ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان حقوق بشر ایران: تعداد معترضان کشته‌شده به دست‌کم ۸۳ تن رسیده است؛ اعتراض‌ها ادامه دارند

امروز اعتراضات مردمی برای سیزدهمین روز متوالی ادامه یافت. مردم اهواز هم برای اولین بار از زمان آعاز اعتراضات مردمی به خیابان‌ها آمدند.

سیزدهمین روز از اعترضات به قتل دولتی مهسا (ژینا) امینی، حضور خیابانی مردم با وجود سرکوب هم‌چنان ادامه دارد. معترضان از جمله در تهران، کرج، مشهد، قم، بندرعباس، کرمان، سنندج، و رشت به خیابان آمدند. در ویدئوهای منتشر شده از سنندج، کرمان، مشهد و قم صدای تیراندازی می‌آید.

در جریان اعتراض‌های مردمی در شهرهای مختلف، صبح روز جمعه ۸ مهر ۱۴۰۱، مردم شهرهای زاهدان و هم‌چنین برای نخستین بار از زمان آغاز اعتراضات، مردم در اهواز با شعارهای علیه حکومت به خیابان‌ها آمدند.

مأموران امنیتی در همان روز به سمت معترضان و نمازگزاران در زاهدان نیز تیراندازی کردند. هم‌چنین تصاویر و ویدئوهایی از تیراندازی مأموران امنیتی به سمت معترضان و نمازگزاران بلوچ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در این میان، یک خودروی نظامی همراه با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» در زاهدان به آتش کشیده می‌شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در سایر ویدئوهای منتشر شده از زاهدان بارها صدای تیراندازی شنیده می‌شود. همزمان فعالان بلوچ از تعدادی زخمی و کشته در میان معترضان جمعه ۸ مهر خبر داده‌اند. تا این لحظه زمانه به‌صورت مستقل نمی‌تواند این خبر را تائید کند.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، پنجشنبه ۷ مهر با انتشار گزارشی و تأیید ادامه اعتراضات مردمی در ایران، اعلام کرد:

«تعداد معترضان کشته‌شده به دست‌کم ۸۳ تن رسیده است. برخی کشته‌شدگان، زیر ۱۸ سال بوده‌اند. همچنین گزارش‌هایی در مورد بدرفتاری با بازداشت‌شدگان منتشر شده و چند کانال تلگرام نزدیک به نهادهای امنیتی، ویدیوهایی را از اعترافات اجباری بازداشت‌شدگان پخش کرده‌اند».

این سازمان حقوق بشری در رابطه با ۸۳ جان باخته از زمان آغاز اعتراضات مردمی تاکنون، نوشته است:

«این شهروندان در ۱۶ استان مختلف ایران به دست مأموران جمهوری اسلامی کشته شدند: مازندران ۲۶ نفر، گیلان ۱۱ نفر، آذربایجان غربی ۱۱ نفر، کرمانشاه ۶ نفر، کردستان ۶ نفر، البرز ۵ نفر، تهران ۴ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، اصفهان ۲ نفر، خراسان رضوی ۲ نفر، زنجان ۲ نفر، قزوین ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۱ نفر، سمنان ۱ نفر، ایلام ۱ نفر و بوشهر ۱ نفر».

به نوشته سازمان حقوق بشر ایران، تاکنون هزاران معترض و فعال مدنی بازداشت شده‌اند و روند بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد.

این سازمان با اشاره به وبسایت‌های نزدیک به نهادهای امنیتی که ویدئوهایی از اعترافات اجباری بازداشت شدگان را منتشر کرده‌اند، تأکید کرده که بنا بر رویه جمهوری اسلامی، این اعتراف‌ها «تحت فشار و شکنجه» اخذ می‌شوند.

پیشتر اطلس زندان‌های ایران، طبق برآوردهای اولیه اعلام کرده بود که «چند هزار نفر» در دو زندان اوین و زندان مرکزی تهران بزرگ (فشافویه) در بازداشت هستند.

از دیگر مواردی که در گزارش اطلاس زندان‌های ایران به آن اشاره شده، مستند کردن بازداشت ۱۴۶ فعال سیاسی، مدنی، اجتماعی و روزنامه‌نگار است که در تظاهرات بازداشت نشده‌اند، بلکه «با بدون حکم قضایی به خانه‌های آن‌ها رفته‌اند و به صورت هدفمند دستگیرشان کرده‌اند.»

سازمان حقوق بشر ایران هم در پایان گزارش به ادامه مسدودسازی شبکه اینترنت توسط حکومت اشاره کرده و نوشته است:

«ارتباطات اینترنتی نیز از هفت روز پیش در ایران با اختلال شدید مواجه شده و یا به کلی قطع شده است. دسترسی کاربران به وایبر، واتس آپ، سیگنال، اینستاگرام، اسکایپ، لینکدین، گوگل پلی و اپ استور و بسیاری دیگر از وبسایت‌های خارجی مسدود شده است.»

قتل مهسا امینی، ۲۲ ساله بزرگترین ناآرامی‌های سه سال اخیر در ایران را برانگیخت و اعتراضات مردمی به تظاهرات علیه حکومت اسلامی تبدیل شد. این اعتراضات سراسری که شرکت‌کنندگان آن بیشتر دختران و پسران جوان هستند وارد سیزدهمین روز خود شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.