ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نظر نهایی پزشکی قانونی در مورد علت مرگ مهسا امینی: اثری از ضرب‌وشتم ندیدیم

همان‌گونه که انتظار می‌رفت سازمان پزشکی قانونی قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی را رد کرد و در گزارش خود در این‌باره همان حرف‌های حکومت را تکرار کرد: ضرب‌وشتمی در کار نبوده است.

در حالی‌که خانواده مهسا امینی و وکیل آن‌ها گفته بودند بدون حضور کمیته حقیقت‌یاب مستقل نظر پزشکی قانونی را قبول نخواهند کرد، سازمان پزشکی قانونی جمعه ۱۵ مهر گزارش خود درباره چگونگی مرگ مهسا امینی را منتشر کرد.

پزشکی قانونی گفته است مهسا امینی در هشت سالگی «عمل جراحی تومور کرانیوفارنژیومای مغزی» داشته و تحت درمان دارویی بوده است.

این گزارش می‌افزاید مهسا امینی در روز بازداشتش (۲۲ شهریور) «به‌طور ناگهانی دچار افت هوشیاری شده و متعاقب آن بر زمین می‌افتد که با توجه به بیماری زمینه‌ای، متوفیه توانایی لازم جهت جبران و تطابق با وضعیت ایجاد شده را نداشته» و «دچار اختلال ریتم قلب و کاهش فشار خون و متعاقب آن کاهش سطح هوشیاری» می‌شود اما در دقایق اولیه عملیات احیای قلبی ـ تنفسی «غیرمؤثر» بوده و با وجود انتقال او به «به علت نارسایی چند ارگانی ناشی از هیپوکسی مغزی» در روز جمعه ۲۵ شهریور «فوت می‌نماید».

گزارش پزشکی قانونی در انتهای گزارش کوتاه خود افزوده است:

«فوت نامبرده ناشی از اصابت ضربه به سر و اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.»

پیش از این گفته می‌شد که پزشکی قانونی برای اعلام نظر نهایی، روی یک جراحی خال در سابقه پزشکی مهسا امینی دست گذاشته است اکنون با انتشار گزارش نهایی پزشکی قانونی «جراحی خال» به «جراحی تومور مغزی» تبدیل شده است.

گزارش نهایی سازمان پزشکی قانونی در حالی منتشر شده است که مسئولان آن جلسه بررسی علت مرگ مهسا را بدون حضور پدر و پزشکان مورد نظر خانواده تشکیل داده بودند.

محمد صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی یکشنبه ۱۰ مهر در مصاحبه با روزنامه «اعتماد» گفته بود:

«بر اساس اعلام پزشکان متخصص و کارشناسان مستقل، مرگ مهسا هیچ ارتباطی با بیماری قبلی ایشان که برداشتن یک خال یا غده کوچک در بالای چشم ایشان بوده، ندارد. ضمن این‌که مهسا در گذشته هیچ سابقه بیماری قلبی و عروقی و کلیوی نداشته است. نمی‌توان مرگ آنی او را (یک ‌ساعت پس از دستگیری) به بیماری‌های قبلی و زمینه‌ای ارتباط داد. خانواده او می‌خواهند بدانند، خونی که از پایین جمجمه پشت گردن و گوش او تراویده است، ناشی از چه نوع بیماری یا تروما (یعنی ضربه خارجی) است.»

امجد امینی، پدر مهسا نیز پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود:

«مهسا هیچ بیماری‌ای نداشت و کسانی که می‌گویند، صرع یا بیماری زمینه‌ای داشته، دروغ می‌گویند. بیشترین بیماری‌ای که داشته سرماخوردگی بوده. همه این‌ها را از خودشان درآورده‌اند.»

محمد صالح نیکبخت در مصاحبه با «اعتماد» گفته بود خانواده مهسا خواستار تشکیل یک کمیته مستقل حقیقت‌یاب با حضور سه تا پنج تن از پزشکان معتمد خانواده‌ و انتشار تصاویر دوربین مأموران گشت ارشادند و بدون حضور کمیته حقیقت‌یاب مستقل نظر پزشکی قانونی را قبول نخواهند کرد.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در واکنش به این سخنان گفته بود:

«وکیل خانواده امینی حرف‌های بدون مدرک مطرح می‌کند و پیش از آن‌که نظر پزشکی قانونی اعلام شود، می‌گوید نظر آن‌ها را قبول ندارد، این چه حقوقدانی است که پیش از اعلام نظر مرجع قانونی، آن را قبول ندارد و خواهان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب شده است. به عبارتی از فردا هر کسی دچار حادثه‌ای شود، خواهان تشکیل چنین کمیته‌ای می‌شود.»

خبرگزاری مهر هم به نقل از «یک منبع آگاه» نوشت مأموران گشت ارشاد در حین دستگیری مهسا به دوربین روی لباس مجهز نبودند.

بدین ترتیب تمامی سازوکارهای حکومتی به‌کار گرفته شد تا چگونگی مرگ مهسا امینی پنهان بماند. پنهان‌کاری و جعل روایت در چگونگی کشته شدن معترضان در اعتراضات سراسری کنونی در موارد دیگری همچون مرگ نیکا شارکرمی، دختر ۱۹ ساله و سارینا اسماعیل‌زاده، دختر ۱۶ ساله نیز مشهود است. حکومت و رسانه‌هایش کشته شدن این دو دختر را «پرت شدن از بلندی» و «خودکشی» عنوان کرده‌ و برخی از اعضای خانواده‌های آن‌ها را هم مجبور به تکرار روایت جعلی خود کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mashang

    خدعه و نیرنگ اسلامی: آیهء ۵۴ آل عمران «یهود با خدا مکر کردو خدا هم در مقابل مکر کرد و خدا «محمد» از همه بهتر تواند مکر کرد» و خداوند مثل همیشه حکیم و توانا ست وشیاد، حقه بازو انتقامجو و هفت خط روزگارو اهل پدرسوخته بازی نیست!!!!! هر وقت به آتش زدن سینما رکس آبادان و جزغاله کردن مردم برای تثبیت اسلام و قتل وعام ها ناپدید کردن مخالفین اعتراف کردند بقتل مهسا امینی هم اعتراف خواهند کرد تمام این گرفتاری های ما این فرهنگ اسلام وپرده پوشی دروغ و نیرنگ ست