ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پولیتیکو: آمریکا قصد دارد به دلیل ارسال تسلیحات به روسیه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کند

پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نام او نشده نوشته ایالات متحده قصد دارد به دلیل نقش ایران در کمک تسلیحاتی به روسیه در جنگ اوکراین، تهران را تنبیه کند.

در پی گزارش‌هایی مبنی بر اینکه تهران قصد دارد برای استفاده در جنگ اوکراین موشک‌های بالستیک در اختیار روسیه بگذارد، یک مقام آمریکایی شامگاه دوشنبه ۱۷ اکتبر/۲۵ مهر در مصاحبه با پولیتیکو گفت ایالات متحده قصد دارد ایران را به دلیل کمک به روسیه در جنگ با اوکراین تنبیه کند.

این مجازات‌ها احتمالاً شامل تحریم‌های اقتصادی و احتمالاً برخی کنترل‌های صادراتی می‌شود. همچنین اشخاص ثالثی را که به تهران و مسکو کمک می‌کنند هدف قرار خواهد داد. مقام آمریکایی که نام او افشا نشده در پاسخ به پولیتیکو گفت:

«به همه کسانی که در جهان مواد اولیه در اختیار ایران قرار می‌دهند، توصیه می‌کنیم که دقت کنند این مصالح در ساخت موشک و پهپادهایی که در جنگ اوکراین از آنها استفاده می‌شود، به کار نرود. به وظیفه خودتان عمل کنید. در غیراین‌صورت هر آن کس که به ایرانی‌ها و روس‌ها در کشتار اوکراینی‌ها کمک کند، تحت تحریم قرار می‌گیرد.»

این مقام درباره جزئیات مجازات‌هایی که قرار است به دلیل معاملات تسلیحاتی تهران با مسکو، علیه ایران اعمال شود سکوت کرد.  

واشنگتن پست روز یکشنبه۱۶ اکتبر/ ۲۴ مهر به نقل از مقام‌های امنیتی آمریکا و متحدانش، نوشت برای اولین بار جمهوری اسلامی قصد دارد موشک‌های زمین به زمین به روسیه ارسال کند.

مقام‌های امنیتی آمریکا به واشنگتن پست گفتند جمهوری اسلامی و روسیه  به طور مخفیانه به توافق رسیدند و این توافق شامل موشک‌های فاتح-۱۱۰ و ذوالفقار با برد ۳۰۰ و ۷۰۰ کیلومتر می‌شود.

ایران فروش هرگونه سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است. آخرین بار، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:

«ما با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است.»

مقام رسمی آمریکایی در مصاحبه با پولیتیکو خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی در مورد بی‌طرفی در جنگ اوکراین دروغ می‌گوید:

«ما از تابستان تا الان به طور علنی درباره معامله تسلیحاتی تهران با مسکو، از جمله در مورد فروش پهپاد هشدار داده‌ایم. ایران دروغ می‌گوید و به زودی دست آن‌ها رو می شود.»

اجلاس لوکزامبوگ و مساله تحریم ایران در اتحادیه اروپا

به گزارش رویترز دوشنبه، زیرساخت‌ها و برخی بناها در کی‌یف هدف بیش از ۲۸ فروند پهپاد انتحاری قرار گرفت. گفته می‌شود که این پهپادها ساخت ایران بودند. چند ساعت بعد از حملات تازه روسیه به پایتخت اوکراین با پهپادهای انتحاری، وزیران خارجه اتحادیه اروپا خواهان وضع تحریم‌های تازه علیه ایران در صورت اثبات استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین شدند. اورمارس ریسالو، وزیر امور خارجه استونی خواستار اقدامات بازدارنده قوی علیه ایران در واکنش به فروش پهپادها شد. ریسالو در جمع خبرنگاران در لوکزامبورگ گفت:

 «دوستان اوکراینی ما اعلام کرده‌اند که حملات امروز توسط پهپادها، توسط هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران بوده است، پس در این زمینه، من فکر می‌کنم تحریم‌هایی علیه فعالیت‌های ایران باید فوراً اجرا شود. تحریم‌ها هم باید قوی و بازدارنده باشند.»

 پولیتیکو می‌نویسد اتحادیه اروپا در تلاش برای ایجاد تعادل بین مجازات جمهوری اسلامی به دلیل کمک و حمایت از روسیه و تلاش برای حفظ مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای است و لذا اعمال تحریم گزینه ساده‌ای نیست. مقامات اتحادیه اروپا اما ارتباط بین این دو موضوع را تکذیب می‌کنند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ در جمع خبرنگاران گفت: به شواهد مستقیم از فروش تسلیحات ایران نیاز است. با این حال او گفت که اتحادیه اروپا «به دقت» استفاده از پهپادها را دنبال می‌کند:

 ما در حال جمع آوری شواهد هستیم. ما با ابزارهایی که در اختیار داریم آماده واکنش خواهیم بود.»

در همان حال دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین که از یک پناهگاه به طور مجازی در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا حضور داشت خواهان ارسال تسلیحات بیشتر دفاعی و همچنین تحریم جمهوری اسلامی ایران شد. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین نیز خواستار محکومیت گسترده ایران توسط جامعه بین‌المللی شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.