ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها ــ پیشروی دانشجویان و شیوه‌های تازه اعتراض در شب چهلمین روز قتل ژینا امینی

در آستانه چهلمین روز قتل ژینا امینی فضای شهرهای کردنشین به شدت امنیتی گزارش شده است. معترضان کمتری به خیابان آمدند. در دانشگاه‌ تسخیر سالن‌های غذاخوری به نشانه لغو تفکیک جنسیتی ادامه یافت. دانشگاه‌های بیشتری صحنه اعتراض بود.

مقدمه

جنبش «زن، زندگی، آزادی» ادامه دارد. در آستانه چهلمین روز قتل ژینا (مهسا) امینی فضا در شهرهای مختلف استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان‌غربی، ایلام «به شدت امنیتی» گزارش شد. در سقز نهادهای امنیتی خانواده امینی را برای اعلام عمومی لغو مراسم یادبود تحت فشار قرار دادند اما آنها تا ساعات پایانی سوم آبان حاضر به اعلام لغو مراسم نشدند. چند گروه از فعالان داخل ایران، از جمله جمعی از فعالان حقوق زنان مردم را به حضور خیابانی در چهلمین روز قتل ژینا فراخوانده‌اند.

اعتراضات خیابانی و محله‌محور به نسبت شب‌های گذشته کمتر بود. انتظار می‌رود چهارشنبه همزمان با مراسم یادبود ژینا اعتراضات خیابانی دوباره افزایش یابد.

معترضان در ادامه نوآوری‌هایشان شکل‌های تازه‌ای از اعتراض را ابداع کرده یا به کار می‌گیرند: در کنار تداوم شعارنویسی شبانه و توزیع شب‌نامه یا اطلاعیه‌هایی که مردم را به حضور در خیابان فرا می‌خوانند، «عمامه پرانی» آخوندها یک شکل تازه‌ از اعتراضات در روزهای اخیر است که سه‌شنبه سوم آبان هم برای چندمین مرتبه از سوی معترضان اجرا شد.

در مدارس معلمان پس از دو روز تحصن به کلاس درس بازگشتند. دانش‌آموزان به اعتراض در مدرسه و خیابان ادامه دادند. چند ویدئو از اعتراض دانش‌آموزان در تهران، مشهد و کردستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

دانشجویان هم همچنان به رزم خود در دانشگاه ادامه می‌دهند. شکستن در سالن‌های غذاخوری که برای جلوگیری از ورود مختلط دانشجویان و رفع تفکیک جنسیتی صورت گرفته است، تجمع در محوطه دانشگاه و شعارهایی که هر روز رادیکال‌تر می‌شوند و رویارویی با نیروی سرکوب متشکل از بسیج، نیروهای امنیتی، لباس شخصی‌ها و ماموران حراست بخشی از درس روزانه دانشجویان معترض است که شمارشان روز به روز بیشتر می‌شود و خیزش به دانشگاه‌های مستقر در شهرهای کوچک‌تر و «مذهبی» سرایت می‌کند.

در روز سوم آبان دانشجویان در چند دانشگاه دیگر توانستند تفکیک جنسیتی در سالن‌های غذاخوری را با همبستگی، حتی به صورت موقت لغو کنند. در چند دانشگاه شعار «مرگ بر دیکتاتور»، «این آخرین پیامه، هدف کل نظامه» و «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» فریاد زده شد.

حراست و کمیته انضباطی با ارسال پیامک دانشجویانی را که در اعتراضات شرکت می‌کنند، به اخراج و یا تعلیق تهدید کرده است. دانشجویان اما بدون توجه به تهدید مسئولان و حضور نیروی سرکوب در دانشگاه‌ها به مقاومت ادامه می‌دهند.

شورش دانشجویان علیه «آپارتاید جنسیتی»

دانشگاه‌ها برای پنجمین هفته به اعتراض گسترده ادامه می‌دهند. دانشجویان در چند دانشگاه توانستند یکی از تبعیض‌آمیزترین مقررات دانشگاهی، تفکیک جنسیتی در سالن‌های غذاخوری را با مقاومت بی‌اثر کنند و زن و مرد در کنار یکدیگر به سالن‌های غذاخوری وارد شوند. در چند دانشگاه بسیجیان و کارکنان حراست به دانشجویان یورش بردند و یا در سالن‌های غذاخوری را قفل کردند تا مانع حضور همزمان دانشجویان زن و مرد شوند. دانشجویان اما توانستند در نوشیروانی بابل، اصفهان و بهشتی تهران از «سد» نیروی سرکوب عبور کنند و به صورت مشترک در سالن غذاخوری حاضر شوند.

به نظر می‌رسد با گذر زمان دانشجویان بیشتری به معترضان پیوسته‌ باشند. زنجیره‌ای از اعتراض‌های دانشجویی شهرهای بزرگ و کوچک، حتی «مذهبی‌»ترین شهرهای ایران را در نوردیده است.

دانشگاه قم در روز سوم آبان «میزبان» علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت بود. او که در روزهای گذشته در چند دانشگاه دیگر حاضر شده بود، با اعتراض شدید دانشجویان روبرو شد. دانشجویان معترض در قم هنگام سخنرانی سخنگوی دولت شعار دادند: «رهبر قاتل نمی‌خوایم».

در یک ویدئو که شوراهای صنفی دانشگاه‌ها منتشر کرد، دانشجویان همزمان با ورود دوربین و خبرنگار صدا و سیما شعار می‌دهند: «ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما». ورود دانشجویان زن و مرد بدون رعایت تفکیک جنسیتی به سالن غذاخوری در حالیکه پوشش چادر در این دانشگاه اجباری است، از دیگر کنش‌های پیشروانه دانشجویان این دانشگاه بود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در شهر یزد نیز که اعتراضات محدود بوده است، دانشجویان دانشگاه «شهید صدوقی» و دانشگاه یزد تجمع کردند.

در شهر سبزوار، واقع در استان خراسان رضوی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری تجمع کردند. دو ویدئو از تجمع دانشجویان این دانشگاه منتشر شد که بیانگر حضور پرشمار دانشجویان است.

در همین استان دانشجویان دانشگاه پزشکی با تجمع مقابل سالن غذاخوری علیه تفکیک جنسیتی و سرکوب دانشجویان شورش کردند.

دانشگاه‌های تهران: تغییر نام پارک بانوان به پارک ژینا

در تهران اغلب دانشگاه‌ها به صحنه اعتراض بدل شده‌اند: از دانشگاه آزاد واحد جنوب و شمال تا پردیس‌های دانشگاهی دانشجویان همصدا خواهان پایان سرکوب، آزادی و برابری هستند.

در دانشگاه «شهید بهشتی» دانشجویان سالن غذا خوری را تسخیر کردند و در آنجا یک‌صدا فریاد زدند: «آزادی آزادی آزادی». در تصاویری که از تسخیر سالن غذا خوری این دانشگاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، برخی از دانشجویان به نشانه پیروزی دست‌های خود را بالا برده‌اند.

شوراهای صنفی دانشجویان گزارش کرده است «بسیج و حراست ابتدا در ورود به سلف را جهت رفع تفکیک جنسیتی بسته و در ادامه با برخورد شدید با دانشجویان و حمله به آن‌ها، خشونت شدیدی را به جمعیت دانشجویان اعمال کردند. در ادامه دانشجویان معترض جهت ورود به سلف ناگزیر به شکستن در سلف شدند و بسیج با حمله به دانشجویان توسط شیشه‌های شکسته و سینی‌های سلف، از هیچ کار خشونت‌آمیزی در برابر دانشجویان معترض دریغ نکرد».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

یک روایت از دانشجویان این دانشگاه تسخیر سالن غذا خوری و رفع تفکیک جنستی را چنین توضیح داده است:

حدود ساعت ۱۲ ظهر جمعیت زیادی از دانشجویان در مقابل سلف مرکزی برادران جمع شدند تا از ابتدایی‌ترین حق انسانی خود یعنی صرف غذا بدون تفکیک جنسیتی دفاع کنند. اما حراست دانشگاه با تمام پرسنل‌ش به همراه بسیج و لباس شخصی‌های حاضر در دانشگاه در مقابل سلف به خط شدند تا با مشت و لگد از ورود دانشجویان معترض جلوگیری کنند. جمعیت با رمز «اتحاد» و شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» دیوار سرکوب را شکستند و غالب جمعیت بدون هیچ تفکیک جنسیتی وارد سلف شدند. در همین بین که فریاد ممتد «آزادی، آزادی» به گوش می‌رسید، این‌بار بسیجی‌ها و لباس شخصی‌ها با آخرین حیله‌ی همیشگی خود یعنی کشاندن اعتراض مسالمت‌آمیز به خشونت و درگیری، دست به فحاشی زدند و با سینی غذا و شیشه خرده و هر آن‌چه از دست‌شان برمی‌آمد، وحشیانه به دانشجویان معترض حمله کردند که منجر به مجروحیت برخی از دانشجوها شد.

بر اساس این روایت در اثر خشونت ماموران حراست و بسیجی یکی از زنان دانشجو مصدوم و به بیمارستان منتقل شده است. هویت این دانشجو هنوز اعلام نشده است.

دانشجویان دانشگاه بهشتی پس از یک ساعت مقاومت سرانجام توانستند سد ماموران سرکوب را بشکنند و بدون تفکیک جنسیتی به سالن غذاخوری وارد شوند.

دانشجویان علم و صنعت تهران هم همان طور که پیشتر در بیانیه‌ای گفته بودند سه شنبه در پارک بانوان تجمع کردند و نام این پارک را به «ژینا امینی» تغییر دادند. در یک ویدئو که از این اعتراض نمادین دانشجویان علم و صنعت منتشر شده است آن‌ها فریاد می‌زنند «مهسای ما نماد ما ندای آزادی ما». این دانشجویان همچنین با شعار «بسیجی جیره خور، آخرشه خوب بخور» بسیج دانشجویی را که نقش پررنگی در سرکوب و حمله به دانشجویان دارد، خطاب قرار دادند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در تهران هم همانند روزهای قبل در محوطه دانشگاه تجمع و راهپیمایی کردند. آن‌ها سرود از خون جوانان وطن را خواندند و شعار دادند: «از خون جوان وطن لاله دمیده/ عدالت کجایی کجایی».

در یک ویدئو از پرفورمنس اعتراضی دانشجویان در محوطه این دانشگاه هم دانشجویان حلقه زده بر پیرامون یک «پیکر کفن پیچ‌شده» فریاد می‌زنند: «غرق خون این وطن، کودکان در کفن».

آن‌ها همچنین در پردیس مرکزی دانشگاه در حالی که نیروهای بسیج و لباس شخصی با تشکیل صف مقابل معترضان ایستاده بودند، با شعار «۱۵۰۰ نفر کشته ی آبان ماست»، خیزش آبان ۱۳۹۸ و کشتار معترضان را یادآور شدند. در دانشکده ادبیات این دانشگاه نیز دانشجویان به مقاومت ادامه دامه دادند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در دانشگاه تربیت مدرس تهران هم دانشجویان به مانند روزهای قبل در محوطه دانشگاه تجمع کردند و شعار دادند: «تهران شده بازداشتگاه، اوین شده کشتارگاه». معترضان همچنین ترانه «امان بده ببوسمش به خون» را که همخوانی کردند. این دانشجویان توانستند از سد ماموران لباس شخصی و بسیج بگذرند و زن و مرد در کنار یکدیگر در سالن غذا خوری بنشینند.

«عرض ادبْ بسیجی، نِتَم شده تری‌جی»، «ما منتظر دوستامون هستیم، هیچ‌جا نمی‌ریم همینجا هستیم» و «قسم به خون مهسا، ایران می‌گردد آزاد» از دیگر شعارهای دانشجویان این دانشگاه بود.

دانشگاه شریف دانشجویان که در روزهای گذشته با تهدید به اخراج و برخورد قضایی روبرو شدند، همانند چند روز گذشته غذای خود را نه در سالن غذاخوری که در حیاط دانشگاه و در کنار یکدیگر خوردند.

در دانشگاه الزهرا هم که در نخستین روزهای خیزش ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ کشتار زندانیان سیاسی) را که به این دانشگاه رفته بود با شعارهای اعتراضی همراهی کرده بودند، دانشجویان بار دیگر در محوطه دانشگاه تجمع کردند.

در چند ویدئو که از کنش اعتراضی سوم آبان دانشجویان این دانشگاه منتشر شده است حضور پرشمار دانشجویان بسیجی که به قصد سرکوب صف آرایی کرده‌اند، قابل مشاهده است. دانشجویان معترض که برخی از آنان بدون حجاب در تجمع حضور داشتند شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «بترسید، بترسید ما همه با هم هستیم» و «ما تماشاچی نمی‌خوایم به ما ملحق شوید» را سر دادند.

آن‌ها همچنین به کنایه تعداد فراوانی ساندیس را همراه با کاغذی که بر آن نوشته شده بود «این دفعه مهمون من ولی یک کم به طرفی که ایستادی فکر کن» در محوطه دانشگاه قرار دادند. کنشی نمادین که بسیجیان دانشگاه را خطاب قرار می‌دهد.

در یک ویدئو از دانشگاه الزهرا یکی از مسئولان دانشگاه با الفاظ بد دانشجویان را خطاب قرار می‌دهد و به آنها فحاشی می‌کند.

علاوه بر این شوراهای صنفی دانشجویان از شکل‌گیری تجمع در دانشگاه‌های سوره، خوارزمی، دانشکده فنی دانشگاه تهران و همینطور دانشگاه آزاد واحد شمال، جنوب و مرکز تهران خبر داد. در دانشگاه آزاد تهران مرکز تظاهرات دانشجویان به خیابان کشیده شد.

در شهرری نیز دانشجویان تجمع کردند. همچنین چند تصویر از تجمع دانشجویان دانشگاه مدیریت تهران منتشر شد.

اصفهان و اهواز

در اصفهان دانشجویان دانشگاه سراسری با شعار «حراست، بسیجی دیگر اثر ندارد» تفکیک جنسیتی سالن های غذاخوری را نادیده گرفتند و در محوطه دانشگاه شعار دادند: «مرگ بر دیکتاتور»، «نه اینوری نه اونوری آزادی و برابری» و «توپ تانک فشفشه آخوند باید گم بشه». یک تصویر از این تسخیر سالن غذاخوری دانشگاه اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن یکی از دانشجویان دختر بدون حجاب دستانش را به نشانه پیروزی بالا برده است.

در این دانشگاه شعار «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر» و «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» هم فریاد زده شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

خوابگاه دختران دانشگاه اصفهان هم شامگاه سه‌شنبه شاهد اعتراض گسترده دانشجویانی بود که در محوطه خوابگاه دست‌هایشان را زنجیر کرده بودند و شعار می‌داند. در یک ویدئو از تجمع شبانه دانشجویان شعار می‌دهند: «چهلم مهسا شده، کمر نظام تا شده».

در یک خبر دیگر از خیزش در دانشگاه‌ها، شوراهای صنفی تجمع دانشجویان در دانشگاه «چمران» اهواز را گسترده توصیف کرد. در یک ویدئو که از این تجمع منتشر شده است دانشجویان شعار می‌دهند «زن، زندگی، آزادی». گروه دیگری از دانشجویان هم در پاسخ «مرد، میهن، آبادی» را که با انتقاد گسترده برابری خواهان و فمینیست ها همراه شده است، تکرار می‌کنند.

در این ویدئو همچنین شعار «اگه یکی نشیم، یکی یکی کشته می‌شیم» هم به گوش می‌رسد.

بنا بر گزارش شوراهای صنفی، «۱۵۰۰ نفر کشته ابان ماست»، «دانشجوی باغیرت حمایت حمایت»، «دانشجو می میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «بسیجی ساندیس خور آخراشه خوب بخور»، «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»، «خوزستان کردستان چشم و چراغ ایران»، «به من نگو فتنه گر، فتنه تویی ستمگر» و «خیابونا غرق خون استادامون خفه خون» از دیگر شعارهای دانشجویان دانشگاه چمران اهواز بود.

نوشیروانی بابل و بوعلی همدان

چند ویدئو و تصویر از اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های نوشیروانی بابل، علوم پزشکی اردبیل، مشهد، بوعلی سینا همدان، کردستان اراک و شهرکرد هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در دانشگاه بوعلی سینا همدان نیروهای لباس شخصی، بسیج و حراست برای سرکوب دانشجویان یک ساعت پیش از زمان آغاز به کار سالن غذاخوری در اطراف و داخل سالن مقابل دانشجویان صف‌آرایی کردند. شوراهای صنفی گزارش کرده است ماموران سرکوب اجازه تجمع بیش از سه نفر را به دانشجویان نمی‌دانند اما دانشجویان تجمع خود را در پارکینگ (مقابل سلف) آغاز کردند.

دانشجویان این دانشگاه روایت کردند:

«دانشگاه جهت سرکوب و شناسایی دانشجویان علاوه بر بسیج و لباس‌شخصی، نگهبانان خوابگاه‌ها را به میان دانشجویان معترض آورده بود. همچنین پشت نرده‌های دانشگاه نیروی انتظامی و یگان ویژه با ون مستقر شده بود. در ادامه‌ی تجمع زمانی که دانشجویان حلقه‌ای تشکیل دادند تا دانشجویان دختر مقنعه خود را درآورند، بسیجیان وحشیانه حمله کرده و با دانشجویان درگیر شدند و حراست دوتن از دانشجویان پسر را از میان جمعیت بازداشت و به انبار زیر پیاده‌رو دانشگاه برد و مدعی شد که بازداشتی‌ها دانشجو نیستند.»

دو دانشجوی بازداشت شده اما با ایستادگی دانشجویان سرانجام آزاد شدند.

در دانشگاه نوشیروانی بابل که در سال‌های اخیر یکی از کانون‌های جنبش دانشجویی بوده، دانشجویان توانستند تفکیک جنسیتی را با مقاومت لغو کنند. دیوارهای این دانشگاه نیز به شعارهای اعتراضی و نام کشته‌شدگان خیزش زن، زندگی، آزادی منقش شد.

دانشجویان این دانشگاه شکل‌گیری کنش اعتراضی روز سوم آبان را این‌گونه شرح داده‌اند:

تجمعی که ظهر سوم آبان مقابل سالن غذاخوری شکل گرفت ابتدا با مقاومت شدید حراست دانشگاه برای جلوگیری از مختلط شدن سلف مواجه شد. حراست نیز اقدام به قفل کردن در سالن غذاخوری کرد تا مانع ورود دانشجویان شود. اما دانشجویان با شکستن در، وارد سالن شدند و شعارهای اعتراضی سر دادند.

به گزارش شوراهای صنفی دانشگاه‌ها مدیران دانشگاه در ابتدا در «اقدامی تحقیرآمیز» دستور دادند سینی‌ها جمع‌آوری و توزیع غذا متوقف شود. این دستور خشم دانشجویان را بیشتر کرد و به دنبال آن رئیس دانشگاه با هدف «فرو نشاندن اعتراض» در سالن غذاخوری حاضر شد و به دانشجویان وعده کرد که اجازه می‌دهد انتخابات شورای صنفی برگزار شود و جلسه‌ای برای مشخص کردن وضعیت سالن غذاخوری تشکیل دهد. دانشجویان اما بدون توجه به سخنان رئیس دانشگاه، سالن غذاخوری را ترک کردند و در محوطه دانشگاه به اعتراض ادامه داند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اعتراض دانشجویان تا شامگاه سه‌شنبه ادامه یافت. دانشجویان این دانشگاه برای جلوگیری از شناسایی معترضان دوربین‌های امنیتی دانشگاه را از کار انداختند و پس از آن به سمت دانشکده برق رفتند. به گفته دانشجویان، معترضان در این مسیر با بسیج دانشجویی روبرو شدند. بسیجی‌ها تلاش کردند با تحریک دانشجویان فضا را متشنج کنند. دانشجویان در پاسخ با پرتاب نارنج شیشه دفتر بسیج را شکستند، تابلوی آن را پایین کشیدند و پس از آن بنر احکام پوشش را به آتش کشیدند.

تجمع دانشجویان نوشیروانی تا شامگاه ادامه یافت و آنها با مقاومت توانستند شام را بدون تفکیک جنسیتی در سالن غذاخوری در کنار یکدیگر بخورند.

تظاهرات در مترو تهران، پخش شبنامه و شعار نویسی

در تهران، فریادهای مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه‌ای معترضان که صبح در چند ایستگاه مترو از جمله ایستگاه تیاتر شهر طنین انداخته بود، شب هنگام از خانه‌های چند منطقه مسکونی از جمله سهروردی فضا را دربرگرفت.

زنانی که حجاب اجباری را از سر برداشته بودند، به صورت فردی یا دسته‌های کوچک در خیابان و یا پارک حضور یافتند. تصویر زنی بدون حجاب در حال دوچرخه سواری در لابلای ماشین‌ها نشان می‌داد زنان در حفظ و گسترش پیروزی های به دست آورده مصمم اند.

شعار نویسی و پخش شبنامه از دیگر اشکال اعتراض و مبارزه در این روز بود. تصاویری از شعارنویسی زنان و مردان بر دیوارهای تهران، قزوین و رباط کریم منتشر شده است.

بنا بر خبر رسانه‌های اجتماعی، شعارنویسی علیه حکومت به پادگان‌ها هم سرایت کرده است. در یک پادگان ارتش سربازان وظیفه دیوارها را با شعار مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه‌ای مزین کردند.

«دانش‌آموزان انقلابی تهران» با پخش شبنامه‌ای در خیابان‌ها خواستار ادامه اعتراضات شدند.

متن شبنامه:
«یا در خیابان برای اعتراض
یا در خانه برای اعتصاب
همه با هم برای انقلاب
انقلاب از رگِ گردن نزدیک‌تر است».

چند اعتصاب کارگری، اعلام همبستگی اتحادیه راهبران مترو تهران با مبارزات مردم

اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت در عسلویه که به حمایت از مبارزات مردم برخاسته‌اند با اعمال سرکوب و دستگیری بیش از ۲۰۰ تن از کارگران اعتصابی در هم شکسته شد، ۳ آبان راهبران مترو تهران و حومه با انتشار بیانیه‌ای به حمایت از مطالبات و مبارزات مردم برخاستند.

بیانیه اتحادیه راهبران مترو تهران و حومه به مناسبت چهلمین روز مرگ مهسا امینی توسط حکومت صادر شده و در آن آمده است:

«ما جمعی از راهبران مترو تهران و حومه ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار؛ اعتراض شدید خود را به کشته شدن تعداد زیادی از هم وطنان مان و بازداشت فعالان سیاسی، کارگران، هنرمندان، معلمان، دانشجویان، دانش‌آموزان اعلام میداریم و خواهان تبعیت حاکمیت به ارزش‌هایی که در جامعه ایرانی پذیرفته شده‌اند، هستیم و همچنین اعلام مینماییم مثل همیشه و با تمام توان در کنار مردم عزیز کشورمان هستیم و خواهیم بود».

آتش نشانان مشهد

سه شنبه ۳ آبان، آتش‌نشانان مشهد با خواست امنیت شغلی و افزایش حقوق مقابل شهرداری مشهد تجمع کردند.

کارگران شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریز اعتصاب خود را که از دوشنبه ۲ ابان آغاز کرده‌اند، ادامه دادند. کارگران خواستار اصلاح طرح طبقه بندی مشاغل، و افزایش دستمزد هستند.

روز سه شنبه ۳ آبان گروهی از کارکنان سازمان محیط زیست هم با خواست افزایش دستمزد مقابل دفتر این سازمان در تهران تجمع کردند. تجمع کارکنان محیط زیست با وعده رسیدگی مسیولان پایان یافت.

تداوم تجمع دانش آموزان، اشکال بدیع اعتراض معلمان

در آستانه چهلمین روز قتل حکومتی مهسا امینی، استانداری کردستان با انتشار اطلاعیه‌ای، چهارشنبه ۴ آبان، مدارس و دانشگاه‌های این استان را به دلیل «افزایش شیوع بیماری آنفلوآنزا» تعطیل اعلام کرد.

برغم اقدامات امنیتی شدید نهادهای امنیتی و مدیران آموزش و پرورش معلمان در دو روز گذشته در تعداد قابل توجهی از مدارس کردستان و استان‌های همجوار در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی، تحصن کردند. نیروهای امنیتی و مدیران آموزش و پرورش پس از تحصن نیز از آزار معلمان معترض دست برنداشتند.

علاوه بر تهدید امنیتی معلمانی که در تحصن شرکت کرده بودند، از حربه کاهش حقوق تحت عنوان جریمه غیبت نیز بهره گرفتند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی ایران از مدیران و معاونین مدارس خواسته بود «به همراه همکاران در تحصن شرکت نمایند و در مقابل معلمان نایستند و در صورت تعرض احتمالی لباس شخصی‌ها به دانش اموزان و حریم مدرسه، با اتحادی پولادین در برابر آنان مقاومت نمایند.»

یک معلم مدرسه‌ای از مهرشهر کرج وضعیت مدرسه در روز سه شنبه را چنین گزارش کرده است:

«ساعت دوم تحصن کردیم و کلاس نرفتیم بچه‌ها شروع کردند به شعار دادن و خوندن آهنگ برای…. شروین مدرسه غوغا بود. معلم‌ها هم در کنار بچه‌ها بودند. از اداره ناحیه ۴ آقایان حسینی و محبی و خانم جعفری اومدند مدرسه. معلم‌ها رو تهدید کردند و گفتند اسمتون رو میدیم اطلاعات. گفتند شما با کلاس نرفتن باعث تحریک بچه‌ها شدید. به هر حال بچه‌ها و معلم‌ها کلاس نرفتند تا مدرسه تعطیل شد. دو نفر از همکاران رو خیلی تهدید کردند.»

یک معلم زن یکی از مدارس جنوب کشور با انتشار پیامی همبستگی و حمایت خود را از همکارنش اعلام کرد. او نوشت:

«با وجودیکه مدیر مدرسه‌ام اجازه نداد در دفتر مدرسه تحصن نمایم، اما وظیفه خود می‌دانم که در کنار دانش آموزان و همکاران حق طلبم در تمام نقاط ایران باشم. مدرسه برای دانش آموزانم سرای نور و امید است.»

معلم یکی از مدارس سقز نوشته است:

«مدیران مدارس در این دو روز از سوی حراست ادارات برای ارسال اسامی معلمان متحصن در فشار بودند و اکثر آن‌ها هم از ارسال اسامی به بهانه‌های گوناگون خودداری کرده‌اند؛ برای همین است که بعضاً از همکاران خواهش کردند عکس ارسال نکنند تا آن‌ها هم مورد باز خواست قرار نگیرند.»

استعفا از آموزش و پرورش در اعتراض به سرکوب و کشتار

یک معلم جدیدالاستخدام در آموزش و پرورش با انتشار پیامی اعلام کرد در اعتراض به سرکوب و کشتار دانش آموزان، دانشجویان و معلمان از کار استعفا می‌دهد. او نوشت:

«خواهان عدالت آموزشی طبق استاندارهای جهانی در جای جای کشور عزیزم ایران می‌باشم، جای دانش آموز کانون اصلاح و تربیت و زندان نیست جای دانشجو زندان نیست جای معلم و استاد مدرسه و دانشگاه است نه زندان،»

دانش آموزان روز سه شنبه نیز در چند شهر تظاهرات کردند. از جمله در سقز، بندرانزلی، مشهد، رشت، سنندج، و ورامین.

در سنندج، دانش آموزان یک دبیرستان دخترانه در حالی که ترانه «برای…» را همخوانی می‌کردند در خیابان‌ها راهپیمایی کردند. در سقز، دانش آموزان شعار می‌دادند: داش آموز می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد.

شهرهای دیگر: شیوه‌های بدیع

شهرهای دیگر ایران سه‌شنبه سوم آبان آرام‌تر از دیگر روزها بودند هرچند کماکان اعتراض‌های پراکنده‌ای، هر چند در شکل‌های بدیل نسبت به تجمع اعتراضی خیابانی، برگزار شد. به نظر می‌رسد معترضان خود را برای حضور گسترده در مراسم چهلم ژینا (مهسا) امینی آماده می‌کنند.

تا کنون گروه‌های متفاوتی در میان فعالان حقوق زنان، فعالان مدنی و کارگری و دانشجویی، از مردم خواسته اند فردا به نحوی خاطره ژینا را پاس بدارند.

با وجود این، خانواده ژینا در بیانیه‌ای اعلام کردند که مراسم چهلم برگزار نخواهند کرد. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اما اعلام کرد که بیانیه خانواده امینی تحت فشار نهادهای امنیتی صادر شده است. دو منبع آگاه هم در گفت‌وگو با زمانه گفتند که خانواده امینی بیانیه‌ای مبنی بر لغو مراسم یادبود منتشر نکرده است.

در روزهای اخیر، فرم جدیدی از اعتراض در ایران باب شده است: عمامه‌پرانی. یک جوان هنگام راه رفتن از کنار یک آخوند، عمامه او را به زمین می‌اندازد و دوست این جوان، صحنه را با فیلم‌برداری از آن مستند می‌کند.

سه‌شنبه سوم آبان ویدئوی زیر از عمامه‌پرانی در مشهد بیرون آمد. آخوندی کنار صندوق عقب خودروی شخصی‌اش در حال مرتب کردن وسایلش بود که جوانی عمامه‌ او را از سر برداشت و به زمین انداخت. فیلم‌بردار این صحنه فریاد زد: «زن، زندگی، آزادی».

در گلبهار در حوالی مشهد، مرکز استان خراسان رضوی، ویدئویی از پرتاب کوکتل مولوتف به ساختمان فرمانداری بیرون آمد. آتش زدن پایگاه‌ها و ساختمان‌های مربوط به نیروهای سرکوب شبانه به یکی دیگر از فرم‌های اعتراض در روزهای اخیر بدل شده است.

در لاهیجان، ویدئویی از یک تجمع همراه با رقص منتشر شده است. در این ویدئو، زن جوانی می‌رقصد و حاضران او را تشویق می‌کنند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

از زاهدان خبر کشته شدن دو عضو سپاه پاسداران منتشر شد. قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه پاسداران سه‌شنبه ۳ آبان در اطلاعیه‌ای کشته شدن دو نیروی سپاه سلمان در زاهدان را تأیید کرد.

در برخی کانال‌های تلگرامی، کشته شدن این افراد انتقام‌جویی از قتل مونا قریب، دختر هشت ساله بلوچ در روز گذشته در شهرک آسپیچ سراوان استان سیستان و بلوچستان دانسته اند. «زمانه» مستقلاً قادر به تأیید این روایت، و یا کشته شدن مونا قریب نیست.

فضای ملتهب شهرهای کردستان

سه‌شنبه شب سوم آبان شهرهای کردستان و دیگر مناطق کردنشین که شب‌های گذشته صحنه اعتراضات گسترده مردمی در ایران بودند، شب نسبتاً آرامی را پشت سر گذاشتند.

گزارش‌ها از تداوم استقرار نیروهای ضدشورش و لباس شخصی‌ها در شهرهای کردستان حکایت دارد و حضور چشمگیر نیروهای نظامی و فضای میلیتاریزه شده برای سرکوب تجمع‌ها و معترضان کماکان بر این شهرها حاکم است.

از سویی دیگر در شهرهای کردستان بازداشت شهروندان و اذیت و آزار خانواده‌های بازداشت‌شدگان از سوی نهادهای امنیتی هم‌چنان ادامه دارد و پیگیری خانواده‌ها برای کسب اطلاع از سرنوشت سایر بازداشت‌شدگانِ روزهای گذشته تاکنون به سرانجام مشخص و روشنی نرسیده است.

بر اساس منابع شبکه حقوق بشر کردستان دوشنبه دوم آبان در مهاباد در جریان اعتراضات این شهر دست‌کم ۲۰ جوان از جمله دو کودک توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

شبکه حقوق بشر کُردستان هم‌چنین گزارش کرده که سه‌شنبه شب اعتراضات مردمی در محله شهرک مهاباد جریان داشته است.

محله‌ شهرک از مناطق حاشیه‌ای مهاباد در شب‌های اخیر از کانون‌های اعتراض‌های شبانه در این شهر بوده است، اما به دلیل اختلال و قطعی در شبکه اینترنت تا این لحظه تصاویری از اعتراضات مردمی در این شهر انتشار نیافته است.

بر خلاف شب‌های اخیر تا لحظه تنظیم این گزارش به جز دست‌کم دو ویدئو از حضور معترضان در سقز، زادگاه ژینا (مهسا) امینی، تصاویر و ویدئویی از حضور معترضان در خیابان‌های شهرهای کردنشین منتشر نشده است. این اتفاق برای اولین بار از زمان آغاز خیزش کنونی رخ داده است. به نظر می‌رسد سقز خود را برای برگزاری مراسم یادبود ژینا آماده می‌کند.

بر اساس گزاش‌های منتشر شده، مردم معترض مقابل «هتل کُرد» در این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند که با دخالت نیروهای سرکوبگر به خشونت کشیده شد.

در ویدئویی که از تجمع اعتراضی مردم سقز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، چند بار صدای تیراندازی به گوش می‌رسد.

سقز- سوم آبان، تجمع مردم معترض مقابل «هتل کُرد»

بنا بر گزارش آژانش خبری «کُردپا» نیروهای ضدشورش و امنیتی با معترضان در مقابل «هتل کُرد» درگیر شدند و نیروهای امنیتی به سوی معترضان شلیک کردند. جو سقز در شامگاه سه‌شنبه به «شدت» امینتی گزارش شد.

در ویدئویی دیگر از سقز، حضور سنگین نیروهای سرکوبگر مقابل «هتل کُرد» مشاهده می‌شود.

سقز- حضور سنگین نبروهای سرکوب مقابل «هتل کُرد»

چهارشنبه چهارم آبان روز چهلم ژینا (مهسا) امینی است. در روزهای اخیر به همین مناسبت فراخوان‌هایی از سوی تشکلات مدنی و احزاب سیاسی کُرد برای حضور در خیابان‌ها و هم‌چنین گرامیداشت یاد ژینا امینی و دیگر جان‌باختگان خیزش «زن، زندگی، آزادی» منتشر شده است.

این احتمال می‌رود که جوانان معترض در شهرهای کردستان به دلیل گرامیداشت روز چهلم ژینا (مهسا) امینی و حضور گسترده دوباره در خیابان‌ها و بر سر مزار ژینا سه‌شنبه شب را تجدید قوا کرده باشند.

این در حالی است که چهارشنبه چهارم آبان مصادف با چهلم ژینا (مهسا) امینی، استانداری کردستان به بهانه «شیوع آنفلوآنزا» و «بیماری‌های تنفسی» تمام مدارس و دانشگاه‌های این استان را تعطیل اعلام کرده است. اعلام این تعطیلی، سراسیمه و به نظر می‌رسد برای کنترل و مقابله با اعتراضات دانش‌آموزان و همزمانی آن با چهلمین روز خیزش سراسری باشد.

در روزهای اخیر نیز اطلاعیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به نقل از خانواده امینی در رابطه با روز چهلم ژینا (مهسا) امینی منتشر شد مبنی بر این‌که خانواده امینی قصد برگزاری مراسم چهلم برای فرزندشان ندارند.

هم‌چنین سه‌شنبه شب سوم آبان در شبکه‌های اجتماعی خبرهایی مبنی بر بازداشت اشکان امینی، برادر مهسا امینی منتشر شد.

طبق اطلاعاتی که از طریق منابع آگاه و نزدیک به خانواده ژینا (مهسا) امینی به «زمانه» رسیده است، در آستانه مراسم چهلم مهسا امینی خانواده از جانب نهادی امنیتی برای صدور بیانیه‌ای مبنی بر لغو مراسم چهلم طی دو روز گذشته به شدت تحت فشار بوده‌اند.

از نزدیکان خانواده امینی در گفت‌وگو با «زمانه»، ضمن تکذیب خبر بازداشت اشکان برادر ژینا، بیانیه‌ای هم که به عنوان «عدم برگزاری مراسم چهلم» به نقل از خانواده منتشر شده را تکذیب کردند و اعلام کردند که آن‌ها چنین بیانیه‌ای را منتشر نکرده‌اند.

بنا بر تحقیقات شبکه حقوق بشر کردستان از زمان آغاز اعتراضات تاکنون دست‌کم ۳۹ معترض شامل پنج کودک با تیراندازی نیروهای سرکوب در شهرهای کردستان_استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام و آذربایجان‌غربی کشته شدند. بیش از ۸۲۵ نفر هم زخمی شدند و دست‌کم سه نفر با شلیک ساچمه بینایی‌شان را از دست دادند.

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش کرده است از آغاز اعتراضات مردمی به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی تاکنون بیش از دو هزار نفر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.