ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها − آتش خشم در قهدریجان شعله زد

شهرهای بیشتری به اعتراضات پیوسته‌اند. شامگاه یکشنبه در قهدریجان، شهر زخم‌خورده در اعتراضات دی ۱۳۹۶ مردم به خیابان آمدند. در کوهدشت هم فریاد مرگ بر دیکتاتور بلند شد. رزم شبانه در بسیاری از شهرهای کردستان، آذربایجان‌غربی و کرمانشاه ادامه یافت.

شامگاه یکشنبه اعتراضات محله‌محور در چند شهر استان‌های کردستان و آذربایجان‌غربی ادامه یافت. معترضان در خیابان سنگر بستند. با افروختن آتش راه را بر مأموران بستند. سرکوبگران در محله‌های مختلف به منازل مسکونی یورش بردند و با تخریب در ورودی و شیشه‌ها وحشت‌آفرینی کردند.

قهدریجان

قهدریجان در استان اصفهان از جمله شهرهایی بود که در جریان اعتراضات دی ۱۳۹۶ خشونت فراوانی از سوی ماموران سرکوب را متحمل شد. معترضان در این شهر از آن به عنوان یکی از «مذهبی»‌ترین شهرها که نسبت به جمعیت ساکن آن بیشترین کشته در جنگ ایران و عراق را داشته نام برده می‌شود، شامگاه یکشنبه به خیابان آمدند. آنها پارچه‌ای همراه داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «میهن، خواهر و آزادی خط قرمز ماست، به بعثی‌ها نشان دادیم، آزمایشش با شما» و «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

سنندج

سنندج از ۲۶ شهریور، خاکسپاری ژینا (مهسا) امینی هر شب صحنه رزم و اعتراض بوده است. شامگاه هشتم آبان نیز پس از آنکه صبح چند مدرسه و دانشگاه صحنه اعتراض شد، گروه‌های معترض در چند محله، از جمله بهاران، سعدی، قوخ و چند محله دیگر به خیابان آمدند.

معترضان همانند شب‌های قبل با آتش زدن لاستیک خیابان‌ها را مسدود کردند و در خیابان سرودهای انقلابی خواندند. نیروهای سرکوب در برخی محلات از جمله بهاران به منازل مسکونی یورش بردند و با ضربه زدن به درها و شکستن شیشه‌ها قصد ایجاد رعب و وحشت داشتند. در یک ویدئو از ویلاشهر سنندج، گروهی از معترضان دست در دست هم در خیابان شعار می‌دهند مرگ بر خامنه‌ای.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در یک خبر دیگر از سنندج، سرکوبگران شامگاه یکشنبه به خوابگاه دانشجویی فرشتگان یورش بردند. منابع نزدیک به فعالان کُرد گزارش کردند استادان دانشگاه با حضور در خوابگاه مانع بازداشت دانشجویان شدند.

مریوان و سردشت

محله کوره موسوی یکی از کانون‌های رزم شبانه در مریوان است. شامگاه یکشنبه دوباره در این محله معترضان با آتش زدن لاستیک خیابان را مسدود کردند. در یک ویدئو از این شهر معترضان در خیابان ماموران سرکوب را فراری می‌دهند.

دیواندره

چند ویدئو نیز از شکل‌گیری هسته اعتراضی محله‌محور در دیواندره در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در یکی از این ویدئوها شعار مرگ بر دیکتاتور به گوش می‌رسد. در یک ویدئو دیگر از دیواندره معترضان در وسط خیابان آتش برافروخته‌اند و شعار می‌دهند: «ژن ژیان ئازادی».

مهاباد و کامیاران

در مهاباد پس از سه روز خروش که همزمان با چهلم ژینا امینی آغاز شد، شامگاه یکشنبه معترضان کمتری به خیابان آمدند اما شعله اعتراض خاموش نشد. معترضان با سنگ و آتش خیابان را مسدود کردند.

خاکسپاری پیکر جعفر قربانی، برادر حیدر قربانی که جمهوری اسلامی او را سال گذشته اعدام کرد، در روستای بزوش به صحنه اعتراض بدل شد. زنان دست در دست یکدیگر بر سر مزار جعفر قربانی سرودی ئه‌ی شه‌هید را همخوانی کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بوکان، روانسر و پیرانشهر

در بوکان هم اعتراضات محله‌محور در مناطق مختلف شهر ادامه یافت. در چند ویدئو از این شهر معترضان با آتش زدن لاستیک و چوب خیابان‌ها را مسدود کردند.

روانسر در استان کرمانشاه هم صحنه اعتراض شبانه بود.

اعتراضات در پیرانشهر همزمان با تعطیلی مدارس آغاز شد. گروهی از دانش‌آموزان در خیابان «ژن ژیان ئازادی» را فریاد زدند. اعتراضات به شب کشیده شد و همانند دیگر شهرها معترضان با روشن کردن آتش خیابان‌ها را مسدود کردند.

ماموران امنیتی مسلح در جریان اعتراضات شامگاه یکشنبه یک کودک دیگر به نام کومار درافتاده را در خیابان کهنه‌خانه پیرانشهر به قتل رساندند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کوهدشت

لرستان از روز خاکسپاری نیکا شاکرمی صحنه اعتراض بوده است. همزمان با چهلم نیکا اعتراضات در شهرهای مختلف این استان گسترده‌تر شد و معترضان در خرم‌آباد و بروجرد به خیابان آمدند. همزمان با خاکسپاری او سرود «دایه دایه وقتِ جنگه» را همخوانی کردند. اعتراضات در این استان به شهر کوهدشت سرایت کرد و شامگاه یکشنبه معترضان در خیابان «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» را فریاد زدند.

مشهد و بندرعباس

شکل‌گیری تجمع اعتراضی در مشهد و بندرعباس نیز گزارش شد. در مشهد دیوارنویسی با جملات حکومتی یکی از شیوه‌های پرتکرار اعتراض است. در یک ویدئو یک شهروند بر روی دیوار می‌نویسد: می‌میریم، می‌جنگیم، ایرانو پس می‌گیریم».

در خیابان خیام این شهر نیز معترضان در خیابان مرگ بر دیکتاتور را فریاد زدند.

در بندرعباس هم یک ویدئو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که صدای راوی پشت دوربین می‌گوید: بندرعباس، هشت آبان، محله ۲۲ بهمن. معترضان در این محله با روشن کردن آتش خیابان را مسدود کردند.

ایلام و آبدانان

آبدانان شامگاه ۲۶ مهر خروشید. نیروهای سرکوب با خشونت شمار زیادی از معترضان را بازداشت و بیش از ۱۵ نفر را مجروح کردند. بازار دیواندره صبح هشتم آبان با خواست آزادی بازداشت شدگان اعتصاب کرد. مقام‌های دولتی اعتصاب بازار را تایید کردند. غروب همان روز دادستان ایلام مدعی شد که تمامی بازداشت‌شدگان از زندان بیرون آمده‌اند.

بنا بر گزارش فعالان حقوق بشر و رسانه‌ای کُرد در شامگاه یکشنبه گروهی از معترضان در دو شهر ایلام و آبدانان به خیابان آمدند و علیه حکومت شعار دادند.

اختلال شدید شبکه اینترنت در بسیاری از مناطق ایران مانع انتشار و ارسال تصاویر و ویدئو از اعتراضات محله‌محور شبانه شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.