ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بولسونارو سکوت انتخاباتی را شکست اما پیروزی لولا را به رسمیت نشناخت

رئیس‌جمهوری شکست خورده برزیل پس از دو روز صحبت کرد اما به حریف تبریک نگفت و حتی اعلام نکرد که به نتیجه به دست آمده از انتخابات تمکین خواهد کرد. همزمان او در تلاش است تا برای خود و خانواده‌اش مصونیت قضایی بگیرد.

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری راست افراطی برزیل، سکوت تقریباً دو روزه خود را در مورد شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه شکست  اما از تبریک یا به رسمیت شناختن پیروزی رقیب خود، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا خودداری کرد.

بولسونارو با اختلاف ۲,۱ میلیون رأی - ۵۰,۹ درصد در مقابل ۴۹,۱ درصد – بازنده آنچه شد که از آن به‌عنوان مهم‌ترین انتخابات برزیل در دهه‌های اخیر یاد می‌شد. ده‌ها رهبر جهان به سرعت پیروزی لولا را به رسمیت شناختند.

بولسونارو در یک حضور کوتاه در میان خبرنگاران در بعد از ظهر سه‌شنبه ۱ نوامبر/ ۱۰ آبان سرانجام سکوت خود را در میان خشم فزاینده عمومی از موضع غیردموکراتیکش شکست.

او به خبرنگارانی که به کاخ آلوورادا در برازیلیا حضور داشتند، گفت: «رویاهای ما زنده‌تر از همیشه هستند.»

با این حال، بولسونارو، که اولین رئیس‌جمهوری مستقر تاریخ برزیل است که در انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری شکست می‌خورد، هیچ اشاره‌ای به برنده انتخابات نکرد و نگفت که آیا نتیجه را می‌پذیرد یا خیر.

او از ۵۸ میلیون رأی دهنده‌ای که از او حمایت کرده بودند تشکر کرد، اما به صراحت نگفت که به پیروزی لولا احترام می‌گذارد یا به ۶۰ میلیون نفری که به رقیب او رأی داده‌اند اشاره نکرد.

بولسونارو به شکلی مبهم گفت: «به عنوان رئیس‌جمهوری و به عنوان یک شهروند، من به پیروی از همه اصول قانون اساسی ادامه خواهم داد.»

بولسونارو همچنین مدعی شد که انتخابات روز یکشنبه عادلانه نبوده است. او گفت که اعتراضات پس از انتخابات توسط حامیان تندرو او - از جمله استفاده از کامیون‌ها و لاستیک‌ها برای مسدود کردن بزرگراه‌های کلیدی - ثمره «خشم و احساس بی‌عدالتی در مورد نحوه انجام فرآیند انتخابات» بود.

رانندگان کامیون حامی ژائیر بولسونارو در اعتراض به شکست وی در انتخابات چند بزرگراه این کشور را مسدود کرده‌اند. قوه قضائیه برزیل از پلیس خواسته تا موانع را از جاده‌ها خارج کنند و معترضان به شکل دیگری نارضایتیشان را نشان دهند.

اما بولسونارو در صحبت‌های کوتاهش از این هواداران خشمگین نخواست که موضعشان را ترک کنند.

در نقابل بولسونارو گفت: «تظاهرات مسالمت‌آمیز همیشه قابل احترام و پذیرفتنی است.»

پس از اینکه بولسونارو این سخنان را بیان کرد، چیرو نوگویرا، رئیس ستاد انتخاباتی‌اش، اعلام کرد که دولت با نتیجه انتخابات مخالفت نخواهد کرد.

او گفت: «رئیس‌جمهور ژائیر بولسونارو ... به من اجازه داده است که روند انتقال قدرت را آغاز کنیم.»

توماس ترومن، تحلیلگر سیاسی به گاردین گفت که اظهارات نوگوئرا نشان دهنده این است که بولسونارو در انتخابات شکست خورده است و در پایان سال تغییر قدرت صورت خواهد گرفت.

دادگاه عالی برزیل هم در بیانیه‌ای این تفسیر را تکرار کرد و گفت که با روشن کردن روند انتقال، بولسونارو «نتیجه نهایی انتخابات را به رسمیت شناخته است».

ناظران بر این باورند که بولسونارو پس از ترک قدرت ممکن است در معرض تحقیقات قضایی و اتهامات متعددی در رابطه با انتشار اخبار جعلی، رفتار ضد دموکراتیک، فساد مالی و مدیریت نابسامانش در مقابله با کرونا قرار بگیرد. ۷۰۰ هزار برزیلی به دلیل ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و متهم ردیف اول این تعداد زیاد از مرگ و میر بولسونارو است.

ترومن گفت: «او آشکارا از زندانی شدن می‌ترسد... بنابراین آنچه که او می‌خواهد انجام دهد این است که با قرار دادن تنها کارتی که برایش باقی مانده، یعنی اعتراضات خیابانی بزرگ، مذاکره کند.»

سه شنبه شب گزارش شد که بولسونارو با حداقل شش عضو دادگاه عالی مذاکره کرده است. گیلرمه آمادو، یکی از روزنامه‌نگاران سیاسی برجسته در برزیل به گاردین گفت که بولونارو به دنبال دریافت مصونیت قضایی برای خود و خانواده‌اش است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.