ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس صندوق بین‌المللی پول: سال ۲۰۲۳ برای اقتصاد جهانی سخت‌تر از سال ۲۰۲۲ خواهد بود

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول می‌گوید انتظار می‌رود یک سوم اقتصادهای جهان در سال جاری در رکود قرار گیرند.

رئیس صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که امسال برای بیشتر بخش‌های اقتصاد جهانی سخت‌تر از سال ۲۰۲۲ خواهد بود، زیرا ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین شاهد کاهش رشد هستند.

کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین‌المللی پول گفت:

«سال ۲۰۲۳ سال سختی خواهد بود و انتظار می‌رود یک سوم اقتصادهای جهان در رکود باشند.»

جورجیوا در برنامه تلویزیونی شبکه سی‌بی‌اس در روز یکشنبه ۱ ژانویه/ ۱۱ دی‌ماه گفت دلیل وخیم‌تر شدن وضع اقتصادی جهان آن است که سه اقتصاد بزرگ، (ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین)، همه به طور همزمان در حال کاهش رشد و رکود نسبی هستند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر پیش‌بینی رشد جهانی خود را به ۲٫۷ درصد کاهش داد که نسبت به پیش‌بینی ۲٫۹ درصدی در ماه ژوئیه، در بحبوحه بادهای مخالف از جمله جنگ در اوکراین و افزایش شدید نرخ‌های بهره کاهش یافت.

جورجیوا گفت چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، احتمالاً برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته رشد اقتصادی‌اش برابر یا کمتر از میانگین رشد اقتصادی جهانی خواهد بود، زیرا موارد ابتلا به کووید-۱۹ در پی توقف سیاست فوق‌العاده سخت‌گیرانه «کووید صفر» این کشور افزایش یافته است. کریستالینا جورجیوا گفت:

«این هرگز قبلاً اتفاق نیفتاده است. با نگاهی به سال آینده، برای سه، چهار، پنج، شش ماه کاهش محدودیت‌های کووید به معنی گسترش کرونا در سراسر چین خواهد بود. من هفته گذشته در چین بودم، در یک حباب در شهری که در آن هنوز سیاست "کووید صفر" وجود دارد. اما زمانی که مردم چین شروع به سفر کنند، این سیاست دوام نخواهد داشت.»

جورجیوا افزود انتظار دارد رشد چین تا پایان سال بهبود یابد، اما نگرانی‌هایی در مورد مسیر بلندمدت آن وجود دارد.

«قبل از کووید، چین ۳۴، ۳۵ و حتی ۴۰ درصد از رشد جهانی را تأمین می‌کرد. دیگر این کار را نمی‌کند. این در واقع برای ... اقتصادهای آسیایی بسیار استرس‌زا است. وقتی با رهبران آسیایی صحبت می‌کنم، همه آنها با این سؤال شروع می‌کنند که قرار است با چین چه اتفاقی بیفتد؟ آیا چین به سطح بالاتری از رشد باز خواهد گشت؟»

جورجیوا گفت، در عین حال، اتحادیه اروپا به ویژه از جنگ در اوکراین آسیب دیده است، به طوری که انتظار می‌رود نیمی از این بلوک در سال جاری در رکود اقتصادی قرار بگیرند.

رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت، با این حال، اقتصاد ایالات متحده به دلیل انعطاف پذیری‌اش وضع بهتری دارد و می‌تواند در سال جاری وارد رکود نشود.

«ما می‌بینیم که بازار کار در آمریکا بسیار مستحکم باقی مانده است. با این حال، این موهبتی است که می‌تواند مشکلاتی هم در پی داشته باشد زیرا اگر بازار کار بسیار قوی باشد، ممکن است فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) مجبور شود برای کاهش تورم، نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری پایین‌تر نگه دارد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    اگر به گزارشهای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در سالهای 1979 یا 2008 و این گزارش دقت کنیم اقتصاد ایران در این سه موقعیت با اغتشاشات و شورشها و یک انقلاب پایان یافته و با یک انقلاب پیش رو روبرو شده است سال 1357 در بحران اقتصاد جهانی و شکست فوردیسم در 2008 بحران جهانی با شکست نئولیبرالیسم و امسال با شکست تمام سیاستهای سنتی و پایان یافتن این سیاستهای سنتی 2023 نیز تاثیراتش را برجا خواهد گذاشت و چشم انداز تشدید بحران داخلی ایران را در پی دارد بخصوص که رکود جهانی همواره اقتصادهای خام فروشی یا بقول برخی رانتی را دچار بحرانهای شدیدتری می نماید بخصوص حکومتی که تحت بحرانهای نابودکننده قرار گرفته باشد . انقلاب نوین ایران در چنین خلاء ئی همچنان در فضاهای جدید می غرد و فعلا در حال انجام تاکتیکهائی ست که جو خشونت و نظامی گری حکومت جنایتکار را کاهش داده و جنایات جمهوری اسلامی را در ویترین سازمانهای حقوق بشری و افکار جهانی قرارداده و بی آبرویش کنند .