ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها − بدرقه پیکر فایق مام‌قادری در مهاباد، حضور پرتوان نیروی انقلاب در خیابان‌های چندین شهر

پس از یک وقفه کوتاه معترضان بار دیگر به خیابان آمدند، از جمله در مهاباد، سنندج، سقز، بوکان، قروه، کامیاران، کرمانشاه، تهران، رشت، اراک، مشهد، شهرکرد، شیراز، اصفهان، قهدریجان و بندرعباس.

هجدهمین روز آبان همزمان با چهلم کشته شدگان جمعه خونین زاهدان: همان گونه که انتظار می‌رفت، معترضان در شهرهای مختلف به خیابان برگشتند.

زاهدان روز را با اعتصاب بازار آغاز کرد. در کردستان هم بار دیگر بازار و مغازه‌ها در چند شهر بسته ماند. بازار بزرگ مبل تهران هم در همراهی با معترضان اعتصاب کرد. دانشگاه‌ها همانند تمامی روزهای گذشته صحنه رزم بود. دانشجویان که از آغاز سال تحصیلی به رغم بازداشت گسترده و تهدید به تعلیق و اخراج همچنان از حضور در کلاس‌های درس خودداری می‌کنند، باز هم در چندین دانشگاه یاد کشته‌شدگان را گرامی داشتند و سرودهای انقلابی را زمزمه کردند.

در عصر و شب چهارشنبه معترضان در چند شهر به خیابان آمدند. کردستان که در نزدیک به دو ماه اخیر هیچگاه خاموش نبوده، به رزم ادامه داد. در مهاباد پیکر فایق مام‌قادری شبانه با حضور هزاران تن به خاک سپرده شد. پخش سرودهای انقلابی از مساجد در این شهر ادامه دارد. این بار یک زن از بلندگوی مسجد "ای شهید" را خواند. در سنندج، بوکان، سقز، کامیاران، قروه و کرمانشاه هم معترضان خیابان را مسدود کردند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

در تهران هم پس از یک سکوت چند روزه اعتراضات محله‌محور شکل گرفت.

بندرعباس، شیراز، اراک، مشهد، رشت، شهرکرد و اصفهان از دیگر شههرهایی بودند که معترضان در شب به خیابان آمدند. در استان اصفهان معترضان در قهدریجان پس از سکوت چند روزه دوباره به خیابان آمدند. در ویدئوهایی که از این شهر منتشر شد صدای تیراندازی شنیده می‌شود. روستای گل‌دره در محدوده شهرستان نجف‌آباد هم شاهد اعتراض شبانه بود.

کردستان: خاکسپاری شبانه فاروق در مهاباد

شمار کشته‌شدگان در کردستان (بخشی از استان آذربایجان‌غربی، کردستان، ایلام و کرمانشاه) روز به روز افزایش می‌یابد و هر روز و شب در یک یا چند شهر کردستان پیکر یکی از معترضین که به ضرب گلوله‌های سرکوبگران به قتل رسیده، به خاک سپرده می‌شود.

شامگاه چهارشنبه در مهاباد صدها تن پیکر فایق مام‌قادری را بر روی شانه‌هایشان حمل کردند. فایق عصر چهارشنبه ۱۸ آبان به قتل رسید. مردم خشمگینی که از ساعت‌ها قبل از تشییع مقابل خانه او تجمع کرده بودند، شعار دادند: «شه‌هید نامری» و «کوردستان ناوت به‌رزه، دوژمن ئه‌خاته له‌رزه»ـ کردستان نامت سربلند است، دشمن را به لرزه می‌اندازد. آنها همچنین سرود "ئه‌‌ی‌شهید" (ای شهید)، از سرودهای انقلابی کردستان، را همخوانی کردند.

«بۆ ژینا، بۆ فایەق، بۆ ئازادی کوردستان» _ برای ژینا، برای فایق، برای آزادی کردستان و «هەتا کوردێک بمێنێ، کوردستانیش دەمێنێ» _ تا وقتی یک کرد زنده باشد، کردستان هم زنده خواهد بود، از دیگر شعارهایی بود که بدرقه‌کنندگان پیکر فائق سر دادند.

فایق مام‌قادری در شامگاه ۲۳ مهر به دست نیروهای سرکوب مجروح و برای مداوا به بیمارستانی در ارومیه منتقل شده بود اما در بیمارستان جان باخت.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

معترضان در مهاباد پیش از خاکسپاری فائق در خیابان آتش افروختند و شعار دادند مرگ بر دیکتاتور. همانند روزهای گذشته بلندگوی یک مسجد در این شهر هم به تریبونی برای پخش سرود انقلابی ای شهید بدل شد، این بار یک زن از بلندگوی مسجد این سرود را خواند و مردم را به حضور در خیابان فرا خواند.

در یک ویدئو دیگر از مهاباد یک زن در خیابان روسری آتش‌زده‌ای را در دست دارد.

بوکان

خیابان‌های بوکان نیز همانند شب‌های قبل میدان رزم بود. معترضان در چند محله با برافروختن آتش خیابان را مسدود کردند. در یک ویدئو که زمان آن ۱۸ آبان اعلام می‌شود، راوی می‌گوید ما ریختیم خانه یکی از مزدوران جمهوری اسلامی. بعد از اینکه خنثی‌سازی کردیم بقیه مزدورها را فرستادند کمک این خانواده. مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر جمهوری اسلامی. در این ویدئو تجمع چند مامور نظامی در یک کوچه دیده می‌شود.

در محله عشایر بوکان گروهی از معترضان خیابان را مسدود کردند. چند ویدئو دیگر از اعتراضات شبانه در مناطق مختلف بوکان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این ویدئوها شعار ژن، ژیان، ئازادی، مرگ بر دیکتاتور و سرود بلاچاو به زبان کردی شنیده می‌شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

جاده حصار و امیرآباد در بوکان از دیگر محله‌هایی بودند که معترضان خیابان‌ها را مسدود کردند و علیه حکومت شعار دادند. در یک ویدئو از امیرآباد بوکان معترضان پرچم جمهوری اسلامی ایران را آتش می‌زنند.

کریم‌آباد سقز هم شامگاه ۱۸ آبان شاهد حضور گروهی از معترضان بود که با آتش زدن لاستیک خیابان را مسدود کردند و شعار دادند مرگ بر دیکتاتور. در سقز، زادگاه ژینا (مهسا) امینی به مانند دیگر شهرهای کردستان ماموران امنیتی پرشمار هستند. در یک ویدئو که راوی پشت دوربین زمان آن را ۱۸ آبان اعلام می‌کند، معترضان یک خیابان را با آتش مسدود کرده و شعار می‌دهند: این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

معترضین در سنندج، رزمنده‌ترین شهر کردستان در ۵۷ شبانه روز گذشته هم دوباره صحنه شورش علیه سرکوب بود. در نایسر یکی از محلات حاشیه‌نشین این شهر منتشر شد. صدای پشت دوربین این ویدئو که در آن یک سطل آشغال معلق شده در وسط خیابان و چند لاستیک آتش زده شده نمایان است، می‌گوید «سنه ۱۸ آبان نایسر». در این ویدئو صدای مرگ بر دیکتاتور معترضان به گوش می‌رسد.

در حسن‌آباد از دیگر محله‌های حاشیه‌نشین در سنندج هم معترضان خیابان را مسدود کردند. فعالان کرد در شبکه‌های اجتماعی از شکل‌گیری تجمع در چند منطقه دیگر سنندج خبر دادند.

در کامیاران، کرمانشاه و قروه هم معترضان به خیابان آمدند. در کرمانشاه مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه‌ای را فریاد زدند. در کامیاران شهر کوچک «مووژەژ»ـموچش صحنه اعتراض بود. در قروه هم گروهی از دانش‌آموزان بعدازظهر به خیابان آمدند و شعار دادند: ما تماشاگر نمی‌خواهیم به ما ملحق شوید.

قهدریجان: دوباره می‌خواهند مثل دی ۹۶ مردم را بکشند

قهدریجان در استان اصفهان برای دومین بار در دو هفته اخیر شاهد حضور معترضان در خیابان بود. در یک ویدئو از این شهر که صدای راوی پشت دوربین می گوید هجدهم آبان قهدریجان اصفهان، صدای تیراندازی ممتد و انفجار به گوش می‌رسد. راوی این ویدئو می‌گوید: نیروهای امنیتی مسلح شده‌اند تا مثل دی ۱۳۹۶ مردم را بکشند. امشب قهدریجان جنگه جنگ. قهدریجان ۱۱ دی ۱۳۹۶ همزمان با خیزش سراسری در ایران شاهدی یکی از خشونت‌بارترین سرکوب‌ها از سوی نیروهای امنیتی بود. رسانه‌های حکومتی ایران در آن زمان کشته شدن دستکم شش نفر از معترضان را در تنها یک روز تایید کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در سال‌های اخیر کشاورزان قهدریجانی بارها در اعتراض به تامین نشدن حق‌آبه در این شهر و مرکز استان اصفهان تجمع کردند. این شهر که بافت جمعیتی آن مذهبی توصیف می‌شود یکی از پایگاه‌های مذهبی حسینعلی منتظری، قائم مقام رهبر جمهوری اسلامی که پس از اعتراض به اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ برکنار و حصار خانگی شد، به شمار می‌رود.

شهرکرد و اصفهان

معترضان در شهرکرد هم دوباره به خیابان آمدند. در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر سرکوب گسترده در دو استان چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد منتشر شده بود. در یک ویدئو که از اعتراضات شبانگاهی در این شهر منتشر شده است، گروهی از معترضان در خیابان شعار می‌دهند زن، زندگی و آبادی و گروهی دیگر هم در پاسخ مرد، میهن، آبادی را تکرار می‌کنند که بیان آن با انتقاد فعالان برابری جنسیتی همراه شده است. سخنگوی دولت نیز مرد، میهن، آبادی را شعار دولت عنوان کرده و در روزهای گذشته این جمله بر چند تابلو در شهرهای مختلف ایران نقش بسته است. در این ویدئو همچنین معترضان می‌گویند ما تماشاگر نمی‌خواهیم به ما ملحق شوید.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ایران وایر نیز یک ویدئو منسوب به شهرکرد را منتشر کرد که صدای راوی پشت دوربین می‌گوید: «وای تیرش زد، تیرش زد... وای چرا تیر می‌زنه». در این ویدئو دو ماموران نظامی نمایان هستند و صدای تیراندازی به گوش می‌رسد.

در اصفهان نیز معترضان به خیابان آمدند. یک ویدئو که راوی پشت دوربین زمان آن را ۱۸ آبان اعلام می‌کند معترضان در چهار باغ عباسی تجمع کرده‌اند و شعار می‌دهند: از اصفهان تا سیستان جانم فدای ایران. یک ویدئو نیز منسوب به روستای گلدره در شهرستان نجف‌آباد استان اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن صدای معترضانی که مرگ بر دیکتاتور را شعار می‌دهند، شنیده می‌شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

جمعیت این روستا که بنا بر گزارش رسانه‌‎های داخلی تنها چند ساعت در روز آب دارد، حدود ۱۲۰۰ نفر اعلام شده است. شغل اغلب ساکنان این روستا نیز کشاورزی و دامداری است.

مشهد: با خون ما نوشتند که مهسا را نکشتند

مشهد به لحاظ قرار گرفتن مدفن هشتمین امام شیعیان از جمله شهرهای «مذهبی» به شمار می‌رود که خشونت‌ و تبعیض‌های حکومتی شدیدتری را علیه زنان اجرا کرده است. آستان قدس رضوی و نماینده علی خامنه‌ای در این شهر در دست محافظه‌کاران سنتی تندرو است که در کلام خشونت علیه زنان را تئوریزه می‌کنند. از آغاز خیزش زن، زندگی، آزادی تا کنون چند مرتبه اعتراضات محله‌محور در برخی نقاط این شهر شکل گرفته است. شامگاه هجدهم آبان هم گروهی از معترضان که دو پلاکاردی که بر آن نوشته شده بود «با خون ما نوشتن که مهسا را نکشتن» و «شهدای انقلاب» در کنار نام برخی از معترضانی که به دست ماموران حکومتی کشته شدند همراه داشتند، شعار دادند: سنندج، زاهدان چشم و چراغ ایران.

در یک ویدئو دیگر از اعتراضات شبانه در مشهد گروهی از زنان «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» را فریاد می‌زنند.

اعتراضات در مشهد در منطقه احمدآباد، وکیل‌آباد و فلکه پارک که از محله‌های به نسبت مرفه‌نشین به شمار می‌روند، شکل گرفت.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در یک ویدئو دیگر از مشهد صدای راوی می‌گوید ۱۸ آبان، مشهد معترضان در کنار یک خیابان ایستاده و شعار می‌دهند مرگ بر دیکتاتور. سرنشینان خودروهای عبوری با بوق ممتد با معترضان همراهی می‌کنند.

بندرعباس، اراک، شیراز

بندرعباس و شیراز در جنوب ایران و اراک در مرکز هم دوباره شاهد معترضان در خیابان بودند.یک ویدئو از شیراز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که صدای راوی می‌گوید ۱۸ آبان ۱۴۰۱ شیراز، مرگ بر دیکتاتور. در این ویدئو گروهی از معترضان در وسط خیابان دیده می‌شوند و صدای یکی از معترضان که می‌گوید «تابلو را بیار تابلو» به گوش می‌رسد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در یک ویدئوی دیگر صدای «بی‌شرف بی‌شرف» معترضان شنیده می‌شود. کاربران شبکه‌های اجتماعی مکان این کنش را بلوار قدوسی مقابل کافه بابا بستنی اعلام کردند. به گفته آنها صاحب این کافه با ماموران امنیتی تماس گرفته و به آنها اطلاع داده که در این مکان تجمع شکل گرفته است.

در اراک، مرکز استان مرکزی، که یکی از شهرهای کارگری- صنعتی به شمار می‌رود، معترضان پس از چند روز غیبت دوباره به خیابان آمدند. اراک آخرین بار در مراسم هفتم مهرشاد شهیدی که ۵ آبان به دست ماموران حکومتی به قتل رسید، صحنه اعتراض بود.

یک ویدئو از مرکز شهر اراک در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن صدای معترضانی که در کنار خیابان ایستاده‌اند و مرگ بر دیکتاتور و آزادی آزادی را فریاد می‌زنند، شنیده می‌شود.

اراک در سال‌های گذشته به دلیل اعتراضات مداوم کارگران هپکو و آذرآب یکی از کانون‌های اعتراضات کارگری بود.

معترضان در بندرعباس مرکز استان هرمزگان نیز پس از چند روز سکوت به خیابان بازگشتند. در یک ویدئو از این شهر که محل آن خیابان شلمچه اعلام شده است، معترضان از یک خیابان فرعی به خیابان اصلی وارد می‌شوند و شعار می‌دهند. در یک ویدئو دیگر هم گروهی از معترضان که اغلب آن‌ها زن هستند، روسری‌هایشان را در هوا می‌چرخانند و یک خیابان را مسدود کرده‌اند. بلوار ساحلی بندرعباس نیز عصر ۱۸ آبان برای دقایقی با حضور معترضان مسدود شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تهران و رشت

نصب شعار در تهران همچنان به عنوان یک کنش اعتراضی ادامه دارد. معترضان شامگاه چهارشنبه در پل گیشا به یاد خدانور لجعی (لجه‌ای) که در زاهدان به قتل رسید شمع روشن کردند و تصویر او را در کنار روایت‌هایی از کشتار در جمعه خونین زاهدان بر یک تیر چراغ برق در خیابان بلوچستان نصب کردند.

در خیابان شریعتی هم گروهی از شهروندان به یاد کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان شمع روشن کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شهر زیبا در شمال غرب تهران هم شامگاه چهارشنبه ۱۸ آبان یکی از کانون‌های اعتراضات محله‌محور در پایتخت بود. بافت جمعیتی شهر زیبا تهران را در آغاز کارمندان و معلمانی که از مسیر تعاونی‌های مسکن، خانه‌دار شده بودند، تشکیل می‌دانند. تراکم جمعیتی به نسبت کم و برخوردار بودن از فضای سبز مناسب اما این منطقه در شمال غرب تهران را به یکی از سکونت‌گاه‌های محبوب بدل کرده است.

در یک ویدئو که از اعتراض شبانه در این محله منتشر شد، صدای معترضان که شعار می‌دهند «زاهدان چشم و چراغ ایران»، «توپ، تانک، مسلسل زیر عبای رهبر» و «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده من‌ام» شنیده می‌شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

یک ویدئو نیز از تجمع گروهی از معترضان در ستارخان تهران منتشر شد. راوی پشت دوربین مکان اعتراض را ستارخان_اسدی اعلام می‌کند. همچنین در یک ویدئوی دیگر که تاریخ آن ۱۸ آبان و مکان آن میدان آرژانتین اعلام می‌شود، یک مجسمه که گفته می‌شود مربوط به قاسم سلیمانی است، به آتش کشیده شده است.

در خیابان انقلاب تهران هم گروهی از معترضان در خیابان رهگذران را با شعار «ما تماشاگر نمی‌خواهیم، به ما ملحق شوید» خطاب قرار دادند. در یک ویدئوی دیگر از تهران هم صدای راوی می‌گوید «هفت حوض ۱۸ آبان قیام علیه ضحاک‌علی خامنه‌ای..». در این ویدئو گروهی از معترضان در خیابان دیده می‌شوند.

یک ویدئو نیز از اعتراض شبانه در سعادت‌آباد منتشر شد. همچنین در محله پیامبری تهران هم معترضان به خیابان آمدند و فریاد زدند: لعنت به خمینی، مرگ بر خامنه‌ای.

در گوهردشت کرج نیز یک زن به یاد خدانور لجعی در خیابان به صورت نمادین دست‌هایش را به تیر چراغ برق بست.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در رشت هم پس از آخرین حضور خیابانی معترضان که با خشونت شدید پلیس همراه بود، شامگاه چهارشنبه بار دیگر معترضان در گلسار به خیابان آمدند. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که در رشت «غوغا بود». در چند ویدئویی که از اعتراضات در این شهر منتشر شد، در خیابان معلم معترضان در خیابان «آزادی آزادی آزادی» را همخوانی می‌کنند. در یک ویدئو دیگر هم که گفته می‌شود مربوط به اعتراض در گلسار این شهر است صدای معترضان که مرگ بر دیکتاتور را فریاد می‌زنند، شنیده می‌شود.

کنش‌های فردی: حجاب برداشتن سه بازیگر سینما

ترانه علیدوستی، دنیا مدنی و خزر معصومی سه سینماگر حجاب برداشتند.
ترانه علیدوستی، دنیا مدنی و خزر معصومی شامگاه ۱۸ آبان تصاویر بدون حجاب خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

سه بازیگر زن سینما هم در روز ۱۸ آبان با انتشار عکس بدون حجاب و نوشته‌ای در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی به معترضان پرشمار پیوستند. ترانه علیدوستی، بازیگر سینما یک تصویر بدون حجاب از خودش، در حالی که شعار "ژن، ژیان، ئازادی" در دست دارد، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. خزر معصومی و دنیا مدنی هم همین کار را انجام دادند.

دنیا مدنی با انتشار یک تصویر بدون حجاب از خود در اینستاگرام نوشت: ««حالا من، من هستم و چیزی که در آینه می‌بینم، خود خود من است». خزر معصومی هم همراه با انتشار تصویر بدون حجاب خود این متن را در اینستاگرام منتشر کرد: «سپاه عشق در پی است، شرار و شور کارساز با وی است، دریچه‌های قلب باز کن».

پیشتر نیز شمار محدودی از بازیگران و کارگردان‌های سینما با معترضان و خیزش ژن، ژیان، ئازادی اعلام همبستگی کرده بودند.

مقام‌های حکومتی و نظامی همچنان در رسانه‌ها معترضان و ورزشکاران و هنرمندانی را که با آنان اعلام همبستگی کرده‌اند، به برخورد «شدید قضایی» تهدید می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.