ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاربران خواهان اعطای جایزه گرمی به شروین حاجی‌پور شدند

آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط اعلام کرد که ۸۳ درصد از ۱۱۵ هزار درخواست‌ رسیده خواهان اعطای جایزه موسیقی گرمی به ترانه «برای» شروین حاجی‌‌پور شده‌اند، به خاطر «تغییر» به‌عنوان مهم‌ترین خواسته معترضان ایرانی.

جایزه گرمی قصد دارد این جایزه را به ترانه‌ای هم اعطا کند که خواهان تغییرات اجتماعی است. در تیک تاک کارزاری به راه افتاده که بر اساس اعلام آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط تاکنون ۱۱۵ هزار درخواست در آن ثبت شده. ۸۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این کارزار خواهان اعطای این جایزه به شروین حاجی‌پور، هنرمند معترض ایرانی شده‌اند.

 هدف این کارزار در رسانه‌های اجتماعی افزایش آگاهی در مورد خیزش اخیر است که به یک موقعیت انقلابی برای ایجاد تغییر حاکمیت انجامیده.

پس از کشته‌شدن مهسا امینی و شروع اعتراضات سراسری، کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با تعداد زیادی توئیت با مطلع «برای…»، به رویدادهای تاریخی و اجتماعی و سیاسی ایران در دهه‌های گذشته اشاره کردند و دلایل مختلف خود را برای این اعتراضات مطرح کردند. حاجی‌پور از بخشی از این «برای»‌ها در سرودن این ترانه الهام گرفت. حاجی‌پور قبلاً در مسابقه تلویزیونی عصر جدید به فینال دور دوم فصل اول صعود کرده بود.

 این ترانه که در همان روزهای نخست انتشار با اقبال عمومی روبرو شد، به یکی از نمادهای اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران تبدیل شد. مردم ایران در خیابان‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها با همخوانی و پخش این ترانه، اعتراض خود را نشان دادند. ایرانیان مقیم خارج نیز این ترانه را در تجمعات اعتراضی خود بازخوانی کردند.

هاروی میسون جونیور، مدیر اجرایی، در بیانیه‌ای گفت آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط سخت تحت تأثیر این کارزار در رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته است. میسون جونیور گفت:

 «اگرچه نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم چه کسی برنده این جایزه می‌شود، اما از همین که آکادمی بستری برای افرادی است که می‌خواهند از این ایده حمایت کنند که موسیقی یک کاتالیزور قدرتمند برای تغییر است، خشنودیم.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

حاکمیت یک هنرمند متعهد را متهم می‌کند

شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه اعتراضی «برای…» به «فعالیت تبلیغى علیه نظام» و «ترغیب و تحریک افراد به اعمال خشونت‌آمیز» متهم شده است.

مجید کاوه، وکیل حاجی‌پور، یکشنبه گذشته در توئیتی با اعلام این خبر گفت شعبه ۱۱ بازپرسى دادسراى سارى شروین حاجی‌پور را تفهیم اتهام کرده و او با تبدیل قرار بازداشت موقت با وثیقه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان از زندان آزاد و دستور منع خروج او از کشور به مدت شش ماه صادر شده است.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی، شروین حاجی‌پور، خواننده و سازنده ترانه «برای …» را پنجشنبه ۷ مهر بازداشت کرده‌ بودند. وکیل شروین حاجى‌پور، ۵ روز بعد با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که با پیگیری‌های او و همکارش، عادل علی‌پور، بازپرس شعبه شعبه ۱۱ دادسراى عمومى و انقلاب سارى قرار بازداشت موقت شروین حاجی‌پور را به وثیقه تبدیل کرد و او سرانجام ظهر سه‌شنبه ۱۲ مهر به نزد خانواده‌اش بازگشت.

همزمان با بازداشت این هنرمند متعهد، ویدئوی ترانه «برای…» شروین حاجی‌پور پس از نزدیک به ۴۰ میلیون بازدید که در نوع خود رکوردی کم‌سابقه به شمار می‌رود، از صفحه اینستاگرام او حذف شده بود.

از زمان انتشار این قطعه در روزهای گذشته، برخی کاربران ناشناس نیز ویدئوکلیپ‌هایی را با ترکیب این آهنگ و تصاویر و ویدئوهای آرشیوی مربوط به ایران ساخته و منتشر کرده‌اند که این ویدئوها نیز با استقبال مردم مواجه شده است.

حاجی‌پور، نخستین بار بعد از آزادی از زندان پیامی در اینستاگرام منتشر کرد. حاجی‌پور در این پیام تلویحاً اعلام کرد قصد دارد در ایران بماند و به همین دلیل هم نمی‌تواند با رسانه‌ها مصاحبه کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.