ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مادر نیکا شاکرمی: دخترم را در تظاهرات اعتراضی کشتند امیدی هم به تحقق عدالت نداریم

نسرین شاکرمی مادر نیکا شاکرمی، بار دیگر بر سخنان قبلی خود در مصاحبه با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور تأکید کرد و گفت: «مشخص است که بچه من در تجمعات اعتراضی اخیر حضور داشته و همان‌جا هم کشته شده است.»

نیکا شاکرمی‌‌ نوجوان ۱۶ ساله که به‌گفته نزدیکانش روز ۲۹ شهریور در جریان اعتراضات تهران در بلوار کشاورز حضور داشت، ناگهان ناپدید شد. پس از حدود ۱۰ روز بی‌خبری، پیکر بی‌جان او روز ۹ مهر تحویل خانواده‌اش داده شد.

شامگاه چهارشنبه ۱۳ مهر، برنامه ۲۰:۳۰ صداوسیمای جمهوری اسلامی در گزارشی، خاله و دایی نیکا شاکرمی را که در بازداشت هستند نشان داد تا ادعای رسانه‌های حکومتی مبنی‌ بر مرگ نیکا بر اثر «پرت شدن از بلندی» یا «خودکشی» را تکرار کند. گزارشگر این برنامه نیز ادعا کرد که نیکا برای «دیدن اعتراضات» به بلوار کشاورز رفته بود و سپس به خانه‌ای رفته بود و در آن‌جا از بلندی سقوط کرد.

در پی انتشار این گزارش نسرین شاکرمی، مادر نیکا در گفت‌گو با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور سناریوسازی‌های حکومتی در مورد چگونگی مرگ فرزندش را رد کرد و گفت او در تجمعات اعتراضی کشته شده است.

روزنامه «اعتماد» چاپ داخل کشور نیز دوشنبه ۱۸ مهر با نسرین شاکرمی گفت‌وگویی انجام داد و او بار دیگر بر سخنان قبلی خود تأکید کرد. مادر نیکا گفت:

«مشخص است که بچه من در تجمعات اعتراضی اخیر حضور داشته و همان‌جا هم کشته شده است. به‌نظرم شواهدی هم در این زمینه وجود دارد. می‌خواهم ابهامات پرونده فرزندم بررسی شود و کسانی که مسئول این حادثه تلخ هستند، مسئولیت خود را بپذیرند. می‌خواهم ابهامات پرونده نیکا بدون اعمال فشار و به‌صورت شفاف بررسی شود.»

نسرین شاکرمی افزود بارها در روز واقعه با نیکا تماس تلفنی داشته و «مدارک و اسناد وجود دارد». او گفت در تماس‌هایی که با نیکا داشت، دخترش «می‌گفت اغلب در تجمعات نزدیک به میدان انقلاب، بلوار کشاورز و خیابان ولی‌عصر حضور دارد». نسرین شاکرمی افزود:

«سروصداهای پیرامونی تماس نیز حاکی از حضور نیکا در تجمعات بود. سر و صداهایی که نشان می‌داد مأموران به سمت بچه‌ها آمده‌اند و آن‌ها فرار می‌کنند.»

به‌گفته نسرین شاکرمی، بدون اجازه خانواده خودش و خانواده پدر نیکا، «پیکر او را در روستای دورافتاده‌ای در لرستان به خاک سپرده‌اند». او در این‌باره افزود:

«این روستا بسیار دورافتاده است و برای من بسیار دشوار است که برای دیدار با آرامگاه دخترم به این منطقه دورافتاده بروم. در حالی که این حق من است که محل دفن دخترم را انتخاب کنم و در کنارش زاری کنم و با او سخن بگویم.»

نسرین شاکرمی با بیان این‌که «نیکا بچه بسیار باانگیزه، شاداب، پرانرژی و هدف‌داری بود» هر گونه شائبه درباره خودکشی دخترش را رد کرد و افزود:

«مگر کسی که افسرده باشد یا قصد خودکشی داشته باشد برای اصلاح وضع موجود در تجمعات شرکت می‌کند؟ نیکا نه تنها افسرده نبود بلکه به اطرافیان خود هم روحیه می‌داد. نیکا دختری جسور و نترس بود و فکر می‌کنم همین جسارتش نهایتاً منجر به مرگش شده است.»

مادر نیکا شاکرمی درباره فیلمی که در صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد که در آن طرحی از تصویر یک دختر در دوربین‌های مداربسته در زمان ورود به یک ساختمان وجود دارد، گفت:

«هیچ‌کس نمی‌تواند ثابت کند که این تصویر نیکا بوده است. سایه‌ای در دوربین‌های ثبت شده، دختری که ماسکی در صورت دارد و هیچ شفافیتی در این تصاویر دیده نمی‌شود. معتقدم این تصاویر مربوط به نیکا نیست.»

او افزود حتی خاله نیکا هم که در فیلم حرف می‌زند نمی‌تواند رفتن نیکا به این خانه را تأیید کند و مسئولان باید از خود او می‌خواستند تا این تصاویر را تأیید یا رد کند. او در این‌باره افزود:

«کسانی که ادعا می‌کنند نیکا در جایی حضور داشته، چرا اطلاعاتی درباره آن خانه، ساکنانش و ارتباط‌شان با نیکا نمی‌دهند.»

شنبه گذشته تصویری از دختر نوجوانی در تظاهرات اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که گفته می‌شد او نیکا است. مادر نیکا گفت این فیلم را دیده و «دختر نوجوان در آن فیلم نیکاست».

نسرین شاکرمی تأکید کرد که کاملاً انتظار برخوردهایی همچون برخورد صداوسیمای جمهوری اسلامی را داشته است. او گفت «این حرف‌ها زده شد تا برخی افراد مسئول، نقش خود را انکار کنند» اما او به‌دنبال «تحقق عدالت» است.

با این حال مادر نیکا شاکرمی تأکید کرد که نه او و نه سایر افراد خانواده، امیدی به تحقق مطالبات‌شان از طریق اختیار کردن وکیل ندارند.

سازمان حقوق بشر ایران شنبه ۱۶ مهر اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به دست‌کم ۱۸۵ نفر، از جمله احتمالاً ۱۹ کودک، افزایش یافت.

شب گذشته، یکشنبه ۱۷ مهر نیز درگیری‌های خونینی در شهرهای کردستان، از جمله سنندج رخ داد که هنوز شمار دقیق کشته و زخمی‌شدگان روشن نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.