ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتیجه نظرسنجی زمانه: اعتصاب‌های سراسری کارگری در راه است

۷۳,۵ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی زمانه علت اصلی عدم شکل‌گیری اعتصاب گسترده کارگری را تشکل نیافتگی نیروی کار به اندازه کافی می‌دادند. ۷۰,۵ درصد فکر می‌کنند که با تداوم خیزش عمومی، اعتصاب‌های سراسری کارگری رخ خواهند داد. ۳۶ درصد پاسخ‌دهندگان معتقد اند که اعتصاب‌های کارگری در شرایط کنونی بهتر است حول شعارها و مطالبات صنفی صورت بپذیرند؛ در مقابل به نظر ۵۶ درصد، اعتصاب‌های کارگری بهتر است حول شعارها و مطالبات سیاسی سازماندهی شوند.

موضوع  چهل و هشتمین نظرسنجی زمانه « شرط‌ها و امکان‌های اعتصاب سراسری کارگران» در نسبت با اعتراضات و خیزشی بود که در جریان است.

این نظرسنجی از تاریخ ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) تا ۷ آذر ( ۲۸ نوامبر) میان اعضای پنل نظرسنجی زمانه و دیگر مخاطبان زمانه برگزار شد.

۸۱۵ نفر در نظرسنجی زمانه شرکت کردند که از میان آنها ۶۳۵ نفر به تمام سؤالات پاسخ دادند.

۶۹ درصد شرکت‌کنندگان داخل ایران و ۳۱ درصد ساکن خارج ایران بودند.

 ۷۶,۵ درصد پاسخ‌دهندگان جنسیت خود را مرد معرفی کرده‌اند و  ۲۱,۵ درصد گفته‌اند که زن هستند و ۲ درصد نیز گزینه «جنسیت دیگر» را انتخاب کرده‌اند.

اعتصاب‌های فراگیر کارگری در نسبت با خیزش سراسری؟

اگرچه از زمان آغاز خیزش سراسری تا امروز، برخی از کارگران دست از کار کشیده‌اند، اما هنوز خبری از اعتصاب‌های سراسری کارگران و معلمان  مطابق با انتظار عمومی نیست.

۷۳,۵ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی زمانه علت اصلی عدم شکل‌گیری اعتصاب گسترده کارگری را تشکل نیافتگی نیروی کار به اندازه کافی می‌دادند و ریشه را در نبود کمیته و صندوق اعتصاب و مانند آن دانسته‌اند. در مقابل، ۱۴ درصد علت را عدم همسویی روشن جهت و ماهیت اعتراضات همسویی با مطالبات صنفی نیروی کار برشمرده‌اند.

عدم شکل‌گیری اعتصابات گسترده کارگری تا امروز؟درصد
تشکل نیافتگی نیروی کار۷۳.۵
ناهمسویی جهت اعتراضات با مطالبات کارگری۱۴
نظر دیگری دارم۱۲.۵

با این حال، ۷۰,۵ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که با تداوم خیزش عمومی، اعتصاب‌های سراسری کارگری رخ خواهند داد.

آیا امکان شکل‌گیری اعتصابات سراسری کارگری با تداوم خیزش عمومی وجود دارد؟

درصد
بله۷۰.۵
خیر۷
قابل پیش‌بینی نیست۲۲.۵
آیا امکان شکل‌گیری اعتصابات سراسری کارگری با تداوم خیزش عمومی وجود دارد؟

مبنای سیاسی-اقتصادی عدم شکل‌گیری اعتصاب‌های کارگری؟

۶۲,۵ درصد «دولتی بودن اقتصاد ایران و فضای پلیسی و امنیتی حاکم بر مدیریت دولتی کار» را مانع اصلی شکل‌گیری اعتصاب‌های فراگیر کارگری دانسته‌اند.

۲۵,۵ درصد اما گفته‌اند که «پیمانی و موقتی شدن گسترده نیروی کار در اثر سیاست‌های نئولیبرالی حکومت مانع اصلی شکل‌گیری اعتصاب‌های فراگیر کارگری است.»

مانع سیاسی-اقتصادی شکل‌گیری اعتصاب‌هادرصد
اقتصاد سیاسی نئولیبرال۲۵.۵
اقتصاد سیاسی دولتی۶۲.۵
نظر دیگری دارم۱۲

شرط‌های کلی امکان و عدم‌امکان اعتصاب‌های کارگری؟

اکثر پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی زمانه، وجود تشکل‌های مستقل کارگری را شرط ضروری امکان اعتصاب کارگری نمی‌دانند.

آیا در غیاب تشکل‌های مستقل کارگری اعتصاب ممکن است؟

درصد
خیر۲۵.۵
بله۶۵
نمی‌دانم۹.۵
آیا در غیاب تشکل‌های مستقل کارگری اعتصاب ممکن است؟

بیش از ۶۰ درصد پاسخ‌دهندگان معتقد اند با شدت یافتن اعتراض‌های خیابانی و سرکوب حکومتی، احتمال اعتصاب‌های کارگری افزایش می‌یابد. ۲۹ درصد اما معتقد اند که بین شدت اعتراضات خیابانی و احتمال اعتصابات کارگری ارتباط معناداری وجود ندارد.

افزایش اعتراض‌های خیابانی  درصد
افزایش احتمال اعتصاب‌های کارگری۶۱.۵
کاهش احتمال اعتصاب‌های کارگری۹.۵
عدم تاثیر در احتمال اعتصاب‌ها۲۹

محتوای اعتصاب‌های کارگری؟

۳۶ درصد پاسخ‌دهندگان معتقد اند که اعتصاب‌های کارگری در شرایط کنونی بهتر است حول شعارها و مطالبات صنفی صورت بپذیرند. در مقابل، به نظر ۵۶ درصد، اعتصاب‌های کارگری بهتر است حول شعارها و مطالبات سیاسی سازماندهی شوند.

ماهیت اعتصاب‌های کارگری در شرایط کنونی چه باید باشد؟

درصد
صنفی۳۶
سیاسی۵۶
نظری ندارم۸
ماهیت اعتصاب‌های کارگری در شرایط کنونی چه باید باشد؟

اعتصاب‌های کارگری و اپوزیسیون خارج از کشور؟

۴۱ درصد پاسخ‌دهندگان «مخالف» دعوت اپوزیسیون خارج از کشور از کارگران به اعتصاب اند، و فکر می‌کنند چنین دعوتی شکل‌ها و فعالان کارگری را زیر فشار امنیتی می‌برد.

۴۰  درصد پاسخ‌دهندگان «موافق» دعوت اپوزیسیون خارج از کشور از کارگران به اعتصاب اند، و فکر می‌کنند  اپوزیسیون خارج کشور می‌تواند نقش هماهنگ‌کننده اعتراضات در داخل کشور را بازی کند.

دعوت اپوزیسیون خارج از کشور به اعتصاب کارگریدرصد
موافق۴۰
مخالف۴۱
نظری ندارم۱۹

نظرسنجی‌های آینده

پنل نظرسنجی زمانه هم‌زمان با روز جهانی آزادی مطبوعات (سوم مه) راه‌اندازی شد. بنیاد رسانه‌ای زمانه تاکنون ۴۷ نظرسنجی برگزار کرده است.

رساندن صدای شما بدون کم‌و‌کاست در مورد مسئله‌های اساسی کشور وظیفه ماست و پنل نظرسنجی زمانه در همین راستا راه‌اندازی شده است. به همین دلیل از شما خواهش می‌کنیم که برای شرکت در نظرسنجی‌های آینده و نیز برای پیشنهاد موضوعات مورد نظرتان برای نظرسنجی در پنل ما عضو شوید. برای عضویت در پنل کافی است به چند سوال در این لینک پاسخ دهید. اطلاعات شما به صورت امن و ناشناس ذخیره خواهند شد و در اختیار هیچ طرف دیگری قرار نخواهد گرفت. پس از عضویت در پنل، در هر نظرسنجی ایمیلی با لینک آن برای شما فرستاده خواهد شد.

برای ارتباط با پنل نظرسنجی از ایمیل روبرو استفاده کنید: panel@radiozamaneh.com

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    نظر سنجی شما اگر چه بسیار مفید است اما سئوالاتش کافی نبوده است اگر به مطالبات نحوه ی مبارزه و دیگر رفتارهای انقلاب را با دقت تعمق کنید خواهید دید که این انقلاب با هیچ انقلاب دیگری قابل قیاس نیست به همین دلیل سیاستمدارهای ایران و تمام کسانی که از این سیاستمدارها الگو گرفته اند هنوز قادر به فهم این انقلاب نیستند تشکی یابی و سازماندهی کارگران هنوز همان اشکال بسیار قدیمی بیش از 100 سال گذشته است ساختار حکومتی انها هنوز همان حزب آهنین است یا راستگراها هنوز دنبال یک قهرمان برای نجات ایران هستند و متوجه نیستند که این همکاری اجتماعی و مشارکت اجتماعی مردم در مسیر مدرنیزاسیون است که باعث نجات کشور می شود تئوریهای انها همچنان راه انحطاط همین جمهوری اسلامیست یا هنوز بسیاری از مردم متوجه نیستند که حکومت آینده یعنی تصمیمگیری با خودشان و اعمال این اراده ی جمعی بعنوان قانون است قانون اساسی معنا ندارد زیرا هر مجمع عمومی چه در محل کار و چه در محل زندگی تصمیم گرفته و همان زمان اعمال می نماید فقط یک سری مسائل عام روابط بین حرفه ها اقشار و طبقات است که باز هم در شوراهای سراسری توسط خود این حرفه ها اقشار و طبقات تصمیم گیری و بعنوان میثاق این اراده نیز اعمال می شود حالا عده ای حقوقدان آمده اند که برای خودشان دم و دستگاه تاسیس کرده اند که حتی نمی فهمند این انقلاب باید دنبال کدام مسائل حقوقی باشد یعنی شارلاتانیسم . یا گفته میشود عده ای از مردم هنوز در اعتراضات مشارکت نمی کنند دلیل عمده همین عادت به سیاستهای سنتی ست که دنبال برنامه و هرم ساختاری می گردد در حالی که نمی داند این خود اوست که ربر است و باید محل کار و محل زندگیش را هدایت کند نام نجات دهنده ات را از آینه بپرس » (فروغ ) کارگران هم هنوز گله دارند چرا شعار قدیمی نان کار و آزادی داده نمی شود عزیز من این شعار در زن زندگی آزادی مستتر است و اگر هم داده نمی شود چه طبقه ای باید این شعار را بدهد ؟ خودتان بیائید و این شعار را بدهید چه کسی جلوی شما را می گیرد ؟ رهبر خودتان هستید چرا قبول نمی کنید ؟ البته من قبول دارم که اینانقلاب بطور ناگهانی شعله ور شد قبل از آنکه بتواند اندیشه های مبارزاتی انقلابی و حاکمیتی اش را علنی کند .و متاسفانه در هرمله ی شارلاتانها هم صدای تئوریسینهای انقلاب را دائم با محدود کردن اینترنت و مسائل امنیتی این رهبرالن تا حد انسداد پیش برده اند الان تئوریسینهای انقلاب هم از سمت اپوزسیون چپ و راست و هم از سوی این رژیم سفاک تحت بدترین شرایط محدودیتها قرار گرفته اند . و فقط چون ندای این انقلاب تفوذ عمیقی دارد صدای ما با قدرت و توان خودش به مردم می رسد .