ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وضعیت وخیم یاشار توحیدی در زندان اوین: احتمال دارد یک پایش را از دست بدهد

یاشار توحیدی که در شب آتش سوزی زندان اوین مجروح شده بود در وضعیت وخیم سلامتی قرار دارد. یک منبع مطلع می‌گوید احتمال دارد او به دلیل عدم رسیدگی پزشکی یک پایش را از دست بدهد.

یاشار توحیدی، دانشجوی مهندسی هوافضای دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران در شب واقعه زندان اوین به شدت آسیب دیده است. منابع مطلع می‌گویند که مقام های زندان مانع دسترسی او به درمان شده‌اند و با مرخصی یا اعزام او به بیمارستان مخالفت می‌کنند.

او در شامگاه ۲۳ مهر پس از آنکه اعلام شد در زندان اوین آتش‎سوزی رخ داده است، با شلیک گلوله ساچمه‌ای و جنگی مجروح شد. ماموران امنیتی و ضد شورش که پس از انتشار خبر «آتش سوزی در اوین» به زندانیان یورش بردند به هر دو پای او شلیک کردند. هر دو پای او بر اثر شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و جنگی به شدت مصدوم شده است و تنها گلوله‌ها را از پای او خارج کرده‌اند.

به گفته منابع مطلع هر دو پای او مجروح شده است. مسئولان زندان در روز بعد از «آتش‌سوزی» و یورش نیروهای ضد شورش به زندان اوین، یاشار توحیدی را به بیمارستان تجریش منتقل کردند اما با دستور پزشکی که گفته بود باید او در بیمارستان بستری شود، مخالفت کردند و بلافاصله این فعال دانشجویی را به زندان اوین باز گرداندند.

یک منبع مطلع در پیامی که به زمانه ارسال کرده است گفته «ممکن است او یک پایش را از دست بدهد. عفونت به عصب اصلی پایش رسیده و مسئولان زندان با مرخصی یا انتقال او به بیمارستان مخالفت می‌کنند».

مسئولان زندان از ۲۳ مهر یاشار توحیدی را بدون رسیدگی پزشکی در زندان حبس کرده‌اند. به صدای خود او در حال شرح دادن وضعیت‌اش در توییت زیر گوش فرادهید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

منابع نزدیک به فعالان حقوق بشر گفته‌اند که او از درد به خود می‌پیچد، مسئولان زندان این زندانی را به نمازخانه بند هشت منتقل کرده‌اند و تنها برای تسکین درد به او مسکن‌های بی‌اثر می‌دهند.

یاشار توحیدی را از خرداد سال جاری در زندان اوین حبس کرده‌اند. دادگاه انقلاب تهران او را به اتهام عضویت در گروه‌های مارکسیستی و فعالیت تبلیغی علیه نظام به سه سال و پنج ماه زندان محکوم کرد که دو سال و ۹ ماه از این محکومیت قابل اجرا است.

ماموران حکومتی او را در دی ۱۳۹۶ برای نخستین بار بازداشت کردند. او پس از مدتی با قید وثیقه آزاد شد اما در خرداد ۱۳۹۷ باردیگر به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد و یک ماه بعد با سپردن وثیقه از زندان بیرون آمد. در تیر ۱۴۰۰ ماموران امنیتی برای سومین بار یاشار توجیدی را بازداشت و به بند دو الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل کردند. او این بار پس از ۱۲ روز با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان بیرون آمد. در بهمن ۱۴۰۰ شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران این فعال دانشجویی را به سه سال و ۹ زندان بابت اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در گروه‌های چپ مارکسیستی و هشت ماه بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم کرد که سه سال و ۹ ماه از این حکم قابلیت اجرا دارد.

خرداد ۱۴۰۱ او را برای اجرای حکم به زندان اوین بردند و از آن زمان در زندان اوین حبس کرده‌اند.

او به همراه شمار دیگری از زندانیان بند هشت زندان اوین در شامگاه ۲۳ مهر مجروح شد. در این شب ابتدا رسانه‌های داخلی ایران از «آتش سوزی در زندان اوین» خبر دادند. به دنبال انتشار این خبر ماموران ضد شورش به زندان اوین گسیل داده شدند و زندانیان را با خشونت سرکوب کردند. هنوز جزئیات کامل واقعه ۲۳ مهر ماه در زندان اوین روشن نشده است اما برخی از زندانیان آزاد شده گفته‌اند که ماجرای آتش سوزی برنامه‌ریزی شده و با هدف سرکوب زندانیان صورت گرفته است.

مسئولان حکومتی کشته شدن حداقل هشت نفر و مصدومیت ۶۱ تن دیگر را در شامگاه ۲۳ مهر تأیید کرده‌اند اما تا به حال در باره جزئیات این واقعه توضیح نداده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    یاشار توجیدی را هر چه سریعتر آزاد نمائید وگرنه ما خودمان دربهای زندان شکسته و تمام دوستانمان را ازاد خواهیم کرد دوران عربده کشی های شما تمام شده جمع کنید بساطتان را وگرنه با بدترین حالت جمع خواهیم کرد