ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش رخدادها − فریاد «مرگ بر ستمگر» از مهاباد

در یزد، میاندوآب و مهاباد یاد کشته‌شدگان گرامی داشته شد.

حکومت همچنان به بازداشت، پرونده‌سازی و صدور حکم سنگین برای معترضان بازداشت شده مشغول است و در مورد پایان دادن به اعتراضاتی که نزدیک به ۱۶ هفته است به شکل‌های مختلف ادامه دارد، رجز می‌خواند.

در روز دوشنبه منابع نزدیک به فعالان حقوق بشر از صدور حکم دو بار اعدام برای مهدی محمدی‌فرد، از معترضان بازداشت شده در نوشهر خبر دادند. مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه هم از تأیید حکم اعدام محمد بروغنی در تهران خبر داد. دستکم ۵۸ تن از بازداشت‌شدگان با خطر صدور حکم اعدام روبرو هستند. حکومت با بازداشت گسترده، خشونت در بازداشتگاه‌ها و صدور حکم اعدام و شلیک به معترضان در خیابان همچنان تلاش می‌کند مانع تداوم اعتراضات شود.

در جوانرود دو روز پس از کشته شدن یک معترض دیگر، فضای شهر همچنان امنیتی گزارش شد. بر بنیاد گزارش فعالان حقوق بشر در کردستان، نیروهای امنیتی طی روزهای گذشته دست‌کم ۱۰ تن را در جوانرود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. بازار و کسبه جوانرود طی روزهای گذشته در اعتراض به تشدید سرکوب در این شهر اعتصاب کردند. در مهاباد چلّه شمال خدیری‌پور به فرصتی برای تداوم اعتراض نمایان به جمهوری اسلامی بدل شد. در کرج خانواده مهران شکاری بر مزار او حاضر شدند و در یزد هم جمعیت پرشماری در مراسم یادبود مهدی زارع اشکذری که به دلیل شکنجه در بازداشتگاه کشته شد، حاضر شدند.

مهدی زارع اشکذری، زاده یزد و ساکن تهران در جریان اعتراضات بازداشت شده بود. رسانه رسمی قوه قضاییه ایران کشته شدن این شهروند معترض که از بولونیا به نزد خانواده‌اش بازگشته بود را تایید کرد اما مدعی شد او بازداشت و شکنجه نشده است. بر بنیاد گزارش مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه زارع اشکذری در جریان اعتراضات در تهران مجروح و به بیمارستان منتقل شده بود. او در بیمارستان جان باخت و پیکرش را ۹ دی به خانواده‌اش تحویل دادند، ۱۰ دی پیکر او در یزد به خاک سپرده شد و ۱۲ دی جمعیت به نسبت پرشماری در مراسم یادبود او حاضر شدند.

یزد شهری است به نسبت دیگر شهرهای ایران بسیار مذهبی که در بیش از صد روزی که از آغاز اعتراضات به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی می‌گذرد، کمتر شاهد تجمع اعتراضی بوده است. مراسم هفتم زارع اشکذری قرار است روز ۱۵ دی ماه برگزار شود.

مهاباد: مرگ بر ستمگر

شمال (محمدامین) خدریری‌پور یکی دیگر از کشته‌شدگان در مهاباد است که ویدئویی کوتاه از سرودخوانی او در کوه بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد. او در مهاباد هدف گلوله جنگی قرار گرفت و برای درمان به بیمارستان ارومیه منتقل شد اما در چهارم آذر پیکر بی‌جانش را به خانواده‌اش تحویل دادند.

دوشنبه ۱۲ دی جمعیت به نسبت پرشماری در مهاباد بر مزار خدیری‌پور حاضر شدند. در یک ویدئو کوتاه از چلّه او، همسرش شعری از شیرکو بیکس، شاعر فقید کرد را می‌خواند و می‌گوید افتخار می‌کنند که همسر یک شهید راه نیشتمان (وطن) است. این ویدئو را در ادامه ببینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به دنبال سخنان او جمعیت حاضر شعار دادند: «شه‌هید نامری» و «مرگ بر جمهوری اسلامی». «برابری زن و مرد، آرمان ما‌ست»، «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر»، «اعدام نباید بماند، جانی را به قصد بگیرد» و «ژن، ژیان، ئازادی» از دیگر شعارهایی بود که بر مزار کشته‌شدگان مهاباد سر داده شد.

شامگاه دوشنبه نیز گروهی از معترضان در مهاباد با برافروختن آتش و مسدود کردن خیابان‌ها به اعتراض ادامه دادند.

مهاباد یکی از خون‌بارترین سرکوب‌ها را از آغاز خیزش از سر گذرانده است. دست‌کم تا هفته نخست آذر ۲۴ معترض در این شهر به ضرب گلوله ماموران حکومتی کشته شدند.

میاندوآب: گرامیداشت مهران شکاری

در میاندوآب خانواده و بستگان مهران شکاری، جوان ۲۲ ساله‌ای که برای کار به کرج مهاجرت کرده بود و در خرمدشت استان البرز به دست نیروهای امنیتی به قتل رسید، حاضر شدند تا یاد او را زنده نگه دارند. شکاری همزمان با چهلم حدیث نجفی ۱۲ آبان در کرج برگزار شد. جمعیت پرشماری در این مراسم حضور یافتند و برای مدت زمانی کوتاه آزادراه قزوین_تهران را مسدود کردند. نیروهای حکومتی به سمت معترضان شلیک کردند و چند تن را کشتند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در روز ۱۲ آبان تأیید شد و قوه قضاییه تا به حال ۱۶ نفر را در ارتباط با این پرونده بازداشت، محاکمه و برخی از آنان را به اعدام محکوم کرده است. پنج نفر از متهمان به اعدام محکوم شده‌اند و ۱۱ نفر دیگر هم به زندان بلند‌مدت تا ۲۵ سال.

اعتراضات به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی از ۲۶ شهریور در سقز آغاز شد. بر بنیاد گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر تا روز ۱۲ دی بیش از ۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات کشته شدند و بالغ بر ۱۹ هزار نفر نیز بازداشت شدند. دو تن از بازداشت‌شدگان در فاصله کوتاهی پس از بازداشت، در یک دادرسی ناعادلانه در حالی که از دسترسی به وکیل مستقل محروم بودند، اعدام شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.