ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در دومین روز اعتصاب سراسری، مغازه‌های ده‌ها شهر بسته ماند

دومین روز از اعتصاب سراسری سه روزه به شکلی گسترده برگزار شد. در برخی از شهرها مأموران امنیتی تلاش کردند مغازه‌ها را باز نگه‌ دارند. در اصفهان برای ایجاد ترس برخی از مغازه‌های بسته را علامت‌گذاری کردند.

سه‌شنبه ۱۵آذرماه، در هشتاد و دومین روز اعتراضات سراسری در ایران، بیش از ۴۰ شهر شاهد بسته بودن مغازه‌ها و اعتصاب گسترده بازار بودند.

اعتصاب‌ در پی انتشار فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و پخش آگاهی‌های گسترده در شهرهای مختلف ایران، از صبح روز گذشته، دوشنبه ۱۴ آذر، در چندین شهر آغاز شد و قرار است فردا، چهارشنبه ۱۶ آذر نیز ادامه یابد.

دومین روز از اعتصاب سراسری سه روزه ـ مغازه‌های نجف‌آباد اصفهان بسته ماندند ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

روز سه‌شنبه بار دیگر شهرهای کردستان، از جمله سنندج، سقز، بوکان، بانه، مریوان، قروه، دهگلان، کامیاران، دیواندره تعطیل بودند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در تهران از جمله خیابان سهروردی، کوچه تکیه دولت مرکز عیارسنجی طلا، بازار لوازم خانگی، لاله زار، بازار امین‌حضور، مغازه‌ها بسته بودند. براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در برخی نقاط تهران مراکز خرید پر از مأموران امنیتی بود. آن‌ها تلاش می‌کردند که مغازه‌ها را باز نگه دارند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

روز گذشته، دوشنبه ۱۴ آذر حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه اعتصاب‌کنندگان را تهدید کرد. محسنی اژه‌ای اعتصاب مغازه‌داران را به‌ «ترس و وحشت» از مخالفان حکومت نسبت داد و گفت:

«کسانی که در دل و ذهن کسبه و بازاریان رعب و وحشت ایجاد کرده و آن‌ها را تهدید می‌کنند که اگر مغازه‌شان را نبندند، آن را به آتش می‌کشند یا کسانی که کامیون‌داران و رانندگان زحمتکش را تهدید می‌کنند که اگر بارها را به مقصد برسانند به ماشین‌های‌شان آسیب وارد می‌آورند؛ این‌ها موارد و مصادیق ایذاء و آزار رساندن به مردم است؛ لذا مسئولان قضائی و انتظامی و امنیتی به این قبیل موارد ساده ننگرند و با سرعت و قاطعیت به شناسایی و دستگیری و محاکمه این عناصر ایذاء مردم بپردازند.»

محسنی اژه‌ای به‌منظور «تهدید و ارعاب» اعتصاب‌کنندگان به دادستان‌های سراسر کشور دستور داد تا «شناسایی و دستگیری عناصر تهدیدکننده مردم، شهروندان، کسبه و کامیون‌داران را از دستگاه‌های انتظامی و امنیتی مطالبه کنند» و «به تعقیب و محاکمه و مجازات این عناصر تهدیدکننده مبادرت ورزند».

در اصفهان نیز گزارش شد که روز سه‌شنبه مأموران حکومتی مغازه‌هایی که اعتصاب کرده بودند علامت‌گذاری می‌کردند و بر روی کرکره بسته‌ی برخی از آن‌ها «تحت نظر» می‌نوشتند. در برخی مناطق نیز مأموران به‌زور تلاش می‌کردند که مغازه‌داران مغازه‌های خود را باز نگه دارند.

دومین روز از اعتصاب سراسری سه روزه ـ مأموران حکومتی در اصفهان مغازه‌هایی که اعتصاب کرده بودند علامت‌گذاری می‌کردند و بر روی کرکره بسته‌ی برخی از آن‌ها «تحت نظر» می‌نوشتند تا آن‌ها را بترسانند ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

با این حال در اصفهان از جمله مغازه‌های سعادت‌آباد، چهارباغ بالا، نواب صفوی و ملک‌شهر اکثراً بسته ماندند. بازار نجف‌آباد، و زرین شهر استان اصفهان نیز روز سه‌شنبه بسته بود.

دومین روز اعتصاب کسبه و مغازه‌داران در شهرهای دیگری چون اراک (از جمله در پاساژ طلافروشان)، چابهار (از جمله در نوبندیان و بازارچه مرزی)، بوشهر (از جمله بازار قدیم ولیان)، کرمانشاه (از جمله پاساژ ارگ)، شیراز (از جمله بلوار امیرکبیر، خیابان قدوسی و باهنر شمالی)، تبریز، مشهد، همدان، ساری، بجنورد، لاهیجان، بندر انزلی، گوهردشت کرج، قم، روانسر، جوانرود، پیرانشهر، پاوه، شهر قدس، بروجن، مرودشت، اسلام‌آبادغرب (شاباد)، کوزران کرمانشاه، شهرکرد، دیزج مرگور (ارومیه)، مهاباد، قروه، بندرعباس، کرمان، ابهر زنجان، اشنویه و... نیز برگزار شد.

براساس گزارش‌های منتشرشده روز سه‌شنبه همچنین رانندگان اتوبوس شهری مشهد، کارگران ذوب آهن اصفهان، سیمان سپاهان و پتروشیمی سنندج نیز دست به اعتصاب زدند.

روز دوشنبه گستردگی روز نخست اعتصاب سراسری به اندازه‌ای بود که رسانه‌های جمهوری اسلامی از این همراهی عمومی غافلگیر شدند. این رسانه‌ها در روزهای اخیر یک بار دیگر مدعی شده بودند که اعتراضات سراسری «کاهش محسوس» داشته است.

اعتصاب سراسری در حالی ادامه دارد که شب گذشته همچنین در چندین شهر مردم به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    هموطنان باید بدانند که جان زندانیان در خطر است به سمت زندانها بروید به کمک خانواده ی زندانیان درب زندانها را باز کنید این حکومت و دادگاهش هیچ مشروعیت و وجاهت قانونی ندارند و دادگاههای موسوم به انقلاب غیر قانونی ست