ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هویت چهار دانشجوی بازداشت شده دیگر احراز شد_۲۴۰ استاد دانشگاه خواستار آزادی دانشجویان بازداشت شده شدند

همزمان با گسترده‌تر شدن اعتصاب دانشجویان، بازداشت فعالان دانشجویی و مدنی در سراسر ایران ادامه دارد. طی ۲۴ ساعت گذشته هویت چهار دانشجوی دیگر که نیروهای امنیتی آن‌ها را بازداشت کردند، احراز شده است.

بنا بر خبرهای رسیده به «زمانه» نیروهای امنیتی شنبه دوم مهرماه پدرام معینی، دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران را با خشونت بازداشت کرده‌اند.

یک منبع مطلع به «زمانه» گفت:

«شامگاه دوم مهر نیروهای امنیتی بدون اینکه حکم بازداشت پدرام معینی را داشته باشند، به منزل او رفتند، او را کتک زدند و با سر و صورت خونین بازداشت کردند.»

از نهاد بازداشت کننده و همچنین مکان نگهداری پدرام معینی به‌رغم گذشت پنج روز از بازداشت او هنوز اطلاعی در دست نیست.

کانال شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور نیز هویت سه دانشجوی دیگر را که طی روزهای گذشته بازداشت شدند، احراز کرده است.

بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه ششم مهر محراب کمالی، دانشجوی حقوق دانشگاه بهشتی تهران را بازداشت و تمامی وسایل الکترونیکی و ارتباطی او را توقیف کردند.

محل حبس و نهاد بازداشت کننده این دانشجو هنوز مشخص نشده است.

محمدصالح همایونی دانشجوی داروسازی دانشگاه بهشتی تهران نیز دوشنبه چهارم مهر بازداشت شده است و هم‌اکنون در زندان تهران بزرگ (فشافویه) حبس شده است.

نیروهای امنیتی همچنین در روز ۲۸ شهریور شاهو بایزیدی، دانشجوی فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی تهران را با خشونت بازداشت کردند. شورای صنفی دانشگاه‌ها گزارش کرده است که او در حین بازداشت زخمی شده و سر و صورت او «بخیه زده شده است».

بایزیدی نیز در زندان تهران بزرگ (فشافویه) حبس شده است.

دانشجویان بیش از ۱۰۰ دانشگاه در سراسر ایران در واکنش به قتل حکومتی مهسا امینی و سرکوب معترضان در خیابان، از دوشنبه چهارم مهر اعتصاب کرده‌اند و گفته‌اند تا زمانی که دانشجویان بازداشت شده آزاد نشوند، در کلاس‌های درس حاضر نخواهند شد.

منابع نزدیک به فعالان دانشجویی و شوراهای صنفی دانشگاه‌ها تا کنون هویت ۴۳ تن از دانشجویان بازداشت شده را احراز کرده‌اند.

برخی از استادان دانشگاه به فراخوان دانشجویان پاسخ مثبت داده و همراه با آن‌ها اعتصاب کرده‌اند.

۲۴۰ استاد دانشگاه در بیانیه‌ای مشترک، اعتراض دانشجویان به «رویه‌های غلط ساختاری و ظلم» را نشان‌دهنده «تعهد اخلاقی، پویایی فضای دانشگاه و وفاداری دانشجویان به آرمان‌های گرانقدری چون ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی» توصیف کردند و خواستار آزادی فوری تمامی دانشجویان بازداشت شده شدند. آنها در این بیانیه که تا ظهر پنجشنبه هفتم مهر ۲۴۰ استاد دانشگاه در سراسر ایران آن را امضاء کرده بودند نوشتند:

«فراگیرشدنِ بی‌تفاوتی و سکوت در فضای دانشگاه به دلیل ترس از هزینه‌های ابرازنظر و آرمان‌خواهی و ظلم‌ستیزی را خلاف ارزش‌های انسانی و اخلاقی و دینی می‌دانیم و ضمن دعوتِ همۀ همکاران به ابراز نظر و موضع‌گیری در دفاع از ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی، لازم می‌دانیم به مسئولیت اجتماعی خود در برابر بهترین دانشجویانمان در دانشگاه عمل کنیم. به همین دلیل با توجه به التهاب کنونی فضای دانشگاه و نگرانی‌های به‌حق هم‌کلاسی‌ها و والدین و اساتید بازداشت‌شدگان از سرنوشت آنها و به ویژه با توجه به تجربه‌های قبلی برخورد با دانشجویان، شدیداً نگرانِ سلامت و سرنوشت دانشجویان بازداشت‌شده‌ایم و خواهان آزادی این دانشجویان و حضور آنها سرِ کلاس‌های درس در اسرع وقت هستیم. در غیر این صورت التهاب و نگرانی در فضای دانشگاه ادامه خواهد یافت و دانشگاه به فضای معمول خود باز نخواهد نگشت.»

وزارت علوم جمهوری اسلامی به منظور جلوگیری از گسترده‌تر شدن اعتراضات در دانشگاه‌ها، اعلام کرده بود که تا اطلاع ثانوی کلاس‌های درسی به صورت آنلاین و غیرحضوری تشکیل خواهد شد.

چهارشنبه ششم مهر، دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از شنبه ۹ مهر تمامی کلاس‌های درسی به صورت حضوری تشکیل می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.