ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانواده مهسا امینی خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب با حضور پزشکان معتمدشان و انتشار تصاویر دوربین روی لباس ماموران شدند

وکیل مدافع خانواده مهسا (ژینا) امینی اعلام کرد قوه قضائیه جمهوری اسلامی حاضر به تشکیل پرونده «قتل» مهسا امینی شده اما خانواده امینی بدون یک کمیته مستقل حقیقت‌یاب و انتشار دوربین روی لباس ماموران پلیس و گشت ارشاد نظر پزشکی قانونی را نمی‌پذیرند. پزشکی قانونی هنوز گزارش نهایی خود را صادر نکرده است.

محمد صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا (ژینا) امینی یکشنبه ۱۰ مهر/۲ اکتبر در مصاحبه با روزنامه «اعتماد» گفت خانواده مهسا امینی خواستار تشکیل یک کمیته مستقل حقیقت‌یاب با حضور سه تا پنج تن از پزشکان معتمد خانواده‌ و انتشار تصاویر دوربین ماموران گشت ارشادند و بدون حضور کمیته حقیقت‌یاب مستقل نظر پزشکی قانونی را قبول نخواهند کرد.

به‌نظر می‌رسد پزشکی قانونی که گزارش خود را اعلام نکرده، برای اعلام نظر نهایی، روی یک جراحی خال در سابقه پزشکی مهسا امینی دست گذاشته است. وکیل خانواده این زن ۲۲ ساله که شواهد نشان می‌دهد با ضربه به جمجمه‌اش در بازداشت گشت ارشاد دچار خونریزی مغزی شده و به قتل رسیده است، تصریح کرد:

«بر اساس اعلام پزشکان متخصص و کارشناسان مستقل، مرگ مهسا هیچ ارتباطی با بیماری قبلی ایشان که برداشتن یک خال یا غده کوچک در بالای چشم ایشان بوده، ندارد. ضمن اینکه مهسا در گذشته هیچ سابقه بیماری قلبی و عروقی و کلیوی نداشته است. نمی‌توان مرگ آنی او را (یک ‌ساعت پس از دستگیری) به بیماری‌های قبلی و زمینه‌ای ارتباط داد. خانواده او می‌خواهند بدانند، خونی که از پایین جمجمه پشت گردن و گوش او تراویده است، ناشی از چه نوع بیماری یا تروما (یعنی ضربه خارجی) است.»

محمد صالح نیکبخت در ادامه گفت:

«عکسی از مهسا، زمانی که در بیمارستان بوده منتشر شد که نشان می‌دهد این خون از پشت سر پایین جمجمه و گوش او جاری شده است. بسیاری از حاضران نیز این خون را دیده‌اند. از سوی دیگر رد این خون در پشت گردن، پایین جمجمه توسط غسالان، پدر و مادر و نزدیکان مهسا رویت شده است. البته برخی پزشکانی قانونی اعلام کرده‌اند این خون مربوط به پس از مرگ مهساست. این دیدگاه مورد قبول خانواده مهسا و ما وکلا قرار نگرفته است.»

پس از انتشار عکس مهسا امینی در بیمارستان، برخی از پزشکان خونریزی گوش او را نشانه ضربه مغزی دانستند. حساب منتسب به یک پزشک در توییتر نوشته بود: «خونریزی از گوش و خونمردگی زیر چشم علائم شایع شکستگی قاعده جمجمه است که به دلیل ضربه به سر از جمله برخورد جسم سخت با سر است و در سکته مغزی خونریزی از گوش (اتوراژی) دیده نمی‌شود.» او ساعاتی بعد توییت خود را حذف و اعلام کرد از سوی یکی از افراد نزدیک به پرونده توجیه شده است.

تظاهر به دخیل‌کردن خانواده عزادار در روند رسیدگی به پرونده و تشکیل جلسه پزشکی قانونی پشت درهای بسته

در حالی که هنوز نظر نهایی و رسمی پزشکی قانونی درباره علت مرگ مهسا امینی اعلام نشده است، وکیل مدافع خانواده امینی روز شنبه نهم مهر در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود دادسرای جنایی ابتدا در کلام با حضور پزشکان مستقل موافقت کرده و از امجد امینی، پدر مهسا امینی هم دعوت کرده به‌رغم شرایط روانی ناشی از قتل فرزندنش در جلسه پزشکی قانونی شرکت کند، اما مسئولان پزشکی قانونی در حالی که پدر مهسا امینی را پشت درهای بسته معطل نگاه داشته‌ اند، جلسه بررسی علت مرگ این زن را بدون حضور پدر و پزشکان مورد نظر خانواده تشکیل داده اند. او به ایسنا گفت:

«به دنبال درخواست وکلای خانواده امینی و نیز خواسته اولیای دم، رسیدگی پزشکی قانونی با حضور گروهی از اساتید برجسته و جراحان مغز و اعصاب معروف در کشور که اکنون بازنشسته هستند و در هیچ کار دولتی یا خصوصی اشتغال ندارند، در ابتدا مورد قبول آقای شهریاری سرپرست دادسرای جنایی قرار گرفت و وکلا و خانواده امینی انتظار داشتند زمان تشکیل جلسه در هفته جاری اعلام و به وکلا و خانواده امینی فرصتی داده شود که این پزشکان را معرفی و از دادسرا تقاضا کنند هرگونه اعلام‌ نظر در مورد نحوه و علل فوت اعلام شود.»

صالح نیکبخت افزود:

«روز پنج شنبه هفته گذشته ریاست محترم دادسرای جنایی به آقای امینی اعلام کرده بود که ساعت ۱۳ امروز (شنبه) در جلسه‌ای که در مرکز پزشکی قانونی در تهران تشکیل می شود، حضور یابد. با توجه به اینکه آقای امینی دچار اندوه ناشی از کشته شدن دخترش مهسا بود، او هیچ گونه تمایلی به حضور در این جلسه را نداشت ولی با این حال وقتی موضوع را با وکلا مطرح کرد ما به او توصیه کردیم به دلیل اینکه می خواهیم پرونده منحصرا از طریق مرجع قضایی پیگیری شود این بار حضور یابد و  به سوالات احتمالی آن جلسه پاسخ دهد. به همین جهت ما (وکلا) او را  همراهی کردیم  و در ساعت مقرر در مرکز پزشکی قانونی در خیابان بهشت حضور یافتیم و بعد حدود یک ساعت معطلی زمانی که ما به علت برگشت آقای امینی به شهرشان می خواستیم از  پزشکی قانونی خارج شویم ولی مقامات پزشکی قانونی درخواست کردند که ما نرویم و در جلسه‌ای که از ساعت ۱۰ صبح امروز تشکیل شده بود حضور یابیم و در جلسه پس از اظهارات آقای شهریاری به سوالاتی که او از آقای امینی و ما کردند پاسخ دادیم.»

وکیل خانواده امینی در ادامه گفت:

«ما از نحوه تشکیل جلسه، بدون اعلام قبلی آن به ما در زمانی که ما امکان حضور و درخواست شرکت پزشکان مهم را داشتیم انتقاد کردیم و او توضیحاتی داد و گفت که هنوز شما می توانید مشاوران خود را معرفی کنید. ما گفتیم البته به شرط اینکه قبل از اینکه پزشکانی که بی‌طرف هستند و هیچ وابستگی به دستگاه دولتی ندارند و عمدتاً اساتید پزشکان حاضر در زمینه جراحی مغز و اعصاب و متخصص هستند، قبل از اعلام  نظر حضور یابند و پس از بررسی اسناد و مدارک موجود اعلام نظر کنند. متاسفانه در حین جلسه متوجه شدیم جلسه ۳ الی ۴ ساعت قبل تشکیل شده و برخی از  پزشکان نظرات خود را  اعلام کرده بودند و حتی در توضیحات بعدی برای ما اعلام کردند که فوت زنده یاد مهسا امینی ناشی از خونریزی مغزی یا ورود ضربه جسم خارجی نبوده و ممکن است علت داخلی داشته باشد.»

محمد صالح نیکبخت این نظر را رد کرد و گفت:

« ما گفتیم اگر نظریه پزشکی قانونی این است ما آن را نمی‌پذیریم و خواهان این هستیم که این پرونده همانطور که رییس قوه قضاییه دستور داده بود به صورت ویژه رسیدگی شود و [...]در جلسه دیگری در پزشکی  قانونی با حضور پزشکان متخصصی که ما معرفی می کنیم این موضوع رسیدگی شود»

به گفته وکیل خانواده مهسا امینی، محمد شهریاری، معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران بدون اشاره صریح، به‌طور کلی وعده داده است نظر پزشکان مستقل مورد نظر خانواده هم «شنیده شود».

خانواده مهسا امینی خواهان انتشار فیلم دوربین روی لباس مامورانند

با توجه به اظهارات وکیل مدافع خانواده مهسا امینی، مهمترین مطالبه خانواده انتشار تصاویر دوربین‌هاست.

وکلای خانواده امینی از سرپرست دادسرای جنایی تهران درخواست کرده اند «هیاتی حقیقت‌یاب برای رسیدگی به کل موضوع و سیر حرکت از زمانی که مهسا در پارک طالقانی دستگیر شده و نیز تمام عکس‌ها و فیلم‌هایی که از لحظه دستگیری ایشان و بردن او به داخل بند و انتقال او از بند به پلیس امنیت مورد بررسی قرار گیرد و آن عکس ها و فیلم‌ها و نیز فیلم دوربین پلیسی که دوربین روی لباس‌های او نصب شده بود و حتی به دخترخاله مهسا گفته بود که شما نیایید جلو و عکس شما هم می‌افتد و من مجبورم شما هم ببرم و اظهارات او در دادسرا همه در معرض قضاوت عمومی قرار گیرد.»

محمد صالح‌نیکبخت به روزنامه اعتماد هم گفت:

«به اعتقاد من و نیز پزشکان معتبر و افراد آگاهی که مورد مشورت قرار گرفته‌اند، مهسا به‌طور قطع قبل از اینکه به مرکز گشت ارشاد برسد، مورد ضربه قرار گرفته است. همچنین بعد از حضور در بازداشتگاه نیز احتمال ورود ضربه به او زیاد است. همه این ابهامات با انتشار فیلم دوربین فردی که مهسا را دستگیر کرده رفع می‌شود.درخواست ما انتشار هر چه سریع‌تر فیلم‌های داخل ون و دوربین فردی که مهسا را دستگیر کرده، در کنار فیلم‌هایی که در محل گشت ارشاد در خیابان وزرا وجود داشته است»

به نظر می‌رسد با تداوم اعتراضات سراسری و اعتصاب در برخی از مناطق ایران، و همزمان دستگیری هزاران نفر و کشتار معترضان در خیابان‌ها، قوه قضائیه پرونده مهسا امینی را به جریان گذاشته تا مانند گذشته با معرفی فرد یا افرادی پرونده قتلی را که به گفته فعالان نتیجه سرکوب سیستماتیک زنان و مصونیت دائمی مقام‌ها و ماموران جمهوری اسلامی از مجازات است، ببند.

قتلی که به قیامی فراگیر در ایران و سایر نقاط جهان علیه حکومت جمهوری اسلامی و سرکوب زنان و معترضان انجامیده است.

تشکیل پرونده قضایی با عنوان «قتل»

محمد صالح نیکبخت از تشکیل پرونده «قتل» با دستور غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئيس قوه قضائیه خبر داد و گفت:

«این پرونده توسط قوه قضاییه با عنوان قتل به دادسرای جنایی ارجاع شده است. این عنوان را ما به کار نبرده‌ایم، بلکه رییس دستگاه قضایی دستور رسیدگی ویژه به دادسرای جنایی داده است.»

او تاکید کرد «خانواده هرگونه رای از طریق بررسی بی‌طرفانه با حضور کمیته حقیقت‌یاب مستقل و با بررسی پزشکان معتمد را می‌پذیرند، اما اگر اجازه داده نشود، پزشکان معتمد بررسی‌های خود را انجام دهند، فیلم‌های مورد اشاره منتشر نشوند و به نشانه‌ها متقن توجه نشود قابل قبول نخواهد بود. ضمن اینکه بدون ایجاد این زمینه‌های شفاف، حتی اگر حکمی صادر شود، ممکن است قانونی باشد اما افکار عمومی را اقناع نخواهد کرد.»

او افزود: از نظر خانواده دستور‌دهندگان نیز باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

نیکبخت پیشتر هم از بررسی عادلانه پرونده مهسا امینی ابراز ناامیدی کرده و گفته بود او این امر موجب می‌شود مقام‌ها به‌عنوان عامل جنایت شناخته شوند و این می‌تواند پیشینه‌ای برای بسیاری از موارد مشابه دیگر باشد.

روز شنبه در پانزدهمین روز از اعتراضات سراسری به قتل مهسا (ژینا) امینی، بیش از ۱۰۰ دانشگاه صحنه اعتصاب و اعتراض شد. معترضان در ده‌ها شهر ایران به‌رغم سرکوب مرگبار نیروهای امنیتی به خیابان‌ها آمدند و همزمان بیش از ۱۵۰ شهر جهان با فراخوان خانواده‌های دادخواه با معترضان ایران اعلام همبستگی کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mashang

    بر همگان آشکار و روشن ست حتی خواجه حافظ شیرازی که حقیقت و حقیقت یابی در خلافت نظامی اسلام جرمی نابخشودنی ست۰ حق نشاید گفت جز زیر لحاف