ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تیراندازی‌ در ایذه ــ شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان: کودک‌کشی به دست حکومت فوراً متوقف شود

حکومت حادثه ایذه را به بهانه‌ای برای سرکوب بیشتر اعتراض‌ها بدل کرده است.

گزارش‌های رسانه‌های رسمی ایران از بروز دو درگیری مسلحانه در ایذه خوزستان و اصفهان در شامگاه چهارشنبه ۲۵ آبان خبر دادند.

بنا به این گزارش‌ها، در ایذه دو موتور سوار ۱۷:۳۰ عصر در تجمعی تیراندازی کردند، هفت تن از جمله یک کودک ۱۰ ساله جان باختند و ۹ تن دیگر مجروح شدند. مأموران امنیتی در میان کسانی بوده اند که کشته یا مجروح شده اند. حال دو تن از مجروحان حادثه ایذه وخیم گزارش شده و همزمان چهار تن از مجروحان هم ترخیص شده اند.

روایت‌های دیگر اما این روایت دولتی را تأیید نمی‌کنند. خانواده کیان پیرفلک به بی‌بی‌سی فارسی گفته اند که کودک ۱۰ ساله آنها در خودرو و بر اثر تیراندازی مأموران امنیتی کشته شده. پدر او نیز به دلیل اصابت سه گلوله به کمرش در بیمارستان بستری است. خانواده سپهر مقصودی، کودک ۱۴ ساله دیگری که در ایذه شب گذشته کشته شد، از ربوده شدن پیکر او به دست مأموران امنیتی خبر داده اند.

شب گذشته در اصفهان، به گزارش تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، راکبان یک موتورسیکلت ۲۱ شب نیروهای بسیجی را در منطقه خانه اصفهان به رگبار بستند و دو تن را کشتند. جزئیات دقیق این حمله نیز مشخص نیست.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی، و غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه خواهان پیگیری فوری این دو حادثه شده اند. محسنی اژه‌ای در بیانیه‌ای خواهان «اشد مجازات» برای به گفته او «تروریست‌ها» در ایذه و اصفهان شد.

علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان هم اعلام کرد که سه تن از «عوامل اصلی حوادث و اغتشاشات اخیر شهرستان ایذه» دستگیر شده‌اند.

همزمان مقام‌های دیگر بر شدت تهدیدهایشان علیه معترضان و رسانه‌ها افزوده اند. علی بهادری جهرمی سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و دبیر هیئت دولت جمهوری اسلامی گفته است «تروریست‌های رسانه‌ای» باید پاسخگو باشند.

محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هم چنین تهدید کرد:

«باید انتقام جدی و خشن از همه کسانی که این جنایت را در ایذه انجام و ابزار آن را تدارک دیدند گرفته شود تا فکر نکنند هر غلطی را می توانند انجام دهند.»

جزئیات درگیری در ایذه هنوز روشن نیست. از گزارش خبرگزاری دولتی ایسنا برمی‌آید که نیروهای امنیتی در حال سرکوب تجمع‌های شکل‌گرفته در ایذه بودند و به سمت معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کرده بودند که تیراندازی با ورود دو موتورسوار آغاز شد.

هرچند شماری از رسانه‌های جمهوری اسلامی با انتشار اسکرین‌شات‌هایی از کانال‌های منتسب به «گروه اسلامی» (داعش) ادعا کرده بودند که داعش مسئولیت حمله در ایذه را پذیرفته، خود داعش و هوادارانش در کانال‌های این گروه تروریست جهادی، قبول مسئولیت نکرده اند.

در ایذه یک حوزه علمیه هم به آتش کشیده شد اما به کسی آسیبی وارد نیامد. ویدئوهایی از راه رفتن یک مأمور امنیتی برهنه در خیابان‌های ایذه منتشر شد که ظاهراً به دست معترضان برهنه شده بود.

دست‌کم سه کودک در ایذه کشته شدند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با اشاره به کشته شدن کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله در ایذه نوشت که این کودک در تیراندازی دو موتورسوار مسلح کشته شده است. کیان، بنا به ویدیوهای منتشرشده، می‌خواست در آینده «مخترع» شود.

کیان پیرفلک با کت و شلوار لی
کیان پیرفلک ــ عکس: شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان

این شورا همچنین کشته شدن آرتین رحمانی نوجوان ۱۳ ساله با شلیک گلوله نیروهای امنیتی را نیز تایید کرد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه خود خواهان «توقف فوری کودک‌کشی توسط حکومت» شده است.

سپهر مقصودی، کودک ۱۴ ساله دیگری با اصابت گلوله به سرش ۶:۳۰ عصر روز گذشته در ایذه کشته شد اما خانواده او به بی‌بی‌سی‌ فارسی اطلاع دادند که نیروهای امنیتی پیکر فرزندشان را ربوده اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.