ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر راستگرای افراطی اسرائیل در اقدامی تحریک‌آمیز وارد محوطه مسجدالاقصی شد

ایتامار بن‌گویر، وزیر جدید امنیت ملی اسرائیل تنها چند روز پس از روی کار آمدن، تنش ایجاد کرد. این سیاستمدار راستگرای افراطی از مسجدالاقصی بازدید کرد. حماس پیش از این نسبت به چنین دیداری هشدار داده بود.

ایتامار بن‌گویر درنگ نکرد. تنها چند روز پس از آغاز به کار به‌عنوان وزیر امنیت ملی اسرائیل به وعده خود عمل کرد و از مسجدالقصی در اورشلیم (بیت‌المقدس) بازدید کرد. تصاویری از این بازدید منتشر شد که نشان می‌داد بن گویر با تدابیر شدید امنیتی دست به چنین اقدامی زده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، بن‌گویر توسط فعالان یهودی مسجدالقصی همراهی شد. به‌گفته پلیس اسرائیل، این بازدید بدون وقوع حادثه‌ای انجام شد. وزیر جدید امنیت ملی اسرائیل پس از این دیدار در توییتی نوشت:

«دولت اسرائیل، که من یکی از اعضای آن هستم، تسلیم سازمانی از قاتلان شرور نخواهد شد. مسجدالاقصی به روی همه باز است و اگر حماس فکر می‌کند تهدیدهای آن‌ها من را منصرف می‌کند، باید بفهمد که زمانه تغییر کرده است.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

انتقاد آمریکا

یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل از این بازدید انتقاد کرد. او در توییتر نوشت:

«زمانی که یک نخست‌وزیر ضعیف مجبور می‌شود انفجاری‌ترین مکان خاورمیانه را به بی‌مسئول‌ترین مرد خاورمیانه بسپارد.»

تام نایدز، سفیر آمریکا در اسرائیل نیز از این بازدید انتقاد کرد. او به رسانه‌های اسرائیلی گفت ایالات متحده از وضعیت موجود مسجدالاقصی پشتیبانی می‌کند و اقداماتی که مانع از این امر می‌شوند «غیرقابل قبول‌اند».

بر اساس توافق‌نامه صلح بین اسرائیل و اردن که در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۴ امضا شد، مسجدالاقصی زیر نظر اداره بنیادهای اسلامی بیت‌المقدس وابسته به وزارت اوقاف اردن قرار دارد. با این حال، از سال ۲۰۰۳ تاکنون بدون مجوز این اداره، اسرائیل برای ورود به مسجدالاقصی دست به اقدامات یک‌جانبه‌ای زده است.

اقدام وزیر امنیت ملی اسرائیل از سوی فلسطینی‌ها نیز تحریک‌آمیز تلقی ‌شد. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین این بازدید را «نقض آشکار مکان‌های مقدس اسلام» توصیف کرد و هشدار داد که «پیامدهای بالقوه خطرناکی برای امنیت و ثبات منطقه» خواهد داشت.

سازمان اسلامگرای حماس گفت دیدار بن‌گویر از مسجد‌الاقصی ادامه «تجاوزهای اشغالگرانه صهیونیست‌ها به مکان‌های مقدس مسلمان‌ها و جنگ علیه هویت عربی» است.

سازمان همکاری اسلامی نیز با انتشار بیانیه‌ای اقدام بن‌گویر را بی‌احترامی به تمامی مسلمان‌ها و نقض حقوق بین‌الملل دانست.

وزیر جدید امنیت ملی اسرائیل اصرار دارد که در آینده به یهودیان نیز حق نیایش در مسجدالاقصی داده خواهد شد و به همین دلیل دست به اقدام تحریک‌آمیزی زد و از سوی شرکای ائتلافی خود در دولت نیز حمایت می‌شود.

چند کشته در کرانه باختری

حتی پیش از دیدار بن‌گویر، سازمان جهاد اسلامی تهدید کرده بود که چنین اقدامی می‌تواند باعث انتفاضه جدیدی شود. احتمال قیام فلسطینی‌ها علیه اسرائیل با چنین اقداماتی بیشتر خواهد شد. در سال ۲۰۰۰ آریل شارون، رهبر مخالفان وقت، وارد مسجدالاقصی شد و انتفاضه دوم با هزاران کشته در مدت پنج سال به راه افتاد.

به‌تازگی درگیری‌ها در کرانه باختری افزایش یافته است. به‌گفته شاهدان عینی و پزشکان فلسطینی، سربازان اسرائیلی قبل از بازدید بن‌گویر یک جوان فلسطینی را به ضرب گلوله کشتند. تاکنون هیچ اظهارنظری از سوی ارتش اسرائیل در این‌باره منتشر نشده است.

روز گذشته، دوشنبه ۱۲ دی / ۲ ژانویه نیروهای امنیتی اسرائیل دو شبه‌نظامی فلسطینی را در جریان درگیری‌ها در روستای کفردان واقع در نزدیکی شهر جنین در کرانه باختری اشغالی، کشتند.

از زمان به قدرت رسیدن دوباره بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل همراه با ائتلافی از راست‌گرایان تندرو و مذهبی، حمله به روستای کفردان اولین مورد در کشتار فلسطینی‌ها به‌شمار می‌رود.

حماس که نوار غزه را اداره می‌کند اعلام کرد که یکی از دو فلسطینی کشته‌شده از اعضای این گروه بود.

سال گذشته کرانه باختری شاهد بدترین خشونت‌ها در بیش از یک دهه گذشته بود که بیشتر آن‌ها در اطراف نابلس و شهر جنین رخ داد و دست‌کم ۱۵۰ فلسطینی و بیش از ۲۰ اسرائیلی کشته شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.