ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنفرانس اقلیمی مصر بدون حضور رهبری چین

جمهوری خلق چین بزرگترین تولیدکننده دی اکسید کربن در جهان است. در حفاظت از تغییرات اقلیمی بدون چین نمی‌توان کار زیادی از پیش برد. با این حال شی جین چینگ، رهبر این کشور در «کاپ ۲۷» شرکت نکرده است. او تنها یک دیپلمات اقلیمی را به کنفرانس آب‌وهوایی مصر فرستاده است.

بیست‌وهفتمین کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در مصر، موسوم به «کاپ ۲۷» روز یکشنبه ۱۵ آبان / ۶ نوامبر آغاز شد و بیش از ۱۹۰ کشور شرکت ‌کننده در تلاش هستند تا تعهدات بلندپروازانه‌‌تری را ارائه داده و در زمینه حفاظت از اقلیم اقدامات بیشتری انجام دهند. اما این کنفرانس موضوع اصلی رسانه‌های دولتی چین نیست.

چین یک دیپلمات اقلیمی را به مصر فرستاده و شی جین پینگ، رهبر این کشور به کارهای خود در پکن می‌پردازد. موضوع اصلی رسانه‌ها در چین از جمله این است که شی بیست‌و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان بین‌المللی بامبو و خیزران مستقر در پکن را تبریک گفته است. موضوع مربوط به مواد خام تجدیدپذیر مانند بامبو و چوب خیزران به جای پلاستیک است. موردی برای حفاظت از محیط زیست در داخل کشور.

پذیرش مسئولیت

چین از جمله در سال‌های اخیر فعالیت‌های بسیاری کرده تا سطوح بالای دود بر فراز شهرهای صنعتی خود را کنترل کند. در واقع کیفیت هوا در چین بهتر شده است.

در کنفرانس مصر، شی ژنهوا، دیپلمات اقلیمی چین بیش از آن‌که از مسئولیت‌های کشور خود در قبال تغییرات آب و هوایی جهان سخن بگوید در مورد کمک به کشورهای در حال توسعه که به‌ویژه تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار دارند، صحبت کرد.

این در حالی است که دومین اقتصاد بزرگ جهان همچنان بزرگترین تولیدکننده دی اکسید کربن در سراسر جهان است و انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش است.

انرژی تجدیدپذیر به‌رغم ادامه فعالیت نیروگاه‌های زغال سنگ

چین بر سرمایه‌گذاری‌ روی انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید می‌کند. هیچ کشوری به اندازه چین در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری نکرده است. در جمهوری خلق چین بزرگترین نیروگاه برق آبی جهان، دومین پارک بزرگ خورشیدی جهان و پارک‌های انرژی بادی عظیمی وجود دارد.

با وجود این، چین همچنان به ساخت نیروگاه‌های زغال سنگ ادامه می‌دهد. این کشور به بیشترین برق در جهان نیاز دارد و امنیت انرژی اولویت اصلی پرجمعیت‌ترین کشور جهان است.

از این رو، بر اساس برنامه‌ای که شی جین پینگ به کنگره حزب کمونیست چین در ماه اکتبر نیز ارائه کرد انتشار دی اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ هر سال افزایش خواهد یافت تا به اصطلاح به آن‌چه نقطه اوج انتشار دی اکسید کربن گفته می‌شود، برسد. تنها پس از آن انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش خواهند داد.

مقامات چینی گفته‌اند که خروجی زغال سنگ سالیانه در سال ۲۰۲۵ به ۴,۶ میلیارد تن افزایش خواهد یافت. و این به معنای ۱۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. شی در سخنرانی سال ۲۰۲۰ در سازمان ملل نیز گفته بود که انتشار گازهای گلخانه‌ای چین باید در سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد، اما اشاره نکرد که به چه سطحی خواهد رسید. رئیس جمهوری چین در کنگره حزب کمونیست دراین‌باره گفت:

«ما فعالانه و محتاطانه به حداکثر انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهیم رسید. بر اساس بیلان انرژی چین، تلاش خواهیم کرد تا به اوج خود به‌شکل برنامه‌ریزی‌شده و مرحله‌ای نزدیک شویم و ابتدا قبل از خلاص شدن از شر فن‌آوری‌های قدیمی، فن‌آوری‌های جدید را وارد می‌کنیم. ما از زغال سنگ تمیزتر و کارآمدتر استفاده خواهیم کرد، به‌سرعت سامانه انرژی جدیدی ایجاد خواهیم کرد و فعالانه در سیاست جهانی حفاظت از اقلیم شرکت خواهیم کرد.»

«صلح سبز»: اقدام سریع‌تر

فعالان «صلح سبز» (Greenpeace) در چین خواستار آن هستند که این کشور زودتر به حداکثر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای برسد تا پس از آن زمان بیشتری برای خنثی‌سازی اقلیمی باشد. لی شو، مشاور سیاست انرژی «صلح سبز» در چین، می‌گوید:

« اوج انتشار دی اکسید کربن بر اساس رشد اقتصادی چین در چند سال گذشته که حدود پنج تا هشت درصد بود محاسبه شده است اما از آن‌جا که اقتصاد کندتر از آن‌چه برنامه‌ریزی شده رشد می‌کند، احتمالاً برنامه‌های اقلیمی چین نیز به‌هم می‌ریزد و بسیاری از این شرایط دیگر وجود نخواهد داشت و در آینده نزدیک نیز وجود نخواهد داشت.»

با توجه به محدودیت‌های شدید کرونا در چین و قرنطینه‌های مکرر، رشد اقتصادی این کشور در سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. اکثر کارشناسان انتظار دارند که رشد اقتصادی در سال جاری حدود سه درصد یا کمتر باشد. لی، کارشناس محیط زیست می‌گوید:

«رشد اقتصادی چین در حال کاهش است و این خبر خوبی برای اقلیم نیست. شرایط بین‌المللی نیز بسیار متشنج است و این می‌تواند انگیزه چین را برای انجام اقداماتی در زمینه حفاظت از تغییرات آب و هوایی تضعیف کند.»

چین همچنین گفت‌وگوها در مورد تغییرات اقلیمی با آمریکا را نیز در ماه اوت گذشته به دلیل اقدامات تلافی‌جویانه در پی سفر نانسی پلوسی، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، به حالت تعلیق درآورد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.