ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها − تداوم رزم شبانه و یورش مأموران به خوابگاه دانشجویان در سنندج و اهواز

شامگاه ششم آبان از دامنه اعتراضات شبانه کاسته شده بود اما در چند شهر کردستان و آذربایجان‌غربی رزم شبانه ادامه داشت. صدها تن در مقابل بیمارستان کسری سنندج تجمع کردند تا مانع ربایش یکی از مصدومان شوند. بر دیوار شهرهای بیشتری هم شعار زن، زندگی، آزادی نقش بست.

رزم شبانه در خیابان‌ها ادامه دارد. شامگاه جمعه همانند هفته‌های قبل شهرهای کمتری صحنه اعتراض بود.

در استان سیستان و بلوچستان پس از اینکه بار دیگر مأموران معترضان را با خشونت و شلیک گلوله سرکوب کردند، آموزش و پرورش مدارس برخی شهرها را تعطیل اعلام کرد. در استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی، کرمانشاه شهرهای مختلف صحنه اعتراض بود. در مهاباد صدای «انقلاب» رساتر از روزهای قبل شد. در اراک و شاهین‌شهر و تهران هم به شکل‌های مختلف مقاومت و همبستگی ادامه یافت.

سنندج

انبوهی از معترضان خشمگین شامگاه جمعه ششم آبان مقابل بیمارستان کوثر جمع شدند. بنا بر گزارش رسانه‌های کُردی اشکان مروتی که عصر جمعه در جریان درگیری با نیروهای سرکوب مجروح شده بود، در این بیمارستان بستری است. معترضان با روشن کردن آتش در مقابل بیمارستان علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شعار داند.

معترضان پیش از تجمع در مقابل بیمارستان در چند محله دیگر سنندج، از جمله آبیدر، پل شمان و نمکی به سان شب‌های قبل آتش روشن کردند و خیابان‌ها را مسدود.

در بامداد هفتم آبان چند ویدئو از اعتراض دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در یکی از این ویدئوها صدای دانشجویان که شعار «ژن، ژیان، ئازادی» سر می‌دهند، به گوش می‌رسد.

«کولبر نیوز» با انتشار چند ویدئو از اعتراض در خوابگاه‌های زنان و مردان دانشجو در سنندج نوشت:

نیروهای سرکوبگر به سوی خوابگاه‌های دخترانه ورمقانی و فاطمیه ۳ دانشگاه علوم پزشکی کردستان که مشرف به بیمارستان کوثر سنندج است تیر و گاز اشک‌آور شلیک کردند و دانشجویان دختر ناگزیر به خروج از ساختمان خوابگاه شده و در حیاط خوابگاه شعار "ژن ژیان ئازادی" سر دادند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

نیروهای امنیتی و لباس شخصی به دانشجویان در خوابگاه گولان یورش بردند. چند دانشجو را مصدوم کردند.

رزم شبانه در سنندج، مرکز استان کردستان طی تمام شب‌های قبل ادامه داشته است.

مریوان: زنان علیه عصر فیلقوس

فیلقوس (فه‌یله‌قوس) افسانه‌ای است کُردی و روایتگر حاکمی ستمگر که تاج و تختش در دریاچه مریوان مدفون شده است. شامگاه جمعه گروهی از زنان در مریوان در حالیکه روسری‌هایشان را در هوا تکان می‌دانند راهپیمایی کردند. سرنشینان خودروها در همبستگی با زنان بوق زدند.

در یک ویدئوی دیگر از این شهر که راوی می‌گوید مریوان شش آبان هیزه‌ئان پیشمرگه، گروهی از معترضان با آتش زدن لاستیک خیابان را مسدود کردند. در این ویدئو صدای تیراندازی به گوش می‌رسد و همراه با صدای تیراندازی، معترضانی که خیابان را مسدود کرده‌اند فرار می‌کنند.

در سقز هم معترضان به شیوه‌ای مشابه با آتش زدن لاستیک خیابان را مسدود کردند.

مهاباد: صدای «انقلاب» از بلندگوی مسجدها

مهاباد، زادگاه جمهوری مهاباد از صبح پنجشنبه تصویر تازه‌ای از مبارزه را نمایان کرده است. قتل سمکو مولودی که به ضرب گلوله ماموران حکومتی به قتل رسید، معترضان را خشمگین‌تر کرد. آنها صبح جمعه چند ساختمان دولتی را به آتش کشیدند. سرودهای انقلابی را از بلندگوهای مساجد پخش کردند و شامگاه جمعه نیز پس از اینکه مشخص شد ماموران سرکوب حداقل دو تن دیگر از معترضان را به قتل رسانده‌اند، دوباره به خیابان آمدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در یک ویدئو از مهاباد در شامگاه جمعه ششم آبان این صدا به گوش شنیده شد:

«اینجا کردستان است کابوس فاشیست‌ها، کابوس شووینیست‌ها، کابوس دیکتاتورها. مرگ بر استبدادگر، مرگ بر استعمارگر، مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر فاشیست، مرگ بر مرکزگرا، مرگ بر فرصت‌طلب. زنده باد انقلاب، زنده باد برابری، زنده باد خلق‌های ستم‌دیده، زنده باد حکومت شورایی، زنده باد سوسیالیزم، زنده باد شادی. رهبران این سرزمین ماییم، حتی مسجد هم اینجا رنگ انقلاب گرفته است.»

بوکان

چند محله در بوکان هم صحنه رزم بود. شامگاه پنجم آبان معترضان در بوکان توانسته بودند نیروی سرکوب را از برخی محلات عقب برانند. در کلهرآباد، علی‌آباد، مسکن مهر و جاده حصار این شهر که چند محله و روستای حاشیه‌نشین را به شهر متصل می‌کند، شامگاه جمعه معترضان به خیابان آمدند و با آتش زدن لاستیک خیابان‌ها را مسدود کردند.

در یک ویدئو از جاده حصار معترضان گرد آتش کُردی می‌رقصند. در این ویدئو شعار مرگ بر دیکتاتور به گوش می‌رسد. در یک ویدئو از مسکن مهر هم صدای مرگ بر خامنه‌ای به گوش می‌رسد.

ارومیه

شعله اعتراض در ارومیه هم خاموش نشد. یک ویدئو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که صدای راوی پشت دوربین می‌گوید: «امروز شش هشت ۱۴۰۱، شش آبان، اینجا ارومیه» معترضان با آتش خیابان را مسدود کردند و شعار دادند: ژن، ژیان، ئازادی.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

همچنین در میاندوآب نیز گروهی از معترضان خیابان را مسدود کردند و شعار دادند مرگ بر دیکتاتور.

بلوچستان

تکرار جمعه خونین در بلوچستان معترضان خشمگین را تا ساعات پایانی جمعه شب در خیابان و جاده‌ها نگه داشت. فرمانداری زابل در اطلاعیه‌ای که عصر جمعه منتشر شد، به بهانه آنفولوآنزا تمامی مدارس در شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیروز و هامون را برای روز شنبه هفتم و یکشنبه هشتم آبان تعطیل اعلام کرد.

شامگاه جمعه معترضان در روستای جکیگور از توابع راسک معترضان با آتش جاده راسک به چابهار را مسدود کردند. در ویدئوهایی که از این کنش اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، شعله‌های آتش و خودروهایی که متوقف شده‌اند یا مسیر خود را تغییر می‌دهند، نمایان است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اراک: نام تو هم رمز می‌شود

در اراک معترضان به یاد مهرداد شهیدی‌نژاد که با ضربات باتوم نیروهای امنیتی کشته شد، مقابل خانه او تجمع کردند تا با خانواده شهیدی‌نژاد تجمع کنند. آنها بر روی تکه‌های کاغذ جملاتی به یاد شهیدی‌نژاد نوشتند. بر روی یک تکه کاغذ نوشته شده بود: نام تو هم رمز می‌شود، جمله‌ای که به نوشته‌ خانواده ژینا (مهسا) امینی بر سنگ مزار او اشاره دارد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تهران: نیروی سرکوب به خانه‌ها گاز اشک‌آور شلیک کرد

پارک چیتگر تهران از عصر جمعه صحنه اعتراض بود. معترضان همانند شب‌های گذشته که اعتراضات محله‌محور در برخی نقاط تهران شکل گرفته بود، مرگ بر دیکتاتور را فریاد زدند. ماموران سرکوب برای ساکت کردن معترضان به سمت خانه‌ها گاز اشک‌آور پرتاب کردند و در خیابان و از پشت بلندگو معترضان را تهدید کردند. ساکنان واحدهای مسکونی شهرک چیتگر اما بدون توجه به این تهدیدها در حضور ماموران شعار دادند: مرگ بر خامنه‌ای. مرگ بر دیکتاتور.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

از شکل‌گیری هسته‌های اعتراضی در کرمانشاه، سرپل ذهاب و قصر شیرین هم چند ویدئو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در اهواز نیز نیروهای سرکوب به خوابگاه دانشجویان دانشگاه جندی‌شاپور یورش بردند. یک ویدئو از این یورش و بازداشت محمد صفایی، دانشجوی این دانشگاه که داد می‌زد: «بچه‌ها کمک، منو بردن» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اعتراضات شبانه در شامگاه جمعه نسبت به روزهای پیشین کمتر بود اما به نظر می‌رسد شعارنویسی به عنوان یک شیوه مبارزه و همچنین توزیع اطلاعیه و شبنامه در محلات از قبل بیشتر شده و به شهرهای بسیاری سرایت کرده است. یک تصویر از دیوارنویسی در شاهین‌شهر منتشر شد که معترضان نوشته بودند: زن، زندگی، آزادی. زنده باد سوسیالیسم.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.