ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض مردمی به قتل مهسا (ژینا) امینی؛ دست‌کم سه شهروند در اعتراضات دوشنبه ۲۸ شهریور کشته شدند

اعتراض‌های مردمی به قتل مهسا (ژینا) امینی در شهرهای کُردنشین که با اعتصاب عمومی گسترده کسبه و بازاریان همراه بود، از سوی نیروهای به خشونت کشیده شد. تاکنون دست‌کم سه تن از معترضان کشته و ده‌ها تن زخمی و بازداشت شده‌اند.

روز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به قتل حکومتی مهسا امینی، مردم در شهرهای سقز، سنندج، بانه، دهگلان، دیواندره، کامیاران و مریوان در استان کردستان و شهرهای مهاباد، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، نقده، ارومیه و سردشت در استان آذربایجان غربی و شهرهای روانسر و جوانرود، کرمانشاه، پاوه و ایلام با تعطیلی کسب و کارهای خود دست به اعتصاب عمومی گسترده‌ زدند.

در روزهای گذشته گروهی از احزاب و تشکل‌های سیاسی، مدنی و فرهنگی و فعالان حقوق زنان در استان کردستان با انتشار بیانیه‌های جداگانه از مردم به‌ویژه کسبه و بازاریان خواسته بودند تا روز دوشنبه ۲۸ شهریورماه، دست به اعتصاب عمومی بزنند.

با گذشت چند ساعت از آغاز اعتصاب عمومی کسبه و بازاریان در اغلب شهرهای مذکور، مردم معترض به قتل مهسا (ژینا) امینی به خیابان‌ها آمدند و با شعارهایی از جمله، «زن، زندگی، آزادی»، «می‌کشم می‌کشم هر آن‌که خواهرم کُشت» و «مرگ بر دیکتاتور» برای سومین روز متوالی اما در شکلی بسیار وسیع‌تر از روزهای قبل اقدام به برگزاری تجمعات و تظاهرات اعتراضی کردند.

پیش از این در شامگاه دوشنبه نیز جمعی از کسبه و بازاریان در شهرهای کردستان و کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی از جمله از طریق پیام کوتاه تهدید شده بودند که در صورت عدم بازگشایی مغازه‌ها «برابر مقررات با این افراد برخورد خواهد شد»، اما علی‌رغم فشار و تهدیدهای امنیتی، اعتصاب عمومی اصناف و بازاریان و اعتراضات مردمی برگزار شد.

منابع حقوق بشری کُرد از آغاز شکل‌گیری اعتصاب‌های عمومی در شهرهای کُردنشین با انتشار تصاویر و ویدیو از حضور بسیار سنگین نیروهای امنیتی در سطح شهر خبر دادند. پس از آن، ادامه اعتراض‌های مردمی در بعدازظهر دوشنبه ۲۸ شهریور در بسیاری از شهرهای کُردنشین با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

در شهر دیواندره بر پایه اطلاعات رسیده به زمانه و ویدئوهای منتشر شده، نیروهای امنیتی با شلیک گلوله‌های جنگی و استفاده وسیع از وسایل دیگر بسیاری از معترضان را زخمی کردند.

به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان، مأموران مسلح جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از این شهرها دست به سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مردمی زدند و در نتیجه تیراندازی مأموران به سمت معترضان محسن محمدی در دیواندره، فریدون محمودی در سقز و رضا لطفی در دهگلان کشته، و بیش از ۸۵ تن مجروح و دست‌کم ۲۰۰ نفر در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند.

طبق این گزارش، محسن محمدی، شهروند اهل دیواندره دوشنبه ۲۸ شهریور پس از زخمی شدن به بیمارستان کوثر سنندج منتقل شدند، اما نزدیکان این دو شهروند از جان‌باختن آن‌ها در اثر شدت جراحات خبر می‌دهند. به علاوه گفته می‌شود جسد فریدون محمودی که در اثر تیراندازی نیروهای ضد شورش در سقز کشته شد به بیمارستان شفای این شهر انتقال یافته است.

بر اساس آخرین گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در بین زخمی‌شدگان دست‌کم سه کودک وجود دارد. احتمال داده می‌شود که تعداد زخمی‌شدگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات دوشنبه ۲۸ شهریور شهریور بیشتر از آماری باشد که تا این لحظه از سوی منابع حقوق بشری منتشر شده است.

هم‌چنین شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از شاهدان عینی در رابطه با سرکوب معترضان از سوی نیروهای امنیتی نوشته، امروز (دوشنبه ۲۸ شهریور) به دلیل گسترش اعتراضات در شهرهای مختلف و کمبود نیروهای ضد شورش، نیروهای بسیج و سپاه پاسداران در سرکوب معترضین شرکت داشته‌اند:

«تعدادی از بازداشت شدگان به دلیل ضرب و شتم شدید توسط نیروهای انتظامی و امنیتی دچار جراحات و شکستگی شده‌اند، اما بدون حق دریافت خدمات پزشکی توسط ماموران به مکانی نامعلوم منتقل شدند.»

از عصر روز دوشنبه ۲۸ شهریور با بالاگرفتن شدت درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای امنیتی و افزایش تعداد زخمی‌شدگان، وضعیت بیمارستان در شهرهای کُردنشین کاملا امنیتی توصیف شده و طبق گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، نیروهای لباس‌شخصی بر رفت و آمد به بیمارستان کنترل داشته و زخمی‌شدگان را مورد بازجویی قرار می‌دهند.

به علاوه از اوایل روز دوشنبه خطوط اینترنت تلفن‌های همراه در بسیاری از شهرها قطع و اینترنت خانگی نیز دچار اختلال شد. امروز سه‌شنبه ۲۹ شهریور خطوط اینترنت تلفن‌های همراه مجددا وصل شده اما کماکان با کندی سرعت مواجه است.

*این خبر با اطلاعات تازه به‌روز شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.