ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو و متحدان راست افراطی‌ او در انتخابات اسرائیل پیروز شدند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل به قدرت بازگشت. یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت شکست را پذیرفت. محاکمه نتانیاهو به اتهام فساد همچنان در جریان است.

ائتلافی به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، اکثریت کرسی‌های پارلمان (کنست) را به دست آورد.  نتایج نهایی انتخابات که روز پنجشنبه اعلام شد نشان می‌دهد که نتانیاهو و متحدان راست افراطی او ۶۴ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان را به دست آوردند.   

طبق اعلام کمیته انتخابات اسرائیل ۶۴ کرسی ائتلاف پیروز شامل ۳۲ کرسی حزب نتانیاهو (لیکود)، حزب «صهیونیست‌های مذهبی» به ریاست بزالل اسموتریچ و هم‌پیمان با حزب «قدرت یهودی» به ریاست ایتامار بن‌گویر ۱۴ کرسی، حزب «شاس» ۱۱ کرسی و حزب «اتحاد یهودیت توراتی» ۷ کرسی است.

 حزب «آینده آن‌جاست» (یش عتید) به ریاست لاپید ۲۴ کرسی، ائتلاف «وحدت ملی» که از حزب «آبی و سفید» بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل و حزب «امید جدید» گیدون سار تشکیل شده است به ریاست گانتس، وزیر دفاع ۱۲ کرسی، حزب «اسرائیل خانه ما» به ریاست آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی اسرائیل شش کرسی، پنج کرسی لیست مشترک عربی، پنج کرسی لیست جبهه عربی تغییر و حزب کارگر نیز چهار کرسی به دست آوردند.

حزب «میرتس» نیز موفق به کسب حد نصاب آرا برای راهیابی به این دور از کنست نشد.

کمیته انتخابات اسرائیل میزان مشارکت را ۷۰.۶ درصد اعلام کرد.   

روند تشکیل دولت

تا روز چهارشنبه تقریبا ۸۵ درصد از آرا شمارش شده بود. نتانیاهو به حامیان خود گفته بود که «در آستانه یک پیروزی بسیار بزرگ» هستند و وعده تشکیل یک «دولت ملی با ثبات» را داده بود.

یائیر لاپید، نخست وزیر کنونی میانه‌رو به نتانیاهو تبریک گفت و به کارکنان خود دستور داد تا یک انتقال سازمان یافته قدرت را آماده کنند. لاپید گفت:

«دولت اسرائیل مقدم بر هر گونه ملاحظات سیاسی است. برای نتانیاهو به خاطر مردم اسرائیل و کشور اسرائیل آرزوی موفقیت می‌کنم.»

هفته آینده اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل از نتانیاهو دعوت خواهد کرد که دولت تشکیل دهد. از سوی دیگر محاکمه نتانیاهو به اتهام فساد همچنان در جریان است. او ۲۸ روز فرصت دارد تا دولتش را تشکیل دهد. انتظار می‌رود دولت او راست‌گراترین دولت اسرائیل در تاریخ باشد.

متحدان تازه نتانیاهو

حزب «صهیونیست‌های مذهبی» به ریاست بزالل اسموتریچ و هم‌پیمان با حزب «قدرت یهودی» به ریاست ایتامار بن‌گویر با برخورداری از ۱۴ کرسی کنست تلاش خواهند کرد پست‌های امنیتی در کابینه را تصاحب کنند.

ایتامار بن‌گویر، رهبر «قدرت یهودی» خواستار اخراج فلسطینی‌هایی است که به اسرائیل «وفادار» نیستند.  

بن‌گویر نیز قبلاً به اتهام تحریک‌های نژادپرستانه محکوم شده بود. او در دفتر خود تصویری از باروخ گلدشتاین را نصب کرده بود که در سال ۱۹۹۴ در قتل عام مسجدی در الخلیل ۲۹ فلسطینی را به قتل رساند.

نتانیاهو که به مدت ۱۲ سال در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ نخست‌وزیر بود، با توجه به آنکه نفتالی بنت به او پشت کرد، پیروزی خود را مدیون حمایت حزب «قدرت یهودی» است.  بنت در مارس ۲۰۲۱ با تشکیل ائتلافی از جناح‌های راست و با برخورداری از حمایت نمایندگان عرب کنست موفق شد نتانیاهو را از قدرت کنار بگذارد اما حفظ این ائتلاف غیرممکن بود و سرانجام سبب شد که انتخابات پارلمانی مجددا برگزار شود.    

یکی از عمده‌ترین دلایل مخالفت با نتانیاهو پیگرد قضایی او به اتهام فساد و کلاهبرداری است. متحدان راست افراطی او گفته‌اند که در اولین گام‌ها بعد از تشکیل دولت تلاش خواهند کرد از نتانیاهو جرم‌زدایی کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    نتانیاهو جریان راستی ست که برای جمهوری اسلامی نیز یک برگ برنده محسوب می شود چون نتانیاهو دنبال تئوری دو قطبی جمهوری اسلامی - اسرائیل بوده و خواهد بود و همیشه همه ی مسائل اسرائل اعراب و خاورمیانه را از این طریق پیش برده است لذا به وجود قطب جمهوری اسلامی با هدایت سپاه پاسداران نیاز دارد او با این دو قطبی سبب پناه گرفتن اعراب در سایه ی اسرائیل و تمام گروههای تروریستی در سایه ی جمهوری اسلامی سبب می شود تا تعیین کننده ی سیاست منطقه ای خود اسرائیل باشد به همین دلیل است که سیاست خاورمیانه ای با وجود نتانیاهو راستگرا تر و ارتجاعی تر از همیشه خواهد بود