ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتصاب کامیون‌داران ادامه دارد، مسئولان نگران‌اند

یک رسانه داخلی، اعتصاب کامیون‌داران را تائید کرده و افزوده است اعتصاب در شهرهایی نظیر اصفهان، شیراز، لرستان، کاشان و خوزستان «جنبه عمومی‌تری پیدا کرده است.» حکومت، گرچه می‌کوشد اعتصاب کامیون‌داران را کم اهمیت جلوه دهد، اما خود را برای شرایط اضطرای ناشی از این اعتصاب آماده می‌کند.

اعتصاب کامیون‌داران که از ۵ آذر آغاز شده، پنجشنبه ۱۰ آذر وارد ششمین روز خود شد. در کلیپی از مقابل پارکینگ پالایشگاه اصفهان، می‌توان انبوه کامیون‌های پارک شده را دید که رانندگان و صاحبان آن‌ها در اعتصاب هستند.

گزارش دیگری حاکی از تعطیلی کامل پایانه مرزی سومار است که در پی اعتصاب سراسری رانندگان و کامیون‌داران رخ داده است. در جاده آزادگان از عبور و مرور کامیون‌ها خبری نیست. کانال‌های اطلاع رسانی اصفهان گفته شده کل کامیون‌داران اصفهان در اعتصاب‌اند و تنها کامیون‌های سنگ کش نطنز و کمپرسی محمود آباد کار می‌کنند.

کامیون‌داران به کمی سهمیه سوخت معترضند و می‌گویند در مراکز توزیع، سوخت در برخی موارد به سه برابر قیمت به آن‌ها فروخته می‌شود. آن‌ها می‌گویند کرایه‌ها پایین است اما قیمت سوخت، لاستیک، روغن، و لوازم یدکی روز بروز گرانتر می‌شود. مشکل دیگر به رسمیت شناخته نشدن شغل رانندگان به عنوان کار سخت و زیان آور است. همچنین حق بیمه و دفتر بیمه درمانی تامین اجتماعی که در بسیاری از مراکز درمانی پذیرفته نمی‌شود.

گرچه به دلیل سانسور خبری شدید، قطع اینترنت، پراکندگی کامیون‌داران و نبود تشکل مستقل و شناخته شده، نمی‌توان ابعاد واقعی اعتصاب کامیون‌داران و رانندگان کامیون را دریافت، اما گفته می‌شود در برخی شهرها اعتصاب کامیون‌داران به کمبود سوخت منجر شده است.

حکومت که در روزهای آغاز اعتصاب رانندگان در برابر آن سکوت کرده بود، با ادامه اعتصاب، کمبود سوخت را تکذیب می‌کند و می‌کوشد از طریق انتشار عکس و فیلم و انجام مصاحبه، ابعاد اعتصاب را محدود جلوه دهد.

روز یکشنبه ۶ آذر در دومین روز اعتصاب کامیون‌داران، جلال موسوی، نایب رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران مدعی شد که در جلسه با مسئولان دولتی مشکلات کامیونداران پیگیری شده و آن‌ها وعده کرده‌اند که این مشکلات را برطرف کنند.

رانندگان می‌گویند به وعده‌های حکومت اعتماد ندارند. زیرا سال ۱۳۹۷ در پی اعتصاب سراسرس کامیونداران، دولت وعده رسیدگی داد اما این وعده عملی نشد و وخامت وضعیت اقتصادی، گسترش تحریم‌ها و افزایش تورم کامیونداران را در شرایط به مراتب سخت تری قرار داده است.

در جریان اعتصاب، کامیون‌داران و رانندگان در ده‌ها شهر در مناطق مختلف کشور دست از کار کشیده و از حمل بار خودداری کرده‌اند.

سانسور خبر اعتصاب رانندگان، برخی رسانه‌های مجاز حکومت را هم به اعتراض واداشت. تجارت‌نیوز چهارشنبه ۹ آذر، در مطلبی با عنوان «اعتصاب کامیون داران از شایعه تا واقعیت» نوشت:

«هرچند تا کنون هیچ مقام رسمی اعتصاب کامیون داران را تائید نکرده و رسانه‌های نزدیک به دولت سعی دارند شرایط را آرام و بدون تنش جلوه دهند، اما به هر ترتیب بخشی از فعالان این صنف نسبت به سیاست‌های موجود انتقاداتی دارند. انتقاداتی که در صورت بی‌توجهی دولت به آن و سکوت خبری ممکن است جنبه عمومی و فراگیر پیدا کند و درنهایت بر عملکرد کسب‌وکارها، ازجمله تأمین دارو و کالاهای اساسی تأثیر منفی بگذارد.»

در ادامه مقاله، ابراز نگرانی شده است که تداوم اعتصاب می‌تواند حمل و نقل کالاها را با موانع جدی روبرو کند.

تجارت نیوز به نقل از فاطمه مقیمی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و مدیرعامل یکی از شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل نوشت ادامه اعتصاب می‌تواند به توقف حمل کشتی‌ها بیانجامد.

مقیمی گفت تاثیر اعتصاب کامیونداران هنوز در لنگرگاه‌ها و انبارها مشاهده نشده ولی افزود «اما نمی‌توان نگرانی‌ها نسبت به فراگیری این موضوع را کتمان کرد. چراکه این امر ممکن است منجر به توقف کشتی‌ها هم شود.»

تجارت نیوز افزوده است بنا بر اطلاعاتی که به دست آورده، «در شهرهایی نظیر اصفهان، شیراز، لرستان، کاشان و خوزستان این موضوع جنبه عمومی‌تری پیدا کرده است.»

حکومت گرچه تلاش می‌کند اعتصاب کامیون‌داران را کم اهمیت جلوه دهد، اما خود را برای شرایط اضطراری ناشی از این اعتصاب آماده می‌کند.

شنبه ۵ آذر همزمان با آغاز اعتصاب کامیون‌داران، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی طی نامه‌ای خطاب به مدیران کل راهداری استان‌های کشور از مدیران کل استان‌ها خواست در خصوص «نیاز مبرم به ناوگان جهت حمل کالاهای اساسی»، به فوریت به بندر خمینی ناوگان اعزام کنند.

پیرو نامه معاون وزارت راه به مدیران کل راهداری، اداره راهداری استان خراسان رضوی در نامه‌ای با عنوان «در خواست اعزام فوری ناوگان جهت حمل کالاهای اساسی از مبداء بندر امام خمینی فوری» از مدیران پایان‌های مرزی استان خواستار اقدام فوری شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.