ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعداد کشته‌های حمله نیروهای حکومتی به زندانیان در اوین بنابر اطلاع قوه قضائیه به هشت نفر رسید

روز گذشته اخبار غیررسمی درباره اینکه تعداد کشته‌های یورش نیروهای رژیم جمهوری اسلامی به زندان اوین هشت نفر است در فضای مجازی منتشر شده بود.

مرکز رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران بامداد روز دوشنبه ۲۵ مهرماه اعلام کرد که به آمار کشته‌های زندان اوین چهار نفر دیگر افزوده شده است.

در این اطلاعیه آمده است که این چهار نفر عصر روز یکشنبه به دلیل «وخامت حالشان» در «بیمارستان از دنیا رفتند».

به این ترتیب بر اساس اطلاعات رسمی مقام‌های جمهوری اسلامی، تاکنون هشت نفر در نتیجه حمله امنیتی‌های به زندان اوین کشته شده‌اند.

حمله نیروهای جمهوری اسلامی به زندان اوین در شامگاه شنبه ۲۳ مهر رخ داد. اخبار این حمله ابتدا به صورت غیررسمی و با مشاهده ستون‌های دود و آتش بر فراز زندان اوین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. ساعتی بعد رسانه‌های حکومتی روایت‌های ضدونقیض و متعارضی از این حادثه منتشر کردند.

در ابتدا گفته شد که آتش‌سوزی در زندان اوین در بخش کارگاه لباس رخ داده است. پس از انتشار ویدیوهای بسیار که شنیده شدن صدای انفجار را تایید می‌کرد، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران گفت که این انفجارها ناشی از انفجار در «میدان مین شمال اوین» بوده است. با این حال ویدیوهای دیگری هم منتشر شده است که در آن پرتابه‌هایی به سمت محوطه زندان در حرکتند که با برخوردشان انفجارهایی رخ می‌دهد.

با این حال، چند ساعت پس از انتشار اخبار متناقض در رسانه‌های حکومتی، آن‌ها تلاش کردند ماجرا را به درگیری میان زندانیان تقلیل بدهند. سپس مدعی شدند که تنها در بند چهار زندان که به گفته آن‌ها «اراذل و اوباش» در آنجا نگهداری می‌شوند، درگیری رخ داده و کارگاه خیاطی زندان دچار آتش سوزی شده است.

براساس روایتی که زندانیان محبوس در اوین در اختیار زمانه قرار داده‌اند، این رویداد با یورش ماموران حکومتی به بند ۷ زندان اوین آغاز شده است و پس از آن دیگر بخش‌های زندان هم ناآرام شده است.

آمار کشته‌های یورش نیروهای جمهوری اسلامی به زندان اوین هم یکی دیگر از موضوعاتی است که رسانه‌های حکومتی تلاش می‌کنند آن را در ابهام قرار دهند.

بامداد یکشنبه ۲۴ مهرماه اعلام شد که چهار نفر «در اثر استنشاق دود» کشته شده‌اند. ساعتی بعد روایتی از یکی از خانواده‌های زندانی‌ها منتشر شد که در آن تاکید شده بود که علاوه بر چهار نفری که پیکرشان به سردخانه بیمارستانی در خارج از اوین منتقل شده است، پیکر چهار زندانی دیگر نیز در سردخانه اوین دیده شده است. مقام‌های جمهوری اسلامی به این روایت واکنشی نشان ندادند و تنها اعلام کردند که ۱۰ نفر از مصدومین در بیمارستان هستند که حال چهار نفر آن‌ها وخیم است.

در اطلاعیه روز دوشنبه قوه قضائیه، مانند خبر دیروزشان بر این نکته تاکید فراوان شده است که افراد کشته‌شده «از زندانیان بند جرائم مربوط به سرقت بوده‌اند». هنوز نام و اطلاعات مربوط به افرادی که در نتیجه این رویداد کشته شده‌اند منتشر نشده است. به نظر می‌رسد تاکید رسانه های جمهوری اسلامی بر نوع اتهام با هدف کنترل اعتراض خانواده‌های زندانی‌ها در مقابل زندان اوین انجام می‌شود. هنوز تعدادی از زندانی‌های اوین با خانواده‌شان تماس نگرفته‌اند و وضعیت سلامتی و حتی محل نگهداریشان هم نامشخص است.

تاکنون مشخص شده است که دست‌کم تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین به زندان رجایی‌شهر منتقل شده‌اند. مصطفی نیلی، وکیل دادگستری هم در توییتر نوشته است:

«تعدادی از زندانیان سیاسی بند هشت اوین را دیشب پس از پایان درگیری‌ها از بند خارج کرده‌اند و هنوز اطلاعی از مکانی که منتقل شده‌اند، در دست نیست.»

یک فایل صوتی که به زمانه هم رسیده است تأیید می‌کند که ماموران زندان چند تن از زندانیان بند ۸ را با خشونت از این بند منتقل کرده‌اند.

در این فایل صوتی که از زندان اوین رسیده است، یکی از زندانیان می‌گوید:

«مامورها از همان اول شروع به تیراندازی کردند، تیراندازی ممتد خیلی وحشیانه که باعث تحریک زندانیان بند ۸ هم شد، بند هشتی‌ها خواستند کمک کنند و جلوی کشتار را بگیرند، و حمله شد به تمام زندانیان بند ۸. تیراندازی مستقیم شد، حدود ۱۰-۱۵ نفر تیر ساچمه‌ای خوردند یک نفر هم نمی‌دانم تیر جنگی یا چی خورد، خون‌ریزی شدید داشته، گلوله از بدنش رد شده [است]. رئیس بند، سرهنگ محمودی و تعداد افراد دیگر که نمی‌دانم کی بودند، گارد آمد و حمله کردند، با باتون زدند، ۴۰-۵۰ نفر از بچه‌ها را بردند، نمی‌دانیم کجا بردند و از دیشب تا الان صدا کتک‌کاری می‌شنویم، حکومت نظامی اینجا راه انداخته‌اند.»

با این حال، قوه قضائیه جمهوری اسلامی شلیک به معترضان که در ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی هم صدای آن‌ها شنیده می‌شود را نه تایید و نه رد کرده و تنها به این نکته بسنده کرده است که هنوز شش نفر از «مصدومین» این رویداد در بیمارستان هستند ولی وضعیت سلامت آن‌ها پایدار و رو به بهبود است.

در مورد هویت کشته‌شدگان هم قوه قضائیه مدعی است که به خانواده‌های این افراد اطلاع داده شده وبرای اعلان رسمی نامشان منتظر «مجوز قضایی» هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.