت گلوله قرار گرفت. به گفته یک منبع آگاه در گفت‌وگو با زمانه محمد پارسا از ناحیه چشم، بینی و گردن به شدت آسیب دیده است.

این شهروند سقزی را شنبه ۲۶ شهریور به دلیل وخامت حالش به بیمارستانی در تبریز منتقل کردند.

محمد پارسا صحت

کیان درخشان نیز یکی دیگر از معترضان سقزی است که روز گذشته به دلیل تیراندازی نیروهای امنیتی از ناحیه سر و گلو مورد اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای قرار گرفت و به شدت زخمی شد.

کیان درخشان نیز همانند دو شهروند مصدوم دیگر به دلیل وخامت حال‌اش به بیمارستانی در تبریز منتقل شد و مورد عمل جراحی قرار گرفت.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بر اساس ویدیویی که از کیان درخشان منتشر شده، او پس از اصابت گلوله، در حالی که صورت‌اش غرق در خون بود، توسط مردم به بیمارستان منتقل شد.

مرگ دلخراش مهسا (ژینا) امینی، خشم عمومی از حجاب اجباری و عملکرد گشت ارشاد و هم‌چنین واکنش‌های بسیار گسترده‌ای را چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌المللی به همراه داشت. به فاصله کوتاهی بعد از اعلام خبر مرگ این زن جوان، گروهی از شهروندان مقابل بیمارستان کسری تهران و حوالی میدان آرژانتین دست تجمع زدند.

شنبه ۲۶ شهریور نیز علاوه بر سقز، سنندج مرکز استان کردستان نیز شاهد اعتراض‌های گسترده شهروندان در حمایت از سقز و اعتراض به کشته شدن مهسا امینی بود.

در این میان تنها پاسخ حکومت همانند گذشته به اعتراض‌ها سرکوب، تیراندازی، بازداشت و اعمال خشونت بوده است. روز گذشته در شهرهای سقز و سنندج تعداد زیادی از شهروندان بازداشت شدند که در حال حاضر آمار دقیقی از آنها در دسترس نیست.

این واکنش‌ها و اعتراض‌ها هم‌چنان ادامه دارد. هشتگ #مهسا_امینی در روزها گذشته بدون وقفه ترند اول توییتر بوده و تاکنون بیش از ۲ میلیون ۷۰۰ هزار توییت‌ با استفاده از این هشتگ زده شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mashang

    فرهنگی «باید از این وجدان جمعی استقبال کنیم» شهریور ۲۷, ۱۴۰۱ آنچه امروز در جمهوری اسلامی ایران رخ می‌دهد ادامه و امتداد جنایت‌ها و کشتارهای سال‌های دهۀ خونین شصت و به‌ویژه جنایت کشتار جمعی زندانیان سیاسی دگراندیش در تابستان ۱۳۶۷‌ است. آمران و مجریان آن جنایت بزرگ هنوز در قدرت‌اند و برای حفظ سلطه‌شان و چپاول ثروت‌های ملی که آن را جزو “غنائم” اسلام سیاسی حاکم می‌دانند تردیدی در تکرار جنایت‌هایی چنین شرم آور و ضد انسانی ندارند. حتی در دوران هشت‌سالهٔ “دولت اصلاحات” که اصلاح‌طلبان حکومتی زمام امور دولت را در دست داشتند و قدرت برتر در مجلس شورای اسلامی بودند و تلاش برای برقراری “جامعه مدنی” ادعای‌شان بود حاضر نشدند از خط قرمز “خودی و غیرخودی”شان (یا به‌عبارتی دیگر، موافق و مخالف حکومت دینی جمهوری اسلامی) عبور کنند و در رویارویی با آنچه بر میهن ما گذشته بود و می گذشت گامی بردارند…. ▫️جدایی دین و دولت و برچیده شدن استبداد دینی به یک وجدان جمعی تبدیل شده؛ چه از جانب خداباوران و چه خداناباوران. باید از این که هر کسی «در حد توانش و طبق دیدگاهش» در راه تغییر شرایط در ایران هر تلاشی بکند، استقبال کرد. ▫️باید از همه تلاش‌ها، در هر صورت، ناقص یا کامل، برای تغییر این وضعیت استقبال کنیم. وقت برای مرزبندی‌های سیاسی و ایدئولوژیک و قرائت‌های مختلف تاریخی بسیار است. الآن باید هم‌سو و هم‌صدا، استبداد دینی و ابزارهای سرکوبش را هدف قرار دهیم. هر چند ممکن است الآن زورمان به حکومت نرسد ولی این گفتمان و رویکرد مشترک باعث ریزش نیروهای درون حکومت می‌شود، نیرو آزاد می‌کند و می‌تواند از حالت بالقوه به بالفعل درآید و حکومت را پس بزند. ▫️ما درباره قتل زهرا کاظمی، زهرا بنی‌یعقوب، مهسا امینی و حتی قتل هاله سحابی که در برابر انظار عمومی کشته شد با انکار و فریبکاری حکومت مواجه هستیم. اما افکار عمومی دیگر تسلیم این انکارها نمی‌شود و به خوبی دریافته که «ستم و سرکوب با نام مستعار دین» دارد صورت می‌گیرد. کانال رضا علیجانی | گزیده‌ای از یک گفتگو/ سایت کلمه طنز تلخ! ؟؟؟؟* مقابل بیمارستان کسری مردم راکتک میزنند! در آرامستان آیچی مردم را کتک میزنند! در شهر سقز مردم را کتک میزنند! تا این مردم کتک‌خورده قبول کنند که مهسا امینی کتک‌نخورده…!!! سحام نیوز