ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم اعدام دو ورزشکار ایرانی تأیید شد 

دیوان عالی کشور اعلام کرد حکم اعدام قره‌حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا نقض و حکم اعدام محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی در پرونده «روح‌الله عجمیان» تایید شده است.

روح‌الله عجمیان که رسانه‌های حکومتی او را بسیجی معرفی کرده‌اند، به دنبال به خشونت کشیده شدن مراسم چهلم حدیث نجفی توسط مأموران امنیتی، کشته شد. دادگاه انقلاب کرج پیشتر متهمان بازداشتی را به افساد فی‌الارض متهم و آن‌ها را به اعدام محکوم کرده بود.

حدیث نجفی جوان ۲۳ ساله‌ای بود که به دنبال خیزش سراسری ۱۴۰۱ در ایران پس از کشته شدن ژینا (مهسا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، در روز ۳۰ شهریور در مهرشهر کرج به دست نیروهای حکومت به قتل رسید و شبانه به خاک سپرده شد. مرگ او بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت و به یکی از نمادهای حضور زنان در اعتراضات علیه حکومت ایران تبدیل شد.

تأیید حکم اعدام دو متهم

مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور با انتشار توییتی از احکام نهایی پرونده روح‌الله عجمیان خبر داد و گفت که حکم اعدام محمد کرمی و سیدمهدی حسینی تایید و حکم صادره برای حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا نقض شده است.

 به گزارش هرانا محمدمهدی کرمی، رضا آریا، محمد حسینی و حسین محمدی دو روز قبل به سلول انفرادی منتقل شده بودند که برای اجرای حکم اعدام آماده شوند.   

محمد مهدی کرمی، فوتبالیست و سید محمد حسینی، کارگر مرغداری و ورزشکار رزمی است. او در کودکی پدر و مادر خود را از دست داده است.  آن‌ طور که پدر محمدمهدی کرمی روایت کرده، پسرش اتهامات خود را قبول ندارد و تنها بر اساس «اعتراف» تحت فشارهای جسمی و روحی (شکنجه) این حکم برای او صادر شده است.

پیش از این حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» خبر داده بود که محمدمهدی کرمی در ملاقات با خانواده خود از آزار جسمی و روانی «شدید» خود توسط ماموران حکومتی سخن گفته است. به گفته کرمی، «هنگام بازداشت او را طوری کتک زده‌اند که بیهوش شده بود و نیروهای حکومتی فکر کردند که او مُرده و «جنازه‌اش» را اطراف دادگاه نظرآباد انداختند، اما موقع ترک آن‌جا متوجه شدند که هنوز زنده است».

محمدمهدی کرمی در ادامه از آزارهای جنسی ماموران حکومتی در طول بازداشت خبر داده و گفته است که آن‌ها «هر روز اندام‌ تناسلی‌اش را لمس و تهدید می‌کنند که به او تجاوز خواهند کرد».

هِلگِه لیمبرگ نماینده بوندستاگ که اعلام کرده بود کفالت سیاسی محمدمهدی کرمی را بر عهده گرفته است، در توئیتی اجرای حکم اعدام این جوان از سوی جمهوری اسلامی را «مرگ عدالت» خواند.

نقض حکم اعدام سه متهم دیگر

حسین محمدی ۲۶ ساله و بازیگر تئاتر است و برای او حکم افساد فی الارض صادر شده‌ بود. نام حسین در دو جلسه‌ اول دادگاه در فهرست متهمان نبود اما در جلسه‌ سوم، ناگهان او را که لباس زندان هم به تن نداشت به دادگاه آوردند و به اعدام محکومش کردند.

شاکی پرونده حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست، وزارت اطلاعات است. پس از برگزاری اولین جلسه دادگاه برای او به جرم مشارکت در کشته شدن روح‌الله عجمیان، حکم اعدام صادر شد. او در مدت بازداشت به وکیل خود دسترسی نداشت و در جلسه دادگاه نیز قاضی و وکیل تسخیری مورد تأیید رئیس قوه قضاییه، سعی کردند با ایجاد فضای تهدید و ارعاب، آنها را وادار به پذیرش اتهام مشارکت در قتل عجمیان کنند.

دکتر قره‌حسنلو در زندان هدف ضرب و جرح شدید قرار گرفته؛ چنان‌که چهار دنده او شکسته و ریه او خونریزی کرده است و در بیمارستان سپاه در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان بوده است.

فاطمه قره‌حسنلو، خواهر حمید قره‌حسنلو در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود حکم اعدام را در زمانی که او در بیمارستان بستری بود به او ابلاغ کردند.

در روزهای گذشته تعدادی زیادی از پزشکان و همکاران حمید قره‌حسنلو با انتشار ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی، ضمن اعلام حمایت از قره‌حسنلو و همسرش، خواستار آزادی آنها و برگزاری دادگاهی شفاف و عادلانه بر اساس رعایت موازین حقوقی شده بودند.

رضا آریا هم ۴۳ ساله، مهندس و پدر دو فرزند است و تا پیش از بازداشت در قسمت برق مترو کار می‌کرد. او به لگد زدن به پای یک بسیجی اعتراف کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.