ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار پاکستان درباره تغییرات اقلیمی به سازمان ملل: آنچه اینجا اتفاق افتاد همین‌جا باقی نخواهد ماند

نخست وزیر پاکستان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به جهان هشدار آمد که عواقب تغییرات اقلیمی همه جهان را در بر خواهد گرفت و باید برای آن کاری کرد.


شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان هشدار داده است که تغییرات اقلیمی، دیگر کشورها را از فاجعه‌ای که یک سوم کشورش را زیر آب برده و میلیون‌ها کودک را در معرض خطر بیماری‌های انتقالی از آب قرار داده است، در امان نخواهد گذاشت.

او روز جمعه ۲۳ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که کشورها باید گرد هم جمع شوند و پیش از اینکه خیلی دیر شود «هم اکنون اقدام کنند».

شریف خطاب به رهبران جهان گفت:

«یک چیز بسیار واضح است، آنچه در پاکستان اتفاق افتاد، در پاکستان باقی نمی‌ماند.»

نخست وزیر پاکستان گفت:

«به مدت ۴۰ روز و ۴۰ شب، سیل سرازیر شد و همه چیزهایی را که ما درباره فاجعه و نحوه مدیریت آن می‌دانستیم به چالش کشید.»

او در ادامه، جزئیات دست اولی از بزرگی فاجعه‌ای را که کشورش با آن روبه‌روست، ارائه کرد. سیل ناشی از باران‌های موسمی بی‌سابقه و ذوب شدن یخچال‌های طبیعی، از ژوئن تاکنون بیش از هزار و ۶۰۰ نفر را در پاکستان کشته است.

شریف گفت بخش‌هایی از این کشور «هنوز زیر آب و در اقیانوسی از رنج انسانی غوطه‌ور هستند.»

نخست وزیر پاکستان گفت:

«اکنون ۳۳ میلیون نفر از جمله زنان و کودکان در معرض تهدید سلامتی خود قرار دارند.»

مقامات هشدار داده‌اند که کاهش آب‌های سیل در مناطقی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، تا شش ماه طول می‌کشد و نگرانی‌ها نسبت به تهدید بیماری‌های ناشی از آب از جمله وبا افزایش می‌یابد.

به گفته یونیسف، بر اثر سیل در پاکستان، ۳،۴ میلیون کودک به «حمایت فوری و نجات» نیاز دارند و در معرض ابتلا به بیماری‌های منتقله از طریق آب، از جمله تب دنگی و مالاریا قرار داده است.

شریف گفت:

«حقیقت انکارناپذیر و ناخوشایند این است که این فاجعه با کاری که ما انجام داده‌ باشیم به وجود نیامده است.»

داده‌های اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که پاکستان مسئول کمتر از یک درصد از گرمایش کره زمین است، اما بر اساس شاخص جهانی خطرات تغییرات اقلیمی، هشتمین کشور آسیب‌پذیر در برابر این تغییرات است.

شریف گفت که زندگی در پاکستان برای همیشه تغییر کرده و او نگران است که این کشور «برای مقابله با بحرانی که خود ایجاد نکرده‌، به حال خود رها شود.»

او توضیح داد که «کاملاً معقول» است که این کشور انتظار عدالت برای جبران این ضرر و زیان داشته باشد و هشدار داد که «زمان صحبت در مورد عملکرد گذشته فرارسیده است».

اداره ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان می‌گوید از میان ۱۶۰۶ مرگ ثبت‌شده تاکنون، ۵۷۹ نفر کودک هستند.

شریف به سازمان ملل گفت که علاوه بر تلفات جانی، یک میلیون خانه ویران شده و یک میلیون خانه دیگر آسیب دیده است. او همچنین گفت که بیش از یک میلیون حیوان مزرعه کشته شده و چهار میلیون جریب محصول نیز از بین رفته است.

نخست وزیر پاکستان گفت که «کاملاً متعهد» به بازسازی این کشور است، اما به سایر کشورها هشدار داد که روی آینده که شامل مبارزه با تغییرات اقلیمی می‌شود، تمرکز کنند.

شریف گفت:

«زمان آن فرا رسیده است که از مشغله‌های قرن بیستم فاصله بگیریم تا به چالش‌های قرن بیست و یکم بازگردیم. امروز تعریف امنیت ملی تغییر کرده است و تا زمانی که رهبران جهان گرد هم نیایند تا بر اساس یک دستور کار مشترک توافق شده اقدام و عمل کنند، زمینی برای جنگیدن بر سر آن وجود نخواهد داشت. طبیعت مبارزه خواهد کرد و برای این جنگ، انسان به هیچ وجه آماده نیست.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا رضایی

    پاکستان مسول یک درصد از آلودگی زمین نیست ولی مسول صد دردصد درد و رنج افغانستان است با حمایت از حکومت نامشروغ طالبان