ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتیجه نظرسنجی زمانه: محور مطالبات باید سرنگونی نظام جمهوری اسلامی باشد

به نظر ۹۴ درصد پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی زمانه، اعتراضات اخیر صرفا معطوف به حجاب نیست و «و انباشت مطالبات اقتصادی اجتماعی و سیاسی به مرحله انفجار رسیده است». ۴۰,۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند: «زنان نقش رهبری و جهت‌دهی اعتراضات را دارند.» به گمان ۵۶,۵ درصد اما «حرکت اعتراضی در عمل و در خیابان فراجنسیتی است.» ۱۰,۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که اعتراضات اخیر «انفجاری و کوتاه مدت» و ۵۱,۵ درصد گفته‌اند که «طولانی و دامنه‌دار» خواهد بود

موضوع  چهل و هفتمین نظرسنجی زمانه اعتراضات اخیر و خیزش فمینیستی‌ای بود که در جریان است.

این نظرسنجی از تاریخ ۱ مهر (۲۳ سپتامبر)  تا ۸ مهر(۳۰ سپتامبر) میان اعضای پنل نظرسنجی زمانه و دیگر مخاطبان زمانه برگزار شد.

۸۸۸ نفر در نظرسنجی زمانه شرکت کردند که از میان آنها ۷۴۷ نفر به تمام سوالات پاسخ دادند.

۶۶ درصد شرکت‌کنندگان داخل ایران و ۳۴ درصد ساکن خارج ایران بودند.

 ۷۰,۵ درصد پاسخ‌دهندگان جنسیت خود را مرد معرفی کرده‌اند و  ۲۷,۵  درصد گفته‌اند که زن هستند و ۲ درصد نیز گزینه «جنسیت دیگر» را انتخاب کرده‌اند.

علت گستردگی اعتراضات؟

۳ درصد پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی گفته‌اند:‌ «اعتراضات گسترده است، چون حجاب اجباری مساله همه گروه‌ها و طبقات مردم است.» به نظر ۹۴ درصد اما، «موضوع صرفا حجاب نیست، و انباشت مطالبات اقتصادی اجتماعی و سیاسی به مرحله انفجار رسیده است.» ۳ درصد هم گفته‌اند نظری در مورد علت گستردگی اعتراضات اخیر ندارند.

اعتراضات گسترده است، چون…درصد
حجاب اجباری مساله همه گروه‌ها و طبقات است۳
انباشت مطالبات اقتصادی و سیاسی به مرحله انفجار رسیده۹۴
نظری ندارم۳

در پی قتل حکومتی مهسا(ژینا) امینی به دست ماموران گشت ارشاد، اعتراضات گسترده از سقز و مناطق کردنشین آغاز و به دیگر شهرهای ایران تسری پیدا کرد.  به نظر ۴۰ درصد  کرد بودن مهسا (ژینا)  نقش کمی» در برانگیخته شدن اعتراضات داشته است؛ ۲۲ درصد اما نقش و سهم «زیادی» برای این عامل قائل شده‌اند. ۳۸ درصد هم گفته‌اند که کرد بودن او  «تا حدی» در در برانگیخته شدن اعتراضات نقش داشت.

نقش کرد بودن مهسا در برانگیخته شدن اعتراضات

درصد
کم۴۰
تاحدی۳۸
زیاد۲۲
نقش کرد بودن مهسا در برانگیخته شدن اعتراضات

نقش زنان در اعتراضات؟

اعتراضاتی که ایران را در نوردیده است، آشکار محتوایی فمینیستی دارد. ۴۰,۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند: «زنان نقش رهبری و جهت‌دهی اعتراضات را دارند.» به گمان ۵۶,۵ درصد اما «حرکت اعتراضی در عمل و در خیابان فراجنسیتی است.»

درصد
زنان رهبر اعتراضات اند۴۰.۵
اعتراضات خیابانی فرا-جنسیتی اند.۵۶.۵
نظری ندارم۳

۶۹ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که اتحاد و همبستگی میان اقشار، طبقات و گروه‌های قومی(ملی) را در اعتراضات اخیر «بالا» است. ۵ درصد اما آن را «کم» دانسته‌اند. و به نظر ۲۶ درصد، این همبستگی «تاحدی» وجود دارد.

سطح همبستگی میان طبقاتی و میان قومی

درصد
بالا۶۹
تاحدی۲۶
پایین۵
سطح همبستگی میان طبقاتی و میان قومی

آینده اعتراضات؟

۱۰,۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که اعتراضات اخیر «انفجاری و کوتاه مدت» و ۵۱,۵ درصد معتقد اند که «طولانی و دامنه‌دار» خواهد بود؛ به نظر ۳۸ درصد اما موضوع تداوم اعتراضات «قابل پیش‌بینی نیست».

موج اعتراضاتدرصد
انفجاری و کوتاه‌مدت۱۰.۵
طولانی و دامنه‌دار۵۱.۵
غیرقابل پیش‌بینی۳۸

آیا در صورت تداوم اعتراضات جمهوری اسلامی توانایی سرکوب معترضان را دارد؟

درصد
بله۲۴
خیر۴۵
غیرقابل پیش‌بینی۳۱
آیا در صورت تداوم اعتراضات جمهوری اسلامی توانایی سرکوب معترضان را دارد؟

۱۱ درصد پاسخ‌دهندگان خوشبین هستند که جمهوری اسلامی در نهایتا در مورد حجاب اجباری کوتاه خواهد آمد. ۷۳ درصد اما فکر می‌کنند جمهوری اسلامی تا مرز سقوط در این مورد عقب‌نشینی نخواهد کرد. 

جمهوری اسلامی در مورد حجاب اجباری…درصد
کوتاه خواهد آمد۱۱
کوتاه نخواهد آمد۷۳
غیرقابل پیش‌بینی۱۶

استراتژی مبارزه؟

۱۵ در صد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که «لغو قانون حجاب اجباری باید محور اصلی مطالبات باشد.» در مقابل ۷۹,۵ درصد معتقد اندکه «تا جمهوری اسلامی سرنگون نشود، حجاب اجباری لغو نخواهد شد» و در نتیجه معترضان باید خواسته‌های کلان‌تر و رادیکال‌تری را دنبال کنند. ۵,۵ درصد هم گفته‌اند که نظری در این مورد ندارند

درصد
محور مطالبات باید لغو حجاب اجباری باشد۱۵
محور مطالبات باید سرنگونی جمهوری اسلامی باشد۷۹.۵
نظری ندارم۵.۵

نظرسنجی‌های آینده

پنل نظرسنجی زمانه هم‌زمان با روز جهانی آزادی مطبوعات (سوم مه) راه‌اندازی شد. بنیاد رسانه‌ای زمانه تاکنون ۴۷ نظرسنجی برگزار کرده است.

رساندن صدای شما بدون کم‌و‌کاست در مورد مسئله‌های اساسی کشور وظیفه ماست و پنل نظرسنجی زمانه در همین راستا راه‌اندازی شده است. به همین دلیل از شما خواهش می‌کنیم که برای شرکت در نظرسنجی‌های آینده و نیز برای پیشنهاد موضوعات مورد نظرتان برای نظرسنجی در پنل ما عضو شوید. برای عضویت در پنل کافی است به چند سوال در این لینک پاسخ دهید. اطلاعات شما به صورت امن و ناشناس ذخیره خواهند شد و در اختیار هیچ طرف دیگری قرار نخواهد گرفت. پس از عضویت در پنل، در هر نظرسنجی ایمیلی با لینک آن برای شما فرستاده خواهد شد.

برای ارتباط با پنل نظرسنجی از ایمیل روبرو استفاده کنید: panel@radiozamaneh.com

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.