ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها − اعتراضات در مراسم جان‌باختگان در تهران و سنندج

اعتراضات در دانشگاه‌ها و در مراسم جان‌باختگان در تهران و سنندج ادامه داشت. در سقز مردم شهر برای محکوم کردن اتهام «محاربه» علیه یکی از همشهری‌هایشان دست به تظاهرات زدند.

اعتراضات سراسری پس از قتل دولتی مهسا (ژینا) امینی دوشنبه ۲۳ آبان، به شکل تجمع و تظاهرات خیابانی، اعتراضات در مراسم جان‌باختگان، روسری برداشتن، اعلام فراخوان و اعتراضات دانشجویی و دانش‌آموزی در تهران، کرج، قزوین، رشت، سقز، سنندج و اصفهان ادامه داشت.

تصویرهای متعددی از بنرها، دیوارنویسی‌ها، شب‌نامه‌ها، و پیام‌های کاغذی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که از معترضان می‌خواهند برای بزرگداشت خیزش آبان ۹۸، روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان به خیابان بیایند. در دست‌کم دو فراخوان از معترضان خواسته شده روزهای ۲۴ و ۲۸ آبان به میدان‌های اصلی شهر بیایند.

در آستانه برنامه ریزی برای اعتراضات بیشتر در مناطق کردنشین، سپاە پاسداران به مقر احزاب کرد در اقلیم کردستان، از جمله مقر حزب دمکرات کردستان و کومله حمله نظامی کرد.

مراسم حمایت از خانواده‌های بازداشتی‌ها و جان‌باختگان در همه شهرها همچنان محل اعتراضات بیشتر می‌شود، از جمله در سنندج در حمایت از خانواده متین نصری، معترض ۱۹ ساله‌ای که به ضرب گلوله کشته شد و در مراسم یلدا آقافضلی، معترض ۱۹ ساله‌ای که پس از آزادی از زندان قرچک ورامین خودکشی کرد.

اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف ادامه دارد و اکنون بیشتر معطوف به دانشجویان بازداشتی و ممنوع‌الورودی است. در تجمعی اعتراضی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دانشجویان نام حسین رونقی زندانی سیاسی را فریاد زدند.

حسین رونقی، زندانی سیاسی، شامگاه ۲۲ آبان به خاطر وضعیت وخیم سلامتی‌اش به بیمارستان منتقل شد. امنیتی‌ها که نمی‌گذاشتند خانواده با او دیدار کند و در مواجه با تجمع معترضان در مقابل بیمارستان دی تهران در حمایت از رونقی، در نهایت اجازه دیدار دادند.

خانواده رونقی می‌گویند کلیه‌های حسین آسیب جدی دیده‌اند. حسین رونقی در اعتراض به بازداشتش در زندان اوین، اعتصاب غذا کرده بود که این اعتصاب را پس از انتقال به بیمارستان ادامه داده است.

رسانه حکومتی تسنیم شامگاه ۲۳ آبان نوشت حسین رونقی از بیمارستان ترخیص و به زندان اوین برگردانده شده است. این در حالی است که خانواده وضعیت سلامتی او را وخیم گزارش کردند.

گزارش رخدادهای روزهای قبل:

تهران: مراسم یلدا آقافضلی محل اعتراض شد

شرکت‌کنندگان در مراسم سوم یلدا آقافضلی، معترض ۱۹ ساله که پس از آزادی موقت از زندان، خودکشی کرد، علیه حکومت شعار دادند.

روز ۲۳ آبان در مسجدی در محله سعادت‌آباد تهران، معترضان مراسم یادبود یلدا آقافضلی شعار دادند: «یلدای ما رو بردن، جنازه‌شو آوردن»:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

یلدا آقا فضلی، ۱۹ ساله، در تظاهرات چهارم آبان در میدان انقلاب تهران بازداشت شد. او بنا به پیام‌های که خودش برای دوستانش پیش از مرگ گذاشته است، هیچ‌کدام از اتهام‌های مطرح‌شده علیه‌ خود را نپذیرفت و در زندان اوین و قرچک ورامین زندانی بود.

پرهام قبادی، خبرنگار بی‌بی‌سی به نقل از منبعی آگاه نوشت که این اتفاقاتی است که برای یلدا آقافضلی پیش از خودکشی می‌افتد: بازداشت: ۴ آبان؛ زندان اوین: ۴ تا ۷ آبان؛ زندان قرچک ورامین: ۷ تا ۱۸ آبان؛ آزادی: ۱۸ آبان؛ فوت: ۲۰ آبان.

خانواده یلدا آقافضلی، پیکر بی‌جان او را که با قرص خودکشی کرده بود روز ۲۰ آبان پیدا می‌کنند.

پرهام قبادی، عکس یلدا آقافضلی را مقابل زندان قرچک بعد از آزادی در صفحه توئیتر خود منتشر کرد.

معترضان در مراسم یلدا همچنین شعار دادند: «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده» - این شعاری است که در مراسم کشته‌های جوان در اعتراضات رایج شده است.

اعتراضات محدود به مسجد نماند و در خیابان‌های سعادت‌آباد تا شامگاه ۲۳ آباد ادامه داشت. ویدیوهای مختلفی در سطح محله سعادت‌آباد منتشر شده که در آنها معترضان شعار می‌دهند: «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» و «آهای آهای نشسته‌ها، یلدای بعدی از شماست».

تجمع شبانه در سعادت‌آباد:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

نیروهای سرکوب هم به مراسم مسجد و هم به معترضان در خیابان با گلوله ساچمه‌ای، گلوله پینت‌بال و گاز اشک‌آور حمله کردند. آنها به داخل مسجد هم گاز اشک‌آور زدند؛ شرکت‌کنندگان در مراسم که بسیاری از آنها از اقوام آقافضلی و مسن‌تر بودند دچار مشکل تنفسی شدند.

در تهران، تجمع‌های شبانه و محله‌محور در شامگاه ۲۳ آبان و در آستانه فراخوان برای سه روز اعتراض ادامه داشت. در محله شهرزیبا، تجمعی شکل گرفت که در معترضان در آن شعار دادند: «فقر فساد گرونی، می‌ریم تا سرنگونی»:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در شهرک اکباتان، معترضان حلقه‌های اعتراضی ایجاد کردند و باهم سرود همخوانی کردند. بخشی از سرودی که در اکباتان همخوانی شد این بود: «بیزارم از دین شما، نفرین به آیین شما».

ویدیویی از محله نارمک تهران منتشر شده که نشان می‌دهد، معترضان فراخوان اعتراضات ۲۴ تا ۲۶ آبان را شیشه خودرو‌ها گذاشته‌اند. دو زن هم در خیابان پوستر فراخوان را در دست گرفته و بدون حجاب راهپیمایی کردند.

در برخی از بنرهایی که در سطح شهر تهران آویخته شده از معترضان خواسته‌اند که ۲۴ و ۲۸ آبان به خیابان بیایند.

محکوم کردن اتهام «محاربه» علیه معترضان در سقز

به فاصله ۲۴ ساعت پس‌ از اینکه اعلام شد قوه قضاییه، پرهام پروری، شناگر سقزی را به «محاربه» متهم کرده، جمعی از فعالان این شهر به خانه او رفتند و در آنجا تجمع اعتراضی برگزار کردند.

جمعی فعالان کارگری، صنفی و مدنی شهرستان سقز، به همراه معلمان، هنرمندان، فعالان حقوق زنان، پزشکان، بازاریان و ورزشکاران شامگاه دوشنبه ۲۳ آبان به دیدار خانواده پرهام پروری رفتند. پرهام پروری با اعتراف‌گیری اجباری، متهم بە «محاربە» شدە است.

در این دیدار، حاضران حمایت خود را از پرهام پروری، اعلام کردند و شعار دادند: «پرهام تنها نیست، سقز پشتیبان اوست.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در بیانیه‌ای که در شوراهای صنفی مختلف از جمله شورای صنفی معلمان شهر سقز منتشر شده، این جمع «برخوردهای غیرقانونی و پروندەسازی‌های بدون سند کە صرفاً با شکنجە و اعتراف‌گیری‌های اجباری صورت می‌گیرد» را محکوم کرد.

پرهام پروری، ۲۵‌‌ساله، مهندس و قهرمان شناست. او در تاریخ ۱۱ مهر در جریان اعتراضات در تهران بازداشت و در دادگاه به «محاربه» متهم شد.

پرهام پروری به «محاربه» متهم شده - از او اعتراف اجباری گرفتند.

ویدیویی از پدر پرهام پروری در شبکه‌ها منتشر شده که روند دستگیری و اتهام بستن به فرزندش را شرح می‌دهد.

مظهر پروری، پدر پرهام در مورد بازداشت و اتهام او می‌گوید که پسرش ۴۰ روز پیش در شلوغی‌های تهران مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و بازداشت می‌شود. او از آن‌زمان در بند ۲۰۹ اوین به سر می‌برد. به نظر پدر پرهام «محاربه» اتهام سنگینی است. او توضیح می‌دهد که پرهام تک‌فرزند، قهرمان و مربی شناست و از مردم می‌خواهد که صدای خانواده باشند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

مراسم حمایت از خانواده‌های بازداشتی‌ها و جان‌باختگان در مناطق کردنشین، محل اعتراضات بیشتر است. روز ۲۳ آبان، معترضان سنندج برای حمایت از خانواده متین نصری به آرامستان بهشت محمدی شهر رفتند و شعار دادند. متین نصری، جوان ۱۹ ساله و سرباز وظیفه بود که از دستور حمله به معترضان سرپیچی کرد. او به معترضان پیوست با تیراندازی نیروهای سرکوب کشته شد.

در مراسم او معترضان شعار دادند: «مرگ بر جاش». جاش در کردی به کسانی می‌گویند که با حکومت همکاری امنیتی می‌کنند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

فشار بیشتر حراست به دانشجویان معترض

تجمع، تحصن و اعتراضات دانشجویی در روز ۲۳ آبان از جمله در دانشگاه تهران، شریف، دانشگاه هنر و معماری پارس، و علوم پزشکی قزوین ادامه داشت.

حراست دانشگاه تهران به تجمع و تحصن دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در روز ۲۳ آبان حمله کرد.

تحصن دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در روز ۲۳ آبان

دانشجویان به یاد همشاگردی‌های بازداشتی‌شان تجمع کرده بودند. حراست به آنها حمله فیزیکی کرد. شعارها را پاره کرد. رئیس پردیس هنرهای زیبا به نوشته کانال تلگرامی دانشجویان به افراد حراست دانشگاه توصیه می‌کند که دانشجویان معترض را با استفاده از دوربین‌های مداربسته دانشگاه شناسایی کنند و زحمت فیلم‌برداری از صورت دانشجویان نکشند.

دانشجویان دانشگاه هنر و معماری پارس هم در محوطه دانشگاه یک اینستالیشن هنر اعتراضی برقرار کردند که در تصاویر جان‌باختگان و نام بازداشتی‌های دانشجو در اعتراضات را آویختند. دست‌کم دو دانشجوی این دانشگاه کوچک تاکنون بازداشت شده‌اند.

هنر اعتراضی دانشجویان دانشگاه هنر و معماری پارس.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین تجمع و تظاهرات برگزار کردند و در بخشی از این اعتراضات نام حسین رونقی را فریاد زدند.

تظاهرات دانشجویان علوم پزشکی قزوین:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

طنین نام حسین رونقی در تجمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دانشجویان معترض دانشگاه شریف مقابل دانشکده مهندسی شیمی و نفت و همچنین لابی دانشکده مهندسی کامپیوتر در اعتراض به بازداشت، ممنوع‌الورودی دانشجویان، و رفتارهای خشونت‌آمیز حراست دانشگاه تحصن کردند.

دانشجویان دانشکده هنر دانشگاه تبریز روز دوشنبه نوشتند که حراست دانشگاه دانشجویان زنی که روسری و شال بر سر داشتند را به دانشگاه راه نداده است. تنها دانشجویان زنی که مقنعه بر سر داشتند اجازه وارد شدن داشتند. این دانشکده همچنین دانشجویان بیشتری را با اتهام‌های مختلف ازجمله نرفتن سر کلاس در زمان اعتصاب‌های دانشجویی به لیست ممنوع‌الورودی‌ها افزوده است. به گفته شورای صنفی دانشجویان، ۱۹ نفر از دانشجویان دانشگاه هنر تبریز ممنوع‌الورود شده‌اند.

بیش از دو هزار نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه امیرکبیر به رئیس این دانشگاه نامه نوشتند و این مطالبات را مطرح کردند:

۱. پیگیری آزادی دانشجویان زندانی؛
۲. رفع ممنوع‌الورودی همه دانشجویان و لغو تمامی احکام صادرشده توسط کمیته انضباطی؛
۳. جمع شدن بساط تحقیرآمیز و مضحک و دور ازشان دانشگاه برای تفتیش بدنی دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه؛
۴. عزل و تنبیه مدیران متخلفی که به آسیب زدن به دانشجویان کمک کرده‌اند؛
۵. آزادی و تضمین امنیت برگزاری تجمعات عاری از خشونت در سطح دانشگاه.

بیش از ۶۰۰ نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه علم و صنعت هم نامه مشابهی در حمایت از حق اعتراض دانشجویان این دانشگاه نوشته‌اند و به بازداشت و ممنوع‌الورود کردن دانشجویان معترض شدند.

اعتراضات در مدارس و حمایت معلمان

تجمع‌ها و تظاهرات‌های دانش‌آموزی در روز دوشنبه ۲۳ آبان ادامه داشت. در کرج، با تعطیلی مدارس، دختران دانش‌آموز در خیابان‌ها شعار دادند. در گلشهر کرج ویدیویی منتشر شده که حضور پرشمار دانش‌آموزان را خیابان نشان می‌دهد.

دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه‌ای در اصفهان خطاب به یک آخوند که به نظر می‌رسد در مدرسه مسندی دارد و در شبکه‌ها گفته شده برای امامت نماز آمده بوده شعار دادند: «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

از جوانرود در استان کرمانشاه، ویدیویی از چند دانش‌آموز دبستانی منتشر شده که شعار می‌دهند: «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم نمی‌خوایم»

در رشت، چند ده دانش‌آموز دبیرستانی دختر هم‌زمان با تعطیلی مدرسه در غروب در میان بولواری راهپیمایی می‌کنند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» می‌دهند.

همراه با فراخوان‌ها برای بزرگداشت خیزش آبان ۱۳۹۸، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای از معلمان و دانش آموزان خواست که در «روزهای ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ آبان، در مدرسه و کلاس‌های درس به یاد شهدای آبان ۹۸ و دانش آموزان پرپر شده و دستگیرشده هفته‌های اخیر» فرصت گفت‌وگو و گرامیداشت را فراهم کنند.

این شورا در این نه هفته کماکان با مدیران و معلمانی که مقابل امنیتی‌ها برای بازداشت یا کنترل دانش آموزان معترض همکاری می‌کنند، درگیر بوده است. روز دوشنبه، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تصویری از دیدار و تجلیل از معصومه عقاب‌نشین منتشر کرد - مدیر هنرستان فنی حرفه‌ای در شهر کرج که حاضر نشد با امنیتی‌ها برای دادن اطلاعات دانش‌آموزان همکاری کند.

امنیتی‌ها از عقاب‌نشین فیلم دوربین‌های مداربسته مدرسه را خواسته بودند که او حاضر نشد فایل‌ها را به امنیتی‌ها تحویل بدهد. درنتیجه این تصمیم او بازداشت و سپس از شغلش برکنار شد.

ژیلا بنی‌یعقوب روزنامه‌نگار در اینستاگرامش نوشت که نسرین سریانی مدرس دانشگاه و معلم یکی از دبیرستان‌های کرج برای قدردانی و تشکر از خانم عقاب نشین، با دسته گلی به دیدارش رفته است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، با تجلیل از عقاب‌نشین به «همه مدیران و معاونانی که راه خیانت به آرمان‌های معلمی و همکاری با نیروهای امنیتی علیه دانش‌آموزان را در پیش‌گرفته‌اند» یادآور شد:

«انتخاب زندگی شرافتمندانه همچون خانم عقاب نشین، حیثیت و عزتی برای معلم می‌آورد که هرگز هیچ پست و صندلی و قدرتی را توان رقابت با این انتخاب شرافتمندانه نیست و از سوی دیگر بدنامی و خیانت را هم سرنوشتی در انتظار است که هیچ صندلی و قدرتی، قادر به شستشوی آن نخواهد بود.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.