ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صدراعظم آلمان: شما چه نوع حکومتی هستید که به شهروندانتان شلیک می‌کنید؟

صدراعظم آلمان به شکل بی‌سابقه‌ای نسبت به سرکوب اعتراضات سراسری در ایران واکنش نشان داد و خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفت که تحریم‌های جدید برای سپاه و رهبری جمهوری اسلامی در راه است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان با انتشار یک فایل ویدیویی سران جمهوری اسلامی را خطاب قرار داد و گفت که آلمان در کنار مردم ایران خواهد ایستاد. او گفت: «شما چه نوع حکومتی هستید که به سوی شهروندان خود تیراندازی می‌کنید؟»

شولتس به تهدیدهای قبلی سران جمهوری اسلامی هم پاسخ می‌داد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران تهدید کرده بود که موضع آلمان در حمایت از معترضان در ایران عواقب خواهد داشت.

شولتس در مورد اعتراضات در ایران که هفته‌هاست ادامه دارد، سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرکنندگان، دستگیری و احکام اعدام اظهار نظر کرد:

«ببینید در خیابان‌ها، در سالن‌های سخنرانی و در دادگاه‌ها چه می‌گذرد. ما شاهد مبارزه برای آزادی و عدالت هستیم.»

او به عملکرد جمهوری اسلامی در ارسال پهپاد به روسیه برای هدف قرار دادن شهرهای اوکراین هم اشاره کرد و گفت که «ما شاهد حمله پهپادهای ایرانی و کشتار در شهرهای اوکراین هستیم. همه این‌ها کاملاً غیرقابل قبول است.»

وی بار دیگر تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند.

کشورهای اتحادیه اروپا روز جمعه در این مورد توافق کرده‌اند و انتظار می‌رود این بسته تحریمی جدید در نشست روز دوشنبه وزاری حارجه این اتحادیه مطرح شود.

شولتس در این باره گفت:

«با توجه به سبعیت و تحقیر انسان‌ها به دست جمهوری اسلامی تنها انتقاد کلامی کافی نبود. اتحادیه اروپا قبلاً در مورد چندین بسته تحریم تصمیم گرفته است. تحریم‌های بیشتر هفته آینده اضافه خواهد شد. ما می‌خواهیم فشار بر سپاه پاسداران و رهبری جمهوری اسلامی را بیشتر کنیم.»

صداعظم آلمان گفت که تظاهرات دامنه‌داری که پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد رخ داد، دیگر «فقط یک مسئله در مورد قوانین پوشش» نیست، بلکه به «مبارزه برای آزادی و عدالت» تبدیل شده است.

شولتز در سخنرانی ویدیویی هفتگی خود گفت:

«به سختی می‌توانیم تصور کنیم که این کار (مردم ایران) چقدر شجاعانه است. بیش از ۳۰۰ کشته، ده ها حکم اعدام و بیش از ۱۴ هزار دستگیری تا الان. کسانی که علیه ظلم در ایران تظاهرات می‌کنند، جان خود و اغلب جان عزیزانشان را به خطر می‌اندازند و با چشم انداز شکنجه و چندین دهه زندان مواجه می‌شوند.»

شولتس با اشاره به نگرانی‌های ایرانی‌های مهاجر در مورد بستگان‌شان در ایران گفت:

«صدها هزار نفر در آلمان با ریشه‌های ایرانی برای بستگان خود در ایران نگرانند و از آنچه رژیم ملاها با تظاهرکنندگان انجام می‌دهد وحشت زده و منزجر هستند. واضح است که جمهوری اسلامی تنها مسئول این موج خشونت است.»

وزیر امور خارجه آلمان هم روز جمعه شکایت همتای ایرانی خود مبنی بر اتخاذ موضع «مداخله جویانه» نسبت به اعتراضات در ایران را رد کرد.

در اوایل ماه جاری میلادی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، به همتای آلمانی خود، آنالنا بربوک هشدار داد که او موضعی «مداخله‌گرایانه» نسبت به اعتراضات در ایران اتخاذ می‌کند. بربوک در پارلمان آلمان سخنرانی کرده بود و در آن گفته بود که برلین از پیگیری تحریم‌های بیشتر علیه تهران به دلیل سرکوب اعتراضات دست نخواهد کشید.

شولتس در پاسخ به تهدید امیرعبداللهیان مبنی بر عواقبی که حمایت از مردم ایران برای آلمان دارد، گفت: «شما چه نوع حکومتی هستید که به سوی شهروندان خود تیراندازی می‌کنید؟ هر کسی که این‌گونه عمل کند باید روی مقاومت ما حساب کند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    این نوبت از کسان به شما ناکسان رسید *** نوبت ز ناکسانِ شما نیز بگذرد. بیش از دو روز بود از آنِ دگر کسان *** بعد از دو روز از آنِ شما نیز بگذرد. بر تیرِ جورِتان ز تحمّل سپر کنیم *** تا سختیِ کمانِ شما نیز بگذرد.