ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شدت گرفتن اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا امینی؛ ده‌ها معترض کشته و زخمی شدند

مردم معترض برای ششمین روز متوالی در برخی از شهرها از جمله تهران و سنندج به خیابان‌ آمدند. تاکنون ده‌ها تن از معترضان در روزهای اخیر کشته، زخمی یا بازداشت شدند.

طی روزهای اخیر با شدت گرفتن اعتراض‌ها نسبت به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی و برگزاری تجمعات مردمی در شهرهای مختلف ایران به‌ویژه در شهرهای کُردنشین، ده‌ها تن از معترضان کشته، زخمی یا بازداشت شدند.

تاکنون چندین شهروند کُرد از جمله دو نوجوان ۱۶ ساله بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدند.

زمانه بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع آگاه تاکنون جان باختن سه نفر به نام‌های فواد قدیمی در دیواندره، رضا لطفی در دهگان و فرجاد درویش در ارومیه تایید می‌کند.

◼️ در نقشه اینتراکیتو زیر، اسامی همه جان‌باخته‌ها با تفکیک شهرها گردآوری شده است، اما همه این اسامی مستقلا توسط زمانه قابل تایید نیست.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

از آغاز اعتراضات مردمی (جمعه ۲۵ شهریور)، بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، تا این لحظه بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدن دست‌کم ۱۲ شهروند کُرد به نام‌های فریدون محمودی (سقز)، زکریا خیال (پیرانشهر)، فرجاد درویشی (ارومیه)، فواد قدیمی (دیواندره)، رضا لطفی (دهگلان)، محسن محمدی (دهگان)، مینو مجیدی (کرمانشاه)، امین معرفت (اشنویه)، میلان حقیقی (اشنویه)، دانش راهنما (روستای بالو، ارومیه)، صدرالدین لیتانی (اشنویه) و عبدالله محمودپور (ارومیه) جان باخته‌اند.

زکریا خیال اهل پیرانشهر و امین معرفت اهل اشنویه هر دو ۱۶ سال داشتند که به ترتیب در روزهای سه‌شنبه ۲۹ و چهارشنبه ۳۰ شهریور در جریان اعتراضات مردمی با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جان باختند. ویدئوهای منتشر شده از مراسم خاکسپاری این دو نوجوان با واکنش جمعی و خشم عمومی در شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

با وجود فشارها و سرکوب گسترده و خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف ایران، تا شامگاه چهارشنبه ۳۰ شهریور اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی که در روزهای گذشته به سایر شهرهای ایران تسری یافته، ادامه داشت و در تصاویر و ویدئوهای منتشر شده به وضوح دیده می‌شود که نیروهای سرکوب به سمت معترضان گلوله شلیک کردند.

چندین گزارش ویدئویی در شبکه‌ها منتشر شده که بدن‌های بی‌جان معترضانی که بر اثر تیراندازی مأموران امنیتی کشته یا زخمی شدند را نشان می‌دهد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ویدئویی از تبریز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که پیکر خون آلود یک معترض را نشان می‌دهند که با شلیک به سرش کشته شده است.

در مشهد مأموران نظامی حکومت از داخل مقر نیروی انتظامی به سمت معترضان شلیک کردند.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، تا روز پنج‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، دست‌کم کشته شدن ۳۱ شهروند درجریان اعتراضات سراسری ایران به ثبت رسیده است.

احتمال داده می‌شود که تعداد زخمی‌شدگان و کشته‌شدگان اعتراضات سراسری شهریورماه بسیار بیشتر از آماری باشد که تا این لحظه از سوی منابع حقوق بشری منتشر شده است.

طبق گزازشی که به دست زمانه رسیده است، عصر چهارشنبه ۳۰ شهریور در جریان برگزاری اعترض‌های مردمی در آمل تعدادی از معترضان با شلیک مستقیم زخمی و کشته شدند. تا این لحظه اما از آمار دقیق زخمی‌ها و اسامی کشته‌شدگان در این شهر اطلاعی در دست نیست.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

سازمان حقوق بشر ایران، در همین ارتباط به نقل از یک منبع محلی نوشته است:

«درطی درگیری‌های دیشب در آمل، ۱۱ معترض به ضرب گلوله مستقیم نیروهای امنیتی کشته شدند. همچنین حدود ۶۰ مرد و ۶ زن بازداشت و به زندان آمل منتقل شده‌اند. اعتراضات آمل از ساعت ۷ شب تا پاسی از شب در اطراف میدان ۱۷ شهریور ادامه داشت.»

در اشنویه، از شهرهای کُردنشین و مرزی استان آذربایجان غربی، به مانند روزهای قبل درگیری‌ها بین نیروهای حکومتی و معترضان شدید بود و به سمت معترضان شلیک کردند.

در جریان برگزاری اعتراض‌های عصر چهارشنبه ۳۰ شهریور، دست‌کم سه نفر به نام‌های صدرالدین لیاتی ۲۷ ساله، میلان حقیقی ۲۱ ساله و یک نوجوان ۱۶ ساله به نام امین معرفت در اشنویه و دانش راهنما ۲۵ ساله در ارومیه با شلیک مستقیم جان باختند. امین معرفت بامداد پنج‌شنبه ۳۱ شهریور به خاک سپرده شد. وضعیت دو تن از معترضان زخمی شده در روز چهارشنبه وخیم گزارش شده است.

در روزهای گذشته، مینو مجیدی ۵۵ ساله روز ۲۹ شهریور، با شلیک نیروهای ضدشورش در خیابان نوبهار کرمانشاه کشته شد. فریدون محمودی جوان ۳۳ ساله اهل سقز که غروب روز دوشنبه ۲۸ شهریور با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جان باخت.

فؤاد قدیمی در شهر دیواندره روز ۲۸ شهریور در اثر اصابت گلوله زخمی شد و روز ۳۰ شهریور در بیمارستانی در سنندج جان باخت. رضا لطفی، روز ۲۸ شهریور در شهر دهگلان هدف گلوله مأموران گارد ویژه قرار گرفت و جان باخت. فرجاد درویشی در شهر ارومیه در روز ۲۹ شهریور بر اثر اصابت گلوله جان باخت. زکریا خیال، ۱۶ ساله روز ۲۹ شهریور در شهر پیرانشهر جان باخت. هاجر عباسی، در مهاباد بر اثر اصابت گلوله ساچمه‌ای جان باخت.

نخستین اعتراض‌ها ۲۵ شهریور ابتدا از برابر بیمارستان کسری و پس از انتشار خبر درگذشت مهسا امینی آغاز شد. شنبه در روز خاکسپاری، نیروهای امنیتی به معترضان در سقز حمله بردند. پس از آن مردم سنندج به حمایت از سقز به خیابان‌ها آمدند و از دوشنبه ۲۸ شهریور، اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا امینی نقاط مختلف ایران، از تهران تا بندرعباس، از مشهد تا قم را درنوردید و هنوز ادامه دارد.

از روز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در ادامه اعتراض به قتل حکومتی مهسا امینی، مردم در شهرهای سقز، سنندج، بانه، دهگلان، دیواندره، کامیاران و مریوان در استان کردستان و شهرهای مهاباد، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، نقده، ارومیه و سردشت در استان آذربایجان غربی و شهرهای روانسر و جوانرود، کرمانشاه، پاوه و ایلام با تعطیلی کسب و کارهای خود دست به اعتصاب عمومی گسترده‌ زدند.

با گذشت چند ساعت از آغاز اعتصاب عمومی کسبه و بازاریان در اغلب شهرهای مذکور، مردم معترض به قتل مهسا (ژینا) امینی به خیابان‌ها آمدند و با شعارهایی از جمله، «زن، زندگی، آزادی»، «می‌کشم می‌کشم هر آن‌که خواهرم کُشت» و «مرگ بر دیکتاتور» در شکلی بسیار وسیع‌تر از روزهای قبل اقدام به برگزاری تجمعات و تظاهرات اعتراضی کردند.

تحلیل‌های زمانه درباره اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی:

بازداشت معترضان و محدودسازی اینترنت

در این میان اما سرنوشت نامعلوم ده‌ها تن از معترضان بازداشت‌شده به دست نیروهای امنیتی نگرانی خانواده‌ها را به دنبال داشته است.

از روز دوشنبه ۲۸ شهریور با فراگیرتر شدن تجمعات اعتراضی، موجی از احضار، تهدید و بازداشت شهروندان و فعالان مدنی و معترضان به قتل حکومتی مهسا امینی در شهرهای کامیاران، دیواندره، دهگلان، مریوان، سقز، پاوه، سنندج، بوکان، مهاباد، نقده، ارومیه، تبریز و کرمانشاه آغاز شده است.

با گذشت چند روز علی‌رغم پیگیری‌های خانواده‌ها تا این لحظه از سرنوشت و مکان نگهداری هیچ کدام از بازداشت‌شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست.

هم‌چنین از روزهای گذشته اختلال در اینترنت ایران گزارش شده است. تاکنون اختلال و محدودسازی اینترنت در کل استان کردستان و در شهرهای مختلف که محل اعتراضات هستند، از جمله در تهران، رشت و مشهد گزارش شده است.

بر اساس گزارش کاربران و شرکت نت‌بلاکس، از عصر چهارشنبه ۳۰ شهریور اینستاگرام در ایران دچار اختلال شده است.

اینستاگرام تنها پلتفرم شبکه اجتماعی است که در ایران فیلتر نیست و کاربران اینترنت در ایران بیشترین استفاده را از این پلتفرم دارند. توییتر، تلگرام و فیس‌بوک همگی فیلتر هستند.

ایجاد اختلال و قطعی اینترنت در زمان اعتراض‌ها در ایران مسبوق به سابقه است و حکومت ایران از اعتراض‌های سراسری آبان ۱۳۹۸ به این‌سو بارها اینترنت را به منظور جلوگیری از گردش آزاد اطلاعات و عدم اطلاع‌رسانی قطع کرده است.

در آبان ۱۳۹۸ اینترنت در ایران به مدت یک هفته نزدیک به ۹۸ درصد قطع شد و تنها تعدادی از سازمان‌ها و ارگان‌های خاص و دولتی امکان استفاده از اینترنت را داشتند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mashang

    آشنایی با حقوق متهم در هنگام بازداشت توصیه‌هایی برای روزها و ساعات ابتدایی بازداشت ◾️قبل از دستگیری احتمالی در جریان تظاهرات و اعتراضات روزهای اخیر، بهتر است از حقوق قانونی متهمان و بازداشت‌شدگان آگاه شوید و از آن استفاده کنید. موارد زیر حقوق متهم طبق نص صریح قانون است که معمولا در جریان دستگیری‌های فله‌ای و در بازداشتگاه‌ها رعایت نمی‌شود اما آگاهی از آن کمک‌تان می‌کند در جریان بازجویی و بازداشت تسلط بیشتری بر شرایط داشته باشید و دست بازجوها برای تهدید و ترساندن‌تان بسته‌تر باشد. ◾️ تفهیم اتهام: باید بلافاصله پس از بازداشت و طی ۲۴ ساعت باید به صورت کتبی تفهیم اتهام شوید، یعنی به شما گفته شود که به چه اتهامی دستگیر و بازداشت شده‌اید تا بتوانید از خودتان دفاع کنید. باید بدانید حتی متهمانی که در صحنه جرم، به عنوان مثال موقع دزدی، دستگیر می‌شوند باید به صورت کتبی مورد تفهیم اتهام قرار بگیرند. سعی کنید تا حد امکان هیچ اتهامی را قبول نکنید و در برگه تفهیم اتهام بنویسید که اتهام وارده را قبول ندارید و نمی‌پذیرید. اگر تا ۴۸ساعت بعد از دستگیری تفهیم اتهام نشدید، خودتان به صورت جدی پیگیر شوید. به بازجو بگویید که تفهیم اتهام نشده‌اید. مسلما با توجه به شرایط دستگیری، و تهدید و ضرب‌و‌شتم احتمالی کار چندان آسانی نیست. اما آگاه باشید که این حق قانونی را دارید که پیش از پاسخگویی به هر سوالی باید ابتدا تفهیم اتهام شوید. ◾️حق اطلاع دادن به خانواده و ملاقات: شما حق دارید که بلافاصله پس از بازداشت، خانواده‌تان را نسبت به دستگیری و محل نگهداری‌تان مطلع کنید. ملاقات با خانواده از حقوق قانونی شماست که می‌توانید درخواست کنید، هرچند به آن پاسخی داده نشود. ◾️رعایت حرمت و کرامت متهم: نگهداری دستگیرشدگان و متهمان در سلول انفرادی و تحقیق و بازجویی در شرایط فشار و غیرعادی مثل بازجویی با چشم‌بند یا دست وپای بسته، و بازجویی در شب آن هم برای مدت طولانی به نحوی که مانع خواب متهم شود، خلاف مقررات است. هرچند اکثریت کسانی که تجربه بازداشت دارند، می‌دانند که این مقررات در بازداشتگاه‌ها رعایت نمی‌شود و بازجویی‌های طولانی با چشم‌بند، و نگهداری متهمان در سلول انفرادی یکی از روش‌های بازجویان برای درهم شکستن مقاومت متهمان است. با این وجود، آگاهی و پافشاری بر حقوق‌تان باعث می‌شود بازجوها در برخورد با شما کمی محتاط‌تر باشند. ◾️ حقِ سکوت: به عنوان متهم حق دارید به سوال‌هایی که در بازجویی یا بازپرسی و یا دادگاه از شما پرسیده می‌شود، جواب ندهید. البته سکوت کردن در بازجویی و پاسخ ندادن به سوالات اصلا کار راحتی نیست و حتی گاهی با توجه به حجم فشارهایی که توسط بازجو وارد می‌شود، غیرممکن به نظر می‌رسد. مرجع قضایی هم حق ندارد متهم را وادار به پاسخ‌گویی کند، بلکه مکلف است سکوت متهم را در صورت‌جلسه مکتوب کند. توجه کنید که سوال‌ها باید در چارچوب اتهامات‌تان باشد و بازجو نمی‌تواند سوالات القایی و تلقینی از شما بپرسد. برای مثال از متهمی که منکر حضور در اعتراضات است، نمی‌توانند درباره سازماندهی و یا هماهنگی اعتراضات بپرسند. اگر سوالاتی در چارچوب اتهام شما نیست، می‌توانید در برگه بازجویی بنویسید که به چه دلیل به این سوال پاسخ نمی‌دهید. ◾️ تهدید و شکنجه ممنوع: هرگونه تهدید یا شکنجه متهم و اجبار او به پاسخ دادن ممنوع است. اگر شکنجه شدید، چه در جریان بازداشت و چه بازجویی، در صورتی که برایتان مقدور است، ماجرا را روی برگه بازجویی مکتوب کنید یا در حضور قاضی و هر مقام قضایی دیگری بگویید که شکنجه شده‌اید. ▫️برای اطلاع بیشتر در مورد حقوق متهمان در هنگام بازداشت، این کتابچه کوتاه را که سال‏ها پیش عبدالفتاح سلطانی و مهناز پراکند تهیه و تدوین کرده‌اند، مطالعه کنید. این دفترچه و توصیه‌ها را دست‌به‌دست کنید. ▫️اگر کسی از خانواده یا نزدیکانتان دستگیر شده است، لطفا اسم، تاریخ بازداشت، مکان دستگیری را برای ما ارسال کنید. *کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات شهریور ۱۴۰۱

  • rena

    در مهاباد، هر روز تظاهرات است هر روز هم از عصر به بعد اینترنت و حتی گاها امکان ارسال sms قطع میشود