ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانادا اعلام کرد در حال بررسی تهدیدهای جانی جمهوری اسلامی علیه برخی از ایرانیان این کشور است

سرویس اطلاعاتی و امنیتی کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد در حال بررسی اطلاعات معتبری‌ست که نشان می‌دهند حکومت ایران برای ساکت‌کردن مخالفانش در کانادا، آن‌ها را به مرگ تهدید کرده است.

سرویس اطلاعاتی و امنیتی کانادا (CSIS) با انتشار بیانیه‌ای که در شبکه سی‌بی‌اس کانادا پخش شد تأیید کرد حکومت ایران در حال تهدید مخالفان کانادایی خود به مرگ است. در این بیانیه آمده است آژانس جاسوسی کانادا در حال بررسی گزارش‌‌های معتبر افرادی است که در این کشور زندگی می‌کنند و از سوی حکومت جمهوری اسلامی به مرگ تهدید شده‌اند.

طبق این بیانیه سرویس اطلاعاتی و امنیتی کانادا در حال جمع‌آوری اطلاعات از افرادی‌ست که از سوی جمهوری اسلامی آزار و اذیت شده یا مورد ارعاب قرار گرفته اند و برپایه «اطلاعات معتبری که دریافت کرده» چندین مورد تهدید جانی از سوی حکومت ایران را بررسی می‌کند.

نهاد اطلاعاتی و امنیتی کانادا در بیانیه خود تأکید کرد که این تهدیدها «برای ساکت‌کردن کسانی که علناً علیه ایران صحبت می‌کنند» برنامه‌ریزی شده اند و آژانس جاسوسی کانادا از نزدیک با جامعه ایرانی-کانادایی که هدف این تهدیدها قرار گرفته‌ اند، همکاری می‌کند.

پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی در بازداشت گشت ارشاد و سرکوب خونین اعتراضات خیابانی متعاقب آن، کانادا مجموعه‌ای از تحریم‌ها را به دلیل نقض حقوق بشر علیه حکومت ایران اعمال کرد.

دولت کانادا ابتدا ۶۶ فرد و ۱۷۰ نهاد ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دستگاه‌های اقتصادی، امنیتی و اطلاعاتی رژیم را تحریم کرد و در ادامه در اقدامی کم‌سابقه ۵۰ درصد اعضای ارشد، درجه‌داران عالی‌رتبه و افسران سپاه پاسداران که شامل حدود ۱۰ هزار نفر می‌شود را به این کشور ممنوع‌الورود اعلام کرد.

پیش از کانادا، بریتانیا هم اعلام کرده بود دست‌کم ۱۰ تهدیدهای بالقوه از جمله اقدام به ربودن یا حتی کشتن شهروندان یا افراد مقیم بریتانیا را که از سوی حکومت تهران «تهدید» خوانده می‌شوند، خنثی کرده است.

تهدیدهای مشابه در بریتانیا

کن مک کالوم، مدیر کل سرویس امنیتی داخلی بریتانیا موسوم به MI5 چهارشنبه ۱۶ نوامبر/۲۵ آبان گفت حکومت ایران همزمان با به‌کارگیری خشونت برای ساکت‌کردن منتقدان داخلی خود، با استفاده از «نهادهای اطلاعاتی گستاخ» خود مستقیماً بریتانیا را تهدید می‌کند.

مک کالوم در سخنرانی خود در مقر MI5 گفت تنها از ژانویه سال جاری تاکنون، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی حداقل ۱۰ بار دوتابعیتی‌ها یا شهروندان مقیم بریتانیا را تهدید کرده اند و حادترین حالت آن به «جاه‌طلبی حکومت ایران برای ربودن یا حتی کشتن شهروندان بریتانیا یا مستقر در بریتانیا که مخالفان رژیم جمهوری اسلامی تلقی می‌شوند» مربوط می‌شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی در این‌رابطه سکوت کرده‌اند.

در عین‌حال اما در آستانه برگزاری جام جهانی فوتبال مردان در قطر، برخی از رسانه‌های حکومتی و همچنین حساب‌های کاربری منتسب به اشخاص امنیتی در توییتر به صورت ضمنی یا علنی از لزوم همکاری قطر با ایران برای ربودن خبرنگاران شبکه‌های فارسی‌زبان مستقر در بریتانیا، در قطر سخن گفته‌ اند.

مدیر کل سرویس امنیتی داخلی بریتانیا در سخنانش تأکید کرد که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی حکومت ایران «یک دشمن پیچیده» اند که گاه با استفاده از کارکنان خود و گاه با به‌کارگیری افراد دیگری که به همکاری دعوت شده‌ اند، عمل می‌کنند و گاهی نیز آماده انجام «اقدامات بی‌ملاحظه» اند. او گفت: نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی اقدامات خود را در کشورهای غربی [و با استفاده از شهروندان این کشورها] پیش می‌برند و گاهی افراد را به رفتن به نقاط دیگری از جهان از جمله ایران تطمیع می‌کنند.

یک هفته پیش از انتشار این اظهارات، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا از احضار مهدی حسینی متین، کاردار ایران در لندن به‌خاطر تهدید نیروهای امنیتی ایران علیه خبرنگاران مقیم بریتانیا خبر داد و گفت برای او روشن کرده که «وزارت خارجه بریتانیا تهدید به مرگ و ارعاب هیچ خبرنگار یا فردی را که در بریتانیا زندگی می‌کند، تحمل نخواهد کرد». بریتانیا هم به نوبه خود تحریم‌هایی را علیه مقام‌های جمهوری اسلامی وضع کرده است.

حکومت جمهوری اسلامی که در داخل ایران با جنبش انقلابی زن‌، زندگی، آزادی و تداوم این جنبش به‌رغم سرکوب خونین معترضان روبه‌روست، علاوه بر تهدیدهای فرامرزی، در داخل ایران هم دست به بازداشت شهروندان خارجی یا دو تابعیتی زده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    کانادا اگر راست می گوید تمام اموال رفسنجانی را مصادره و به مردم ایران بازگرداند خاوری را دستگیر و اموالش را مصادره کند در ضمن برای رهبر سازی اقدامات غیر دموکراتیک و نسخه پیچی از بالا برای مردم را نیز کنار بگذارد و از حق انتخاب مردم ایران دفاع کند .