ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حملات جدید پهپادی و موشکی روسیه به اوکراین؛ غیرنظامیان در میکولائیف هدف قرار گرفتند

در پی هشدار آمریکا در مورد وقوع جنایات جنگی روسیه در اوکراین، سه انفجار در شهر میکولائیف اوکراین رخ داد و به یک آپارتمان‌ مسکونی حمله موشکی شد. انفجارهایی نیز در نزدیکی کی‌یف، اودسا، خارکف (خارکیف) و دنیپروپتروفسک گزارش شد. همه جا آژیر خطر به صدا در آمد.

به‌گزارش رویترز، بامداد سه‌شنبه ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر روسیه به یک ساختمان مسکونی در بندر میکولائیف اوکراین حمله موشکی کرد. این حمله ساعاتی پس از هشدار آمریکا مبنی بر پاسخگویی روسیه به جنایات جنگی در اوکراین انجام شد.

این موشک یکی از سه انفجار شنیده‌شده در جنوب شهر میکولائیف در ساعات اولیه روز سه‌شنبه بود. بخشی از این ساختمان به‌طور کامل تخریب شد و دهانه‌ای عظیم ایجاد کرد.

یک شاهد عینی به رویترز گفت مأموران آتش‌نشانی جسد مردی را از زیر آوار بیرون کشیدند. ویتالی کیم، فرماندار میکولائیف  این خبر را تأیید کرد.

در خارکف (خارکیف) و دنیپروپتروفسک نیز پدافند هوایی فعال شد. ایهور ترخوف، شهردار خارکف (خارکیف) نیز از شلیک موشک به این شهر خبر داد. او گفت:

«در مدت پنج دقیقه دو انفجار در شهر رخ داد. بر اساس یافته‌های اولیه یک شرکت صنعتی مورد اصابت قرار گرفت. مترو خدمات قطار را متوقف کرد و به‌عنوان یک پناهگاه حفاظتی فعالیت خود را از سر گرفت.»

انفجارهایی نیز در کریفی‌ریه و دنیپرو واقع در استان دنیپروپتروفسک گزارش شده است. گفته می‌شود در ژیتومیر، موشک‌ها به زیرساخت‌های انرژی اصابت کرده‌اند. ارتش روسیه اعلام کرده بود که سامانه‌های انرژی را هدف قرار داده است. وبلاگ‌نویسان نظامی روسی نزدیک به کرملین نیز از گلوله‌باران در مناطق متعددی خبر دادند و شمار زیادی عکس و ویدئو را با دودهایی بر فراز شهرها در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. نیروهای مسلح اوکراین اعلام کردند که چندین حمله دفع شده است.

روز گذشته، دوشنبه ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر حملات روسیه به کی‌یف و شهرهای دیگر دست‌کم چهار کشته بر جای گذاشت. این حمله دومین موج حملات هوایی در یک هفته اخیر است.

حملات روسیه به‌دنبال پیشروی‌های نیروهای اوکراینی در شرق و جنوب و پس از انفجار روز ۱۶ مهر / ۸ اکتبر بر روی پلی که روسیه را به کریمه متصل می‌کند، انجام می‌شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شامگاه دوشنبه در یک سخنرانی ویدئویی گفت:

«در حال حاضر موج حملات جدید پهپادی روسیه جریان دارد. پهپادهایی هم سرنگون شده‌اند.»

خبرگزاری اینترفکس اوکراین اعلام کرد که کاربران شبکه تلگرام از انفجارهایی در شهر فاستیو در نزدیکی کی‌یف و همچنین در بندر جنوبی اودسا خبر داده‌اند.

کارین ژان پیر، سخنگوی جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا گفت کاخ سفید «به‌شدت حملات موشکی روسیه را محکوم می‌کند» و این حمله «ادامه وحشی‌گری پوتین را نشان می‌دهد».

ژان پیر با اشاره به بسته کمک نظامی ۷۲۵ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین که جمعه گذشته اعلام شد، گفت ایالات متحده «تا زمانی که جنگ ادامه یابد» در کنار مردم اوکراین خواهد بود. او گفت:

«ما به تحمیل هزینه‌ها بر روسیه ادامه می‌دهیم و این کشور را به‌دلیل جنایات جنگی‌اش پاسخگو می‌دانیم.»

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف گفت یک زن باردار در میان چهار نفر کشته‌شده در حمله روز گذشته روسیه به یک ساختمان مسکونی در کی‌یف بود. دنیس موناستیرسکی، وزیر کشور اوکراین گفت در شهرهای دیگر نیز مردم کشته شده‌اند، اما آمار کاملی ارائه نکرد.

روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می‌کند. وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که نیروهای روسی با استفاده از تسلیحات با دقت بالا، حمله‌ای «عظیم» به اهداف نظامی و زیرساخت‌های انرژی در سراسر اوکراین انجام داده‌اند.

«پهپادهای انتحاری ایران»

اوکراین می‌گوید این حملات با «پهپادهای انتحاری» ساخت ایران انجام شده است که به سمت هدف پرواز کرده و منفجر می‌شوند. ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه معتقدند که ایران هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه می‌دهد و از این طریق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت جهانی را نقض می‌کند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست.

او گفت آمریکا هشدار داده است که پس از به‌کارگیری پهپادهای انتحاری وارداتی از سوی روسیه در حمله به کی‌یف، علیه همه شرکت‌ها و کشورهایی که با برنامه پهپادهای ایران همکاری می‌کنند، اقدام می‌کند.

ایران روز دوشنبه بار دیگر تأمین پهپادهای روسیه را رد کرد، اما کرملین در این‌باره اظهارنظری نکرده است. کاخ سفید نیز ایران را به دروغگویی متهم کرد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به پرسشی در این‌باره، بیانیه‌ای را که از سوی دولت صادر شد، تکرار کرد و گفت از تلاش‌های سازمان ملل برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز در جنگ اوکراین پشتیبانی می‌کند.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه خواستار تحریم ایران به دلیل در اختیار قرار دادن پهپاد به روسیه شدند.

ارتش اوکراین اعلام کرد از عصر یکشنبه گذشته ۳۷ پهپاد روسی یا حدود ۸۵ درصد از پهپادهای مورد استفاده در حملات را منهدم کرده است.

سقوط بمب‌افکن روسی

به‌گزارش خبرگزاری اینترفاکس، در خود روسیه، یک هواپیمای جنگنده این کشور با یک ساختمان مسکونی در شهر ییسک در جنوب روسیه برخورد کرد و این ساختمان را به آتش کشید و ۱۳ نفر را کشت.

به گزارش تاس، بمب‌افکن «اس‌یو۳۴» در حین پرواز آموزشی پس از آتش گرفتن یکی از موتورهای آن سقوط کرد و خلبان‌های هواپیما به بیرون پریدند.

کمیته تحقیقات دولتی روسیه اعلام کرد که یک پرونده جنایی در این زمینه باز کرده است. بخش باریکی از دریای آزوف ییسک را از سرزمین اشغالی روسیه در جنوب اوکراین جدا می‌کند. در همین حال، مقامات دو طرف گفتند که روسیه و اوکراین روز دوشنبه یکی از بزرگترین مبادلات اسیران جنگی را انجام دادند و در مجموع ۲۱۸ زندانی از جمله ۱۰۸ زن اوکراینی را مبادله کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.