ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهرهای سیستان و بلوچستان بار دیگر صحنه اعتراضات مردمی شد

مردم معترض دست‌کم در سه شهر زاهدان، تفتان و چابهار به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی علیه حکومت سر دادند. زنان بلوچ نیز در این اعترضات حضور داشتند. امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه از مسئولان حکومتی خواست تا با معترضان مدارا کنند.

روز جمعه ۱۱ آذر مردم سیستان و بلوچستان به روال جمعه‌های گذشته پس از برگزاری نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند و دست به تظاهرات اعتراضی زدند.

به‌گزارش کمپین فعالین بلوچ، جمعیت زیادی از معترضان بلوچ روز جمعه با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر بسیجی» به خیابان‌ها آمدند. آن‌ها  با در دست داشتن پلاکاردهایی با عناوین «گذر از نظام خواست مردم ایران است» و «ایستاده‌ایم تا پای جان برای ایران» حمایت خود را از مردم معترض کردستان و ایران اعلام کردند.

اعتراضات مردم در زاهدان در نماز جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

زنان زاهدان نیز با در دست داشتن پرچم «زن، زندگی، آزادی» و سر دادن شعار «می‌کشم، می‌کشم آن‌که برادرم کشت» در خیابان‌ها حضور پررنگی داشتند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کودکان بلوچ نیز در این تظاهرات شرکت داشتند. یکی از این کودکان با در دست داشتن نوشته‌ای با عنوان «فریاد منِ دهه نودی فریاد یک ملت است» از اعتراضات سراسری پشتیبانی کرد.

اعتراضات مردم زاهدان در نماز جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

بنا به این گزارش‌ها، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تقاطع خیابان خیام و مدرس زاهدان اقدام به تیراندازی با گاز اشک‌آور به سمت معترصان بلوچ کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کمپین فعالین بلوچ همچنین گزارش داد که روز جمعه در چابهار نیز مردم علیه حکومت جمهوری اسلامی دست به تظاهرات زدند .آن‌ها نیز شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در این اعتراضات مردم بلوچ پلاکاردهایی در حمایت از جنبش سراسری در ایران در دست داشتند و از مردم کردستان نیز که با سرکوب شدید جمهوری اسلامی روبه‌رو شده‌اند اعلام همبستگی کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه خود از مسئولان حکومتی خواست تا مردم را از دین گریزان نکنند و با معترضان مدارا کنند. او از معترضان نیز خواست تا به مأموران امنیتی تعرض نکنند و اعتراضات خود را «سالم» برگزار کنند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی گفت:

«مردمِ معترض مشکل دارند. شاید ما مشکلات آن‌ها را درک نکنیم اما مشکل دارند. باید مشکلات مردم شنیده شود. ما گفتیم ندای مردم را بشنوید و ببینید چه می‌گویند. در کنار مخالفان و منتقدان بنشینید. راه انتقاد گرفته نشود. جلوگیری از انتقاد استبداد را به‌وجود می‌آورد. حتی با منتقدانی که خشن انتقاد می‌کنند باید باحوصله رفتار کرد.»

امام جمعه زاهدان در بخش دیگری از سخنان خود صدور حکم اعدام برای مخالفان را مورد انتقاد قرار داد و گفت «حکم محاربه برای کسی است که سلاح در دست گرفته و نه کسی که اعتراض کرده یا با سنگ و چوب کاری کرده است».

در روزهای اخیر خبرگزاری «حال‌وش» نامه‌ای از زندانیان عقیدتی سیاسی بلوچ در زندان زاهدان منتشر کرد که در آن آمده بود در زندان مرکزی زاهدان، زندانیان زیر بدترین و فجیع‌ترین شکنجه‌ها قرار دارند، آن‌ها در این نامه تأکید کرده بودند که «جان ما در خطر است».

روز جمعه ۱۱ آذر مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان خبرهای مبنی بر صدور حکم اعدام برای دو نوجوان زیر ۱۸ ساله بلوچ را تکذیب کرد و گفت:

«نه تنها برای این دو فرد مذکور؛ بلکه تا امروز در دادگاه کیفری به اتهام محاربه حکم اعدامی صادر نشده و این مطلب از اساس کذب است.»

پیش از این گفته شده بود که برای دو برادر ۱۵ و ۱۶ ساله به نام‌های محمد رخشانی و علی رخشانی در زاهدان حکم محاربه صادر شده است. این دو برادر ۶۳ روز پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    مبارزان بلوچ در استانهای بلوچ نشین خسته نباشید ما نیز بخاطر دردها رنجهای مادران داغدار با قلبی از اندوه و چشمی اشکبار فعالیتهای شما را که هر روز ابعاد وسیعتر و همینزور کمی و کیفی توسعه پذیرفته را به شما تبریک می گوئیم و امیدواریم که هر چه بیشتر دست در دست هم بتوانیم دنیاهائی بسازیم که رویاهای کودکانمان را به ثمر برساند .