ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش‌ رخدادها - جمعه در زاهدان باز هم خونین بود

نزدیک به یک ماه و نیم از شروع اعتراضات گذشته و هر روز شهرهای بیشتری به جنبش حق‌طلبانه می‌پیوندند یا با ابتکارهای دیگری حضور خود را نشان می‌دهند. امروز سیستان و بلوچستان کانون جنبش «زن، زندگی، آزادی» بود.

روز جمعه ششم آبان با وجود تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باز هم شهرهای مختلف ایران شاهد تظاهرات بود. طبق گزارش‌ها و فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، در شهرهای زاهدان، سراوان و ایرانشهر پس از نماز جمعه اعتراضات مردمی صورت گرفته است.

جمعه در زاهدان باز هم خونین بود. به گفته کمپین فعالین بلوچ در زاهدان و سراوان ماموران برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از تیر جنگی استفاده کردند.

یکی از کاربران در توییتر نوشته است: «زاهدان، سراوان و و ایرانشهر سه شهر بلوچستان دارن مردم ما رو با تیر جنگی می‌زنن.»

در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، راوی پوکه‌های گلوله‌های جنگی را نشان می‌دهد که امروز در اعتراضات توسط ماموران امنیتی به معترضان در زاهدان شلیک کرده‌اند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گفته کمپین فعالین بلوچ در زاهدان تا بعد از ظهر جمعه بیش از ۱۲ شهروند کشته و زخمی شدند. این در حالی است که به گزارش گروه رسانه‌ای "حال‌وش" چهار معترض در خیابان خیام در مجاور مسجد مکی زاهدان با شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته شدند.

بر اساس اخبار رسیده به حال‌وش، پیش‌تر نیز یکی دیگر از معترضان در تقاطع کوثر و بعثت توسط نیروهای امنیتی و نظامی از ناحیه سر هدف قرار گرفته و کشته شده است. 

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در برخی از ویدئوهای دیگری که از اعتراضات منتشر شده، تصاویری از رد خون بر زمین دیده می‌شود. در یکی از ویدئوها تصویر پسرکی را می‌بینیم که در خون خفته و ظاهراً کشته شده است. از هویت او هنوز خبری در دست نیست.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که با پرتاب گاز اشک آور در سراوان، یک زن و دختر ۱۵ ساله او که مبتلا به بیماری تنگی نفس بوده، زخمی شده‌اند. زمانه هنوز این اخبار را تایید نمی‌کند. 

یکی از کاربران در توییتر نوشته که مردم سراوان در خیابان نبوت فلکه قدس بعد از نماز جمعه هم دست به اعتراض زدند. به گفته این کاربر ماموران امنیتی از ناحیه پا به‌سوی معترضین شلیک کرده و تعدادی زخمی شدند.

گروه رسانه‌ای حال‌وش در صفحه توییتر خود از استقرار تک تیراندازها در اطراف مصلای زاهدان نوشته: 

«طبق اطلاعات رسیده به مجموعه حال وش جو امنیتی در زاهدان تشدید شده و خودروهای نظامی در خیابان‌های اطراف مصلی از جمله آزادگان، مزاری، امام خمینی، در حال گشت‌زنی هستند.» 

در ویدئویی که کمپین بلوچ در توییتر به اشتراک گذاشته مسجدی را می‌بینیم که پر از گازهای اشک‌آور است. این کمپین نوشته است: «نیروهای نظامی در اقدامی غیر قانونی در حین نماز جمعه به داخل مسجد جامع نور سراوان به طرف نمازگزاران گاز اشک‌آور پرتاب کردند.»

در ویدئویی که در زیر می‌بینید مردم پس از تمام شدن نماز جمعه در حال راهپیمایی و شعار دادن هستند. در شعارها می‌شنویم که می‌گویند: مرگ بر خامنه‌ای. 

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تاکنون چندین عکس و ویدئو از اعتراضات این استان در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته است. در یکی از ویدئوها می‌بینیم که چند جوان در یکی از خیابان‌های سراوان شعار می‌دهند: «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه.» در ویدئویی دیگر معترضان را می‌بینیم که پس از پرتاب شدن گاز اشک آور شعار می‌دهند. 

در ویدئوی دیگری می‌بینیم که كليه راه‌های مواصلاتی منتهی به مسجد نور سراوان توسط نیروهای نظامی مسدود شدند. در ویدئویی دیگری نشان می‌دهد که نیروهای سرکوبگر در حال محاصره مسجد مکی زاهدان هستند. در ویدئویی دیگر می‌بنیم که معترضان زخمی را به درون مسجد مکی منتقل می‌کنند. لکه‌های بزرگ خون بر زمین دیده می‌شود. ویدئوهای چندی هم هستند که در آن دود دیده و صدای گلوله‌های جنگی شنیده می‌شوند.

ایجاد فضای رعب و وحشت در زاهدان از روز گذشته پنجم آبان آغاز شده بود. به گزارش حال‌وش از پنجم آبان خودروهای نظامی سنگین و سرکوبگر در زاهدان با هدف ایجاد فضای رعب و وحشت و ترسانیدن مردم از شرکت در اعتراضات روز جمعه ۶ آبان تردد داشتند. 

سراوان و شهرهای دیگر استان سیستان و بلوچستان با فقر و سرکوب سیستماتیک جمهوری اسلامی دست به گریبان‌اند. سیاست‌های مرکز گرای حاکمیت بسیاری از آنها را برای بقا به سوخت‌بری کشانده است. در روز هشتم مهر که جمعه خونین نام گرفت، ماموران امنیتی پاسخ اعتراضات مردم را با گلوله‌های جنگی دادند و به گفته کمپین فعالین بلوچ بیش از ۹۰ نفر کشته شدند.

شهرهای دیگر

بیرجند- تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده گویای آن‌اند که مردم بیرجند نیز در حمایت از مردم زاهدان و اعتراض به کشتار جمعه خونین این شهر بعد از نماز جمعه به خیابان آمدند. 

بابل- مراسم چهلم میلاد زارع

جمعه، شش آبان، چهلم میلاد زارع از کشته‌شدگان جنبش زن، زندگی، آزادی بود. در ویدئوی زیر نمایی از مراسم او را می‌بینید. در مراسم چهلم مردم شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده‌اند. میلاد زارع اولین جانباخته در بابل بود که در ۳۰ شهریور به دست ماموران کشته شد. او باطری‌ساز بود و از هواداران تیم استقلال. دوستان او در مراسم تشییع جنازه‌اش، کیکی با طرح باشگاه استقلال برای تولد این هوادار کشته شده، بر سر مزارش قرار داده بودند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

روایت یکی از حاضران در مراسم میلاد زارع چنین است: «بعد مراسم میلاد زارع تو بابل مردم شروع کردن به شعار دادن که پلیس فرستادن. مردم که تو دوتا روستای اطراف هم شروع کردن شعار دادن. مامورا ریختن مردم رو بردن. یه تعدادی هم تو روستای مجاور ما گلوله خوردن، ولی تو روستای ما فقط اشک‌آور و بمب صوتی میزدن.»

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mashang

    اتحاد فراماسونری مافیایی شاه واسلام حجتیه «جبههء پایداری» مسئول عقب ماندگی وغارت وقتل و عام ایرانیان ست نه آمریکا وروسیه!

  • mashang

    تا با اسلام تحمیلی اعراب تصفیه حساب جانانه نشه قتل وعام مردم وغارت کشورادامه خواهد یافت