ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با وجود قشون‌کشی حکومت، اعتراضات در هفتمین شب متوالی در ایران ادامه داشت

در روز هفتم از اعتراضات در ایران، با وجود اینکه حکومت بدنه حامی خود را به خیابان آورد، معترضان باز هم در بسیاری از شهرها از جمله تهران، کرج، مشهد، سنندج، بوکان و اشنویه مقاومت کردند و با ماموران درگیر شدند.

در روز هفتم از اعتراضات در ایران، حکومت بدنه حامی خود را در راهپیمایی بعد از خطبه‌ نماز جمعه بسیج کرد. ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش، و سپاه پاسداران هم در بیانیه‌های جداگانه معترضان را تهدید کردند. با این حال خشم عمومی‌ که نسبت به قتل مهسا (ژینا) امینی در بازداشت شکل گرفت همچنان برقرار بود.

معترضان جمعه اول مهر در شهرهای مختلف ایران از جمله در تهران، مشهد، اردبیل، زنجان، ارومیه، تبریز، سردشت، سنندج، بوکان، اشنویه، مهرشهر و فردیس کرج، رشت و بابلسر به خیابان‌ها آمدند.

در اردبیل نیروهای سرکوب به سمت جمعیتی که شعار می‌دادند، گاز اشک‌آور شلیک کردند. معترضان در مقاومت کپسول‌های گاز اشک‌آور را به سمت خود نیروهای حکومتی پرتاپ کردند. در ارومیه درگیری بین معترضان و نیروهای سرکوب منجر به زخمی شدن معترضان شد. در زنجان شماری از معترضان خیابان‌ها را مسدود کردند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» دادند.

در پرند مردم شعار «آزادی، آزادی» دادند. در شهرک اندیشه شهریار تجمع‌ها به درگیری با نیروهای سرکوب انجامید. همین درگیری‌ها در الوند، استان قزوین هم گزارش شد. در تاکستان قزوین، تجمع نبود اما مجسمه قاسم سلیمانی را آتش زدند. در شهر قزوین تعداد نیروهای ضد شورش زیاد بود و منایع زمانه گزارش دادند که نیروهای سرکوب معترضان را به صورت خشونت‌آمیز و فله‌ای بازداشت می‌کنند.

در منطقه میدان هنرستان مشهد، معترضان آتش روشن کردند و شعار «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» دادند. در همین شهر مجمسه مرتضی مطهری را آتش زدند. در قم معترضان به سمت موتورسواران بسیجی و نیروهای سرکوب کوکتل‌ مولوتوف پرتاب کردند.

در سنندج، درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی و معترضان ادامه داشت. در تمام طول شب شهروندان جمع می‌شدند و شعار می دادند و صدای تیراندازی هم می‌آمد. در سردشت، ویدئوها درگیری بین معترضان و نیروهای سرکوب بیشتر منتشر شدند. در ویدئوهای منتشر شده از بوکان ویدئوها حاکی از مقاومت معترضان است و نیروهای امنیتی به سمت معترضان شلیک می‌کنند:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در مهرشهر و فردیس کرج، تجمع‌ها ادامه داشت. معترضان آتش روشن کردند و شعار دادند. در فردیس کرج، معترضان سر کانال جمع شدند و با نیروهای سرکوب هم درگیر شدند.

در اصفهان، حضور نیروهای سرکوب گسترده بود و با این حال شعارها پراکنده شنیده می‌شد. در شاهین‌شهر اصفهان، حضور نیروهای سرکوب و ضد شورش سنگین بود. اما صدای مرگ بر دیکتاتور به صورت پراکنده شنیده می‌شد و با هر شعار صدای بوق‌ ماشین‌ها در حمایت از معترضان بالا می‌رفت.

در تبریز، معترضان در روز روشن جمع شدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» دادند. در ارومیه هم به مانند تبریز تجمع در روز شکل گرفت.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

مراسم جانباختگان

در روستای بالو در ارومیه، مراسم خاکسپاری دانش رهنما، ۲۵ ساله و عبدالله محمدپور، ۱۶ ساله، دو نفر از کشته‌شدگان اعتراضات سرتاسری برگزار شد. در این مراسم شرکت‌کنندگان شعار «مرگ بر دیکتاتور» دادند.

در سقز، پدر فریدون محمودی از جانباختگان اعتراضات در کردستان در گورستان آیچی سقز در حالی که بر سر مزار فرزندش بود به کردی از همه پدر و مادرها خواست که در این اعتراضات همراه فرزندانشان باشد. او گفت:

«کهنەپرستی باید برچیدە شود».

اشنویه در دست مردم

در هفتمین شب، اعتراض‌ها در اشنویه نسبت به مرگ مهسا امینی شدت گرفت. اشنویه در شب‌های گذشته شاهد درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و معترضان بود.

در شب هفتم، ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن حضور معترضان در خیابان‌ها بیشتر بود و نیروهای سرکوب از خیابان‌ها عقب‌نشینی کرده بودند:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در تهران شعارها، نظام سیاسی را هدف گرفت

در تهران اعتراض‌های در شامگاه یکم مهر از جمله در خیابان‌های ولیعصر، نارمک ستارخان، بهبودی، شادمان، بلوار فردوس، فلکه دوم صادقیه، آریاشهر، میدان تجریش جنت‌آباد، تهرانسر، بلوار ابوذر، بولوار کاشانی، اکباتان، ترانپارس، پل رومی و نازی‌آباد شکل گرفت. در برخی از این مناطق معترضان راهپیمایی کردند، آتش روشن کردند، شعار دادند و مقابل مأموران حکومتی مقاومت کردند.

شعارهای تهران در روز اول مهر به طور مشخص ساختار سیاسی جمهوری اسلامی و ولایت سیدعلی خامنه‌ای را هدف قرار دادند - از جمله:
ننگ ما، ننگ ما، رهبر الدنگ ما
مرگ بر این ولایت
مرگ بر خامنه‌ای و مرگ بر دیکتاتور
امسال سال خون‌ه، سیدعلی سرنگون‌ه
این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت
می‌جنگیم، می‌میرم، ایران رو پس می‌گیریم
توپ، تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه
بی‌شرف، بی‌شرف (در مواجه با نیروی سرکوب)

در تهران، تجمع‌ها محله‌محور شده‌اند. اعتراض‌ها در محله‌ها و خیابان‌های خلوت‌تر شکل می‌گیرند بعد به خیابان‌های اصلی‌تر می‌رسند. گاز اشک‌آور همچنان سلاحی است که به‌شدت علیه معترضان استفاده می‌شود. منابع زمانه در تهران می‌گویند شدت عوارض ناشی از گاز اشک‌آور بر گلوها و چشم‌ها به نسبت اعتراض‌های گذشته بیشتر است. سردرد و حالت تهوع تا چند ساعت پس از گاز خوردن باقی می‌ماند.

در محله‌هایی که درگیری با نیروهای سرکوب بیشتر است، صدای شلیک و تیراندازی هم می‌آید. نارمک از جمله محله‌هایی است که در آنجا صدای تیراندازی بسیار گزارش شد. نیروهای سرکوب به سمت معترضان هم ساچمه و هم گلوله شلیک می‌کنند.

حضور زنان در تظاهرات‌ها و تجمع‌های شامگاه اول مهر تهران همچنان چشمگیر بود. در میدان تجریش، معترضان زن تجمع روسی و مانتو سوزان برگزار کردند. به‌جز حضور در تجمع‌ها، زنان به شکل تک‌نفره هم با درآوردن روسری‌های اجباری و چرخاندن آنها اعتراض کردند و رهگذران هم از آنها حمایت کردند:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

فریاد «درود بر آزادی» دو زن در تهران:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در بولوار فردوس تهران خیابان ها در دود و آتش بود و معترضان شعار «مرگ بر این ولایت» و «می‌جنگیم، می‌میرم، ایران رو پس می‌گیریم» داند. در همین منطقه معترضان تصاویری را ثبت کردند که شلیک مستقیم یک نیروی یگان امنیتی سپاه پاسداران با کلاشینکف را به سوی معترضان نشان می‌دهد:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در کانال‌های خود معترضان را داعشی خطاب می‌کنند. در پاسخ معترضان در شامگاه اول مهر در تهران شعار دادند: «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایید»:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شعار «توپ تاک فشفشه، آخوند باید گم بشه» در محله ستارخان تهران:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

با وجود سرکوب، رشتی‌ها باز هم آمدند

در شهر رشت با وجود اینکه در شامگاه ۳۰ شهریور نیروهای حکومتی به سمت معترضان شلیک کردند، اعتراضات به شکل پراکنده‌تری ادامه یافت. روز اول مهر، فارس از قول یک مقام نیروی انتظامی گیلان، سرهنگ حسن حسین‌پور، نوشت که در رشت ۲۱۱ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند.

«ایران وایر» هم نوشت که در جریان اعتراضات رشت مازیار سلمانیان با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته شده و امیرمحمد مظلوم، بازیکن پیشین تیم داماش هم تیر خورده و به‌شدت مجروح شده است.

بهنام لایقپور در رشت با شلیک ماموران امنیتی کشته شد.

فرین عاصمی، خبرنگار، در توئیتر نوشت که بهنام لایقپور در رشت با شلیک ماموران امنیتی کشته شده است. او در ادامه نوشت که امنیتی‌ها خانواده را ناچار کرده‌اند که امضا کنند که لایقپور سکته کرده است.

منابع زمانه می‌گویند که شامگاه ۳۰ شهریور در رشت نیروهای حکومتی بدون هیچ هشدار به سمت معترضان شلیک می‌کردند. هنوز تعداد زخمی‌ها و کشته‌ها دقیق مشخص نیست.

شامگاه اول مهر، صدای پراکنده تیراندازی در سطح شهر شنیده می‌شد و ویدئویی هم در شبکه‌ها منتشر شده که نیروی پلیس را در حال تیراندازی به سمت معترضان نشان می‌دهد. در این ویدئو شهروندان با عصبانیت به نیروهای حکومتی اعتراضات می‌کنند «چه کار می‌کنید؟ خجالت داره.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در شهرهایی که روز ۳۱ شهریور، نیروهای سرکوب با معترضان با شدت بیشتری برخورد کرده بودند، همچنان جو امنیتی حاکم بود.

در زاهدان در استان سیستان و بلوچستان که تجمع اعتراضی شهروندان با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد، همچنان شهر در روز اول مهر ملتهب بود.

طی روزهای اخیر با شدت گرفتن اعتراض‌ها نسبت به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی و برگزاری تجمعات مردمی در شهرهای مختلف ایران به‌ویژه در شهرهای کُردنشین، ده‌ها تن از معترضان کشته، زخمی یا بازداشت شدند. حکومت در روزهای گذشته با گسترده‌تر شدن اعتراضات مردمی اینترنت را در شهرهای مختلف که محل اعتراضات هستند، قطع یا محدود کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایراندوست

    طیف بانوان ایران بیشترین تبعیض و ستم جنسی‌ را از طرف جمهوری اسلامی در این سالها متحمل شدند. هرچند سالی‌ شورش‌های خیابانی در ایران بر علیه نکبت اسلامی صورت میگیرد ولی بدلیل فقدان رهبری و اتحاد و تشکیلات منسجم مخالفین ج.م. به شکست منتهی میشود. رضا پهلوی در میان طبقه متوسط شهری بیشترین و حتا بخشی از فقیران کشور، گزینه و امیدی بشمار میرود ولی با آنکه حمایت خارجیان را در چنته دارد، فردی سیاستمدار و باهوشی نیست و بیشتر به یک سلبریتی سیاسی شبیه است تا یک پادشاه. ولیعهد ایشان هم با لهجه شیرین آمریکایی ؟، نمیتواند امیدی برای حاشیه نشینان و ساکنین دولت آبادهای کنونی ایران باشد. این خاندان بهتر است که در مدلینگ و دوستان یهودایی در آمریکا به زندگی‌ لوکس خودشان ادامه دهند. تنها امید ملت ایران میتواند عملگرایی ارتشیان غیور و بخش ناراضی‌ سپاه در مسیر همراهی با خواستهای مردم و در راستای تغییر رژیم سیاسی در ایران باشد. فرصت کوتاه است و با صف آرایی حقوق بگیران ۵ درصدی مسلح نظام در مقابل ناراضیان دست خالی‌ ۹۵ درصدی ضد رژیم، تظاهرات مردم به خون کشیده میشود. تاریخ ثابت کرده که ج.م برای دوام و بقای خود دارای هیچ پرنسیپ انسانی‌، دینی و سیاسی نیست و در جوی خون کشتی نظام را شناور کرده و میکند.

  • mashang

    اعتصاب_عمومی را به عنوان ابزار فشاری بسیار کارآمد به چرخ‌های سرکوب، دزدی و مفتخوری حاکمان تحمیل کنیم