ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلمان از طرح قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اروپا خبر داد

قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا می‌تواند مهم‌ترین تحریم غرب پس از سرکوب اعتراضات سراسری در ایران باشد. اگر جمهوری اسلامی از خود نرمشی بزرگ نشان ندهد، این تحریم‌ها می‌تواند امضای نهایی بر سند مرگ برجام و پایان تجارت ایران و اروپا باشد.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، روز یکشنبه ۳۰ اکتبر / ۸ آبان گفت که آلمان و اتحادیه اروپا در حال بررسی موضوع قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی هستند.

بربوک روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ARD گفت: «هفته گذشته به صراحت اعلام کردم که بسته دیگری از تحریم‌ها را اجرا خواهیم کرد و بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توانیم سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهیم.»

اظهارات او پس از آن بیان شد که حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران به معترضان هشدار داد که شنبه آخرین روز حضور آنها در خیابان‌ها خواهد بود، به این نشانه که نیروهای امنیتی ممکن است سرکوب شدید خود را علیه اعتراضات سراسری تشدید کنند.

آلمان هفته گذشته اعلام کرد که در حال تشدید محدودیت‌های ورود مقام‌های ایرانی با گذرنامه خدمت و دیپلماتیک به اروپا، فراتر از بسته تحریمی اتحادیه اروپا است.

بربوک همچنین گفت که در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای درباره توافق هسته‌ای بین ایران و غرب وجود ندارد.

مذاکرات برای احیای برجام از ابتدای شهریور تا کنون تعلیق شده است. از قضا یکی از شروط سه‌گانه ایران که نهایتاً به تعلیق مذاکرات منجر شد، خروج نام سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا بود. حال اگر اروپا هم سپاه را در فهرست تروریستی قرار دهد وضعیت پیچیده‌تر از قبل هم خواهد شد و بی نرمشی بزرگ از سوی ایران عملاً دیگر برجامی در کار نخواهد بود.

بسته‌های جدید تحریمی اروپا که عملاً مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی را در بر می‌گیرد ولی قابل تسری به مقام‌های میانی نظام جمهوری اسلامی هست، موضوع دیگری خواهد بود که گذشتن از آن برای جمهوری اسلامی آسان نخواهد بود.

اروپا همواره یکی از شرکای اقتصادی جمهوری اسلامی بوده است و تا پیش از آنکه بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی عملاً جهان را در مقابل ایران قرار دهد، اروپا بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران بود.

پیش از این و در روز ۷ اکتبر هم کانادا عملاً بخش بزرگی از سپاه را در فهرست تحریم‌هایی قرار داد که مقدمه قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی است. براساس آن تحریم‌ها تقریباً تمامی فرماندهان ارشد و میانی سپاه پاسداران (حدود ۱۰ هزار نفر) دیگر نمی‌توانند راهی کانادا شوند یا اگر اموالی در آنجا دارند مصادره می‌شود.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در زمان اعلام آن تحریم‌ها در پارلمان کانادا تأکید کرد که این تحریم‌ها مبتنی بر دستورالعمل‌های قانون حفاظت از مهاجرت و پناهندگان (IRPA) اعمال شده است و به معنی قرار گرفتن سپاه در فهرست تروریستی نیست ولی کشورش این موضوع را در دست بررسی دارد.

الکساندر کوهن، سخنگوی دولت کانادا در ماه سپتامبر به یک روزنامه کانادایی گفته بود: «تعیین اینکه آیا یک گروه یک نهاد تروریستی است، یک فرآیند دقیق و غیرسیاسی است که توسط آژانس‌های امنیت ملی کانادا انجام می‌شود. این آژانس‌ها به‌طور مستمر برای شناسایی و ارزیابی نهادهایی که ممکن است آستانه فهرست‌بندی را برآورده کنند، کار می‌کنند.»

سرکوب وحشیانه اعتراضات سراسری در ایران و بازتاب آن در رسانه‌های غربی، چشم‌انداز معامله‌های احتمالی با جمهوری اسلامی را چه در زمینه امنیتی مانند برجام و چه موضوعات اقتصادی به شدت مبهم کرده است.

وزیر خارجه آلمان هفته گذشته گفت که کشورش نمی‌تواند با رژیمی سرکوبگر روابط عادی داشته باشد: «روابط ما پیش از این هم به شدت محدود شده بود، اما با دولتی که چنین غیرانسانی عمل می‌کند، نمی‌توان کسب و کار معمولی داشت. ما روابط خود را با شرایط جدید تطبیق می‌دهیم.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.