ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عموی نخستین اعدام شده‌ی جنبش "زن، زندگی، آزادی": تعهد گرفته‌اند که سکوت کنیم

محسن شکاری در کنار مزار مادر بزرگش دفن شد. او تنها نان‌آور خانواده بود. در طول مدت بازداشت تنها یک بار، آن هم شب قبل از اعدام، به خانواده‌اش اجازه داده شد با او ملاقات کنند.

محسن شکاری، جوان ۲۳ ساله و از بازداشت‌شدگان جنبش انقلابی مردم ایران، سحرگاه پنج‌شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ به عنوان اولین معترض بازداشتی اعدام شد. خبر بازداشت محسن شکاری با موج از خشم ایرانیان در داخل و خارج از کشور و هم‌چنین واکنش‌های گسترده جهانی همراه شد.

محمود شکاری، عموی محسن شکاری به زمانه می‌گوید: هیچ‌کس از روند دادگاه محسن اطلاعی نداشت، هیچ‌گاه خانواده اجازه حضور در دادگاه را پیدا نکرد و وکیل تعیینی نیز موفق نشده بود وکالت او را به عهده بگیرد و در دادگاه حاضر شود. روند غیرشفاف و غیرقانونی‌ای که در دادگاه‌های انقلاب برای صدور احکام سنگین زندان و اعدام علیه مخالفان جمهوری اسلامی مسبوق به سابقه است.

نام محسن شکاری اولین بار به صورت گسترده بعد از اعدام او مطرح شد و پیش از آن کسی از وضعیت این شهروند بازداشت شده، روند دادرسی و لحظه اعدام او اطلاع چندانی نداشت. اعدام این شهروند معترض افکار عمومی را در بهت و ناباوری فرو برد، زیرا محسن شکاری نه تنها اولین معترضی بود که در جریان اعتراضات سراسری اعدام شد، بلکه تنها با فاصله ۷۳ روز از زمان بازداشت حکم اعدام علیه او صادر و به اجرا درآمد.

 ◼️ گفت‌وگوی زمانه با محمود شکاری، عموی محسن شکاری را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گفته محمود شکاری، درباره روند دادگاه، جلسات دادرسی و حکم صادر شده اطلاعات دقیقی در اختیار خانواده محسن شکاری قرار نگرفته و آنها از این روند بی‌اطلاع بوده‌اند. محمود شکاری همچنین می‌گوید خانواده محسن شکاری در طول۷۳ روز بازداشت تنها یک بار، آن هم شب قبل از اعدام موفق به ملاقات حضوری با او شدند.

محسن شکاری ظاهرا به صورت مخفیانه اعدام شده است، زیرا خانواده روز اعدام در بیرون از زندان منتظر گرفتن خبری از او بودند. عموی محسن شکاری می‌گوید او در زندان اوین اعدام شده است و خانواده روز اعدام در بیرون زندان اوین حضور پیدا می‌کنند، اما جنازه را به آنها تحویل نمی‌دهند:

«روز بعد جنازه را تحویل دادند و از خانواده تعهد گرفتند که در رسانه‌ها این موضوع را علنی کنند و از آنها تعهد گرفته شد مراسم ختم برگزار نکنند.»

محمود شکاری، عموی محسن شکاری در گفت‌وگو با زمانه تاکید کرد که از برخی جزئیات مطلع نیست. در بررسی‌ها بیشتر، یک منبع آگاه که دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، به زمانه اطلاع داد که محسن شکاری از زمان بازداشت چندین بار با خانواده خود ملاقات داشته است و جهت اجرای حکم اعدام از زندان اوین، به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده است.

محسن شکاری سال‌ها از مادر بزرگ‌اش نگهداری می‌کرد و در نهایت هم کنار مزار مادر بزرگ‌اش به خاک سپرده شد. او تنها نان‌آور خانه بود و فقط یک خواهر داشت. عاشق ورزش بدن‌سازی و خوانندگی بود.

در رابطه با بازداشت او اطلاع‌رسانی انجام نشد و کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان قیام زن، زندگی، آزادی می‌گوید تا پیش از اعدام، اقدام برای یافتن هویت او بی‌نتیجه ماند. به گفتهٔ یکی از زندانیان، شکاری در کافه مشغول به کار و از طرفداران بازی‌های ویدئویی بود.

چهارشنبه ۲۳ آذر مراسم هفتم محسن شکاری در قطعه‌ ۹۲ بهشت زهرا برگزار شد. محمود شکاری به زمانه می‌گوید نیروهای امنیتی در مراسم حضور داشتند و اوضاع را زیر نظر گرفته بودند.

ویدیویی از مراسم هفتم محسن شکاری منتشر شده است که پدرش با صدایی مملو از حزن بر مزار او چنین می‌خواند:

«من یه آرزو دارم تو سینه، که دوباره چشم من تو رو ببینه...»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

درباره بازداشت محسن شکاری اطلاع‌رسانی نشده بود. کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان قیام زن، زندگی، آزادی می‌گوید تا پیش از اعدام، اقدام برای یافتن هویت او بی‌نتیجه ماند.

بر اساس گزارش خبرگزاری میزان محسن شکاری ۳ مهر بازداشت شده بود و اولین جلسه دادگاه او ۱۰ آبان سال جاری برگزار شد. او متهم شده بود که در جریان درگیری‌ها با نیروهای سرکوبگر کتف یک بسیجی را مجروح کرده است.

دادگاه انقلاب تهران، دادنامه‌ای علیه محسن شکاری صادر کرده و در آن دادنامه او را به «محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود نمودن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه» متهم و به همین اتهام هم او را به اعدام محکوم کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.