ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وبینار زمانه:

نقض حقوق بشر در ایران، وظیفه کمیته حقیقت‌‎یاب مستقل

با حضور مهرانگیز کار و سعید دهقان

زمانه به مناسبت ۱۰ دسامبر، روز جهانی حقوق بشر در وبیناری وضعیت حقوق بشر در ایران، اهمیت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مستقل سازمان ملل متحد، سازوکار این کمیته حقیقت‌یاب و روندی که به تصویب این کمیته در سازمان ملل انجامید را مورد بررسی قرار داد.

شنبه ۱۰ دسامبر / ۱۹ آذر، روز جهانی حقوق بشر است. ۷۵ سال پیش در این روز اعلامیه جهانی حقوق بشر متشکل از ۳۰ ماده به عنوان پیمانی بین‌المللی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در پاریس به تصویب رسید.

شعار سال ۲۰۲۲ سازمان ملل در روز جهانی حقوق بشر «کرامت، آزادی و عدالت برای همه» است.

روز جهانی حقوق بشر در سال ۲۰۲۲ مصادف شد با اعتراضات سراسری در ایران که پس از کشته شدن ژینا (مهسا) امینی دختر ۲۲ ساله کُرد در ۲۵ شهریور / ۱۶ سپتامبر شکل گرفت. در جریان این اعتراضات تاکنون بر اساس آمارهای سازمان‌های حقوق بشری دست‌کم  ۴۴۸ شهروند، از جمله ۶۰ کودک و ۲۹ زن، از آغاز اعتراضات سراسری در ایران کشته شده‌اند.

محسن شکاری، از بازداشت‌شدگان جنبش انقلابی مردم ایران نیز سحرگاه پنج‌شنبه ۱۷ آذر اعدام شد و نام او در تاریخ به عنوان نخستین معترضی که در قیام ژینا در پی زندگی و آزادی و حقوق برابر با زنان بود، اما به چوبه‌دار آویخته شد، ثبت گردید. 

پنج‌شنبه ۲۴ نوامبر / ۳ آذر نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به منظور بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران برای اولین بار در تاریخ برگزار شد که نتیجه آن تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب جدید برای انجام تحقیقات در مورد گزارش‌های «نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضات پس از ۲۵ شهریور (روز قتل حکومتی ژینا امینی)» بود.

زمانه به همین مناسبت در وبیناری با حضور مهرانگیز کار، حقوق‌دان، نویسنده و فعال حقوق بشر و سعید دهقان وکیل حقوق بشر و حقوق‌دان، وضعیت حقوق بشر در ایران، اهمیت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مستقل سازمان ملل متحد، سازوکار این کمیته حقیقت‌یاب و روندی که به تصویب این کمیته در سازمان ملل انجامید را مورد بررسی قرار داد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.