ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عادل گرگیج، زندانی بلوچ در معرض صدور «اتهامات سنگین» قرار دارد

پرونده‌سازی نهادهای امنیتی به شیوه‌های گوناگون برای معترضان کماکان ادامه دارد. عادل گرگیج زندانی بلوچ‌ یکی از بازداشتی‌های اعتراضات زاهدن است که در معرض خطر «احکام سنگین» قرار گرفته است.

عادل گرگیج ۲۲ ساله یکی از بی‌شمار بازداشتی‌های بلوچ در روزها و هفته‌های اخیر است. او که در معرض  خطر اتهامات سنگین دستگاه قضایی جمهوری اسلامی قرار دارد، طی مدت بازداشت در زندان مرکزی زاهدان زیر شکنجه مجبور به اعترافات اجباری علیه خود شده است.

در هفته‌های اخیر و پس از گسترده شدن اعتراضات مردمی در برخی از شهرهای سیستان و بلوچستان، میزان سرکوب، برخورد خشن نیروهای امنیتی-نظامی با معترضان و آمار بازداشتی‌ها از سوی حاکمیت در این منطقه افزایش چشمگیری یافته است.

بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ» که به صورت ویژه اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، عادل گرگیج در زندان مرکزی زاهدان «تحت شکنجه مجبور به اعترافات اجباری شده» و هم‌اکنون در معرض خطر صدور «اتهامات سنگین» قرار دارد.

بر اساس این گزارش، خانواده این بازداشتی بلوچ نیز به دلیل شرایط تحمیل شده بر این خانواده در وضعیت نامناسب روحی به‌سر می‌برند.

یک منبع آگاه در خصوص وضعیت این زندانی بلوچ، بدون اشاره به نام قاضی پرونده به کمپین گفته است که قاضی پرونده از شعبه ۲ دادگاه انقلاب زاهدان به خانواده عادل گرگیج گفته که ممکن است برای عادل به اتهام «محاربه» حکم صادر شود.

این منبع آگاه هم‌چنین در ادامه گفته عادل گرگیج فرزند اول و نان‌آور خانواده است و مادرش سرپرست خانوار و بیمار است و خواهران کوچک او از زمان بازداشت عادل دچار افسردگی و بیماری شده‌اند و قادر به رفتن به مدرسه نیستند:

«یکی از خواهران عادل که با حمایت او به مدرسه غیر انتفاعی مشغول به تحصیل بوده، الان به خاطر عدم پرداخت شهریه قادر به رفتن به مدرسه نیست و از مدرسه اخراج شده است.»

به نوشته «کمپین فعالین بلوچ»، عادل گریج بعد از مدت‌ها با کمک وام کمیته امداد توانسته یک خودروی قسطی بخرد تا با مسافرکشی بتواند خرج خانواده را بدهد که نرسیده به پرداخت قسط اول او توسط وزارت اطلاعات دستگیر و خودروی عادل ضبط شده است. این کمپین می‌افزاید:

«پدر عادل گرگیج سال‌هاست که به جرم حمل مواد مخدر در زندان بیرجند به‌سر می‌برد و از وضعیت پرونده او اطلاعی در دسترس نیست.»

در حال حاضر عادل گرگیج در بند ۹ سیاسی امنیتی زندان مرکزی زاهدان نگهداری می‌شود و هم‌اکنون ممنوع‌الملاقات و از ارتباط تلفنی با خانواده نیز محروم مانده است.

عادل گرگیج در تاریخ ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱، در خروجی پلیس راه زاهدان به خاش بازداشت و سپس به یکی از بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات منتقل شد.

در روزهای اخیر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برخی از بازداشت‌شدگان بلوچ را که تاکنون اسامی آن‌ها به دست منابع حقوق بشری بلوچ رسیده است، به اتهام‌هایی از جمله «افساد فی‌الارض» به اعدام یا به زندان محکوم کرده است.

هویت یکی از بازداشت‌شدگان بلوچ که اخیراً به اعدام محکوم شده، شعیب میربلوچ زهی، فرزند شریف ساکن زاهدان اعلام شده است.

شعیب میربلوچ زهی، متولد ۱۸ بهمن‌ماه ۸۲ است. او در جریان اعتراضات «جمعه خونین» زاهدان بازداشت شد و به فاصله کوتاهی از سوی دادگاه «شهید نوری» زاهدان واقع در بلوار بهداشت به اعدام محکوم شد.

در جریان سرکوب اعتراضات در سیستان و بلوچستان که همچنان ادامه دارد تنها در روز ۸ مهرماه با تیراندازی نیروهای سرکوبگر بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند.

بر بنیاد گزارش سازمان‌های حقوق بشری نیروهای امنیتی از هشتم مهر تا پایان آذر حداقل ۱۲۰ تن از معترضان را در استان سیستان و بلوچستان به قتل رساندند. سازمان حقوق بشر برای ایران کشتار معترضان در روزهای هشتم و سیزدهم مهر زاهدان را مرگ‌بارترین سرکوب سال نامگذاری کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.