ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران و عراق در باره حمله سپاه به اقلیم کردستان گفت‌وگو کردند

قاسم اعرجی، دبیر شورای امنیت عراق به تهران سفر کرده تا با مقام های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در باره حمله نظامی سپاه به اقلیم کردستان گفت‌و‌گو کند. خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران به نقل از رِئیس ستاد کل نیروهای مسلح نوشته است: ایران خواستار خلع سلاح احزاب کردستانی است.

قاسم اعرجی شنبه ۱۵ اکتبر/ ۲۳ مهر در راس یک هیئت نظامی و دیپلماتیک به تهران سفر کرد. رسانه‌های داخلی ایران گزارش کرده‌اند که او با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرده است.

این سفر در پی حملات دولت ایران به اردوگاه های احزاب کردستانی مخالف جمهوری اسلامی که در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند، صورت گرفته است. سپاه پاسداران ایران از آغاز خیزش‌های مردمی گسترده در اعتراض به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی بارها مواضع و مقر احزاب کردستانی مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق را هدف حمله پهپادی و موشکی قرار دارد.

منابع عراقی جزئیاتی از دیدار مقام‌های امنیتی و سیاسی این کشور با عراق را منتشر نکرده‌اند. خبرگزاری رسمی عراق نیز تنها گزارش رسانه‌های داخلی ایران را بازنشر کرده است.

در ایران خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای حکومتی به نقل از دبیر شورای امنیت ملی عراق نوشته‌اند: «قانون اساسی عراق اجازه فعالیت به افراد و گروه‌هایی که کشورهای همسایه را تهدید کنند، نمی‌دهد.»

به نقل از رسانه‌های ایران، اعرجی همچنین گفته دولت مرکزی عراق «با هرگونه اقدام خصمانه امنیتی علیه ایران مقابله می‌کند».

امیرعبداللهیان نیز در این دیدار از دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان خواسته است مانع فعالیت گروه‌هایی که به گفته او «تجزیه‌طلب و تروریست هستند» و «امنیت ایران را تهدید می‌کنند» شوند.

امیرعبداللهیان به هیئت عراقی گفته است جمهوری اسلامی ایران انتظار ندارد خاک اقلیم کردستان محلی برای اقدام‌ گروه‌هایی که او آنها را «تروریستی» خوانده، علیه ایران باشد.

دولت ایران پیش از این در دیدار با مسئولان اقلیم کردستان خواستار منع فعالیت احزاب کردستانی شده بود.

نماینده اقلیم کردستان عراق ۹ اکتبر/ ۱۶ مهر پس از دیداری با مقام‌های ایرانی گفته بود: «تاکید شد باید مقر احزاب کردی تخلیه شود». خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) به نقل از کاظم دباغ نوشته بود «این موضوع در حال بررسی است که فقط مقرهای مرزی باید تخلیه شوند یا شامل مقرهایی هم می‌شود که از زمان صدام تا امروز وجود داشته‌اند»

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم شامگاه شنبه با تکرار مواضع پیشین ایران، احزاب کردستانی مخالف جمهوری اسلامی را «گروه‌های تروریستی» خواند و گفت ایران به مقامات اقلیم کردستان گفته است «دو راه وجود دارد، یا اینها باید تبدیل به یک گروه غیرنظامی شده و خلع سلاح شوند، یا اینکه اقلیم کردستان باید گروهک‌های ترویستی را از این منطقه اخراج کند».

او همچنین تهدید کرد در صورتی که این گروه‌ها عراق را ترک نکنند «عملیات ادامه خواهد داشت، هر قدر هم که طول بکشد ما این عملیات و بزرگتر از این را ادامه می‌دهیم.»

حمله سپاه پاسداران به مقر احزاب کردستانی مستقر در اقلیم کردستان عراق که تا هفتم مهر ادامه داشت، با واکنش حکومت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق همراه شد. رسانه‌های عراق پیشتر گزارش کرده بودند که سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید دولت عراق به بمباران مناطقی از اقلیم کردستان به او اعلام شده است. برهم صالح، رئیس جمهوری وقت عراق نیز این حملات را محکوم کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.