ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد مهدی کرمی − شکنجه‌اش کردند تا اعتراف کند

از زندگی محمد مهدی کرمی اطلاعات زیادی در دست نیست. آنطور که پدرش گفته، کُرد هستند و اهل بیجار، و برای کار به نظرآباد کرج مهاجرت کرده‌اند. پدر محمدمهدی کارگر دستفروش است.

محمدمهدی کرمی یکی از ۱۶ متهم پرونده موسوم به قتل روح‌الله عجمیان، بسیجی که به ادعای حکومت در چهلم حدیث نجفی در کرج کشته شد، است. او را در یک دادگاه نمایشی بدون اینکه به وکیل مستقل دسترسی داشته باشد، به اعدام محکوم کردند. دیوان عالی کشور در روز ۱۲ دی حکم اعدام او را «ابرام» کرد.

در بازه زمان بازداشت او اطلاعی در دست نیست اما در آبان ماه او را به همراه ۱۵ متهم دیگر پرونده قتل روح الله عجمیان به دادگاه بردند. در این دادگاه محمدمهدی کرمی به عنوان متهم ردیف اول محاکمه و بابت آنچه که دادگاه «افساد فی‌الارض» عنوان کرد، به اعدام محکوم کردند.

دوست داشت قهرمان شود

از زندگی او اطلاعات زیادی در دست نیست. آنطور که پدرش به روزنامه اعتماد گفته کرد هستند و زاده بیجار که برای کار به نظرآباد کرج مهاجرت کرده‌اند. نظرآباد در حاشیه اتوبان تهران زنجان شهری است با جمعیت غالب کارگر. پدر محمدمهدی هم کارگر دستفروش است.

کرمی که تازه از کودکی به جوانی رسیده ورزشکار است؛ یک کاراته‌کار حرفه‌ای که آرزو داشت قهرمان شود. تا به حال نیز در چند رده سنی به مدال دست یافته است.

محمدمهدی به همراه خانواده‌اش ساکن نظرآباد کرج هستند. پدر او گفته که «شیعه»هستند. برخی منابع نزدیک به فعالان کرد محمدمهدی کرمی را یارسانی معرفی کردند.

او را شکنجه کردند

محمدمهدی کرمی در شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به افسا فی‌الارض، دعوت مردم به اغتشاش، مشارکت در قتل روح‌الله عجمیان متهم شده است. او در هیچ یک از مراحل دادرسی به وکیل مستقل دسترسی نداشت. وکیل تسخیری که دادگاه برای او تعیین کرد حتی به تماس‌های تلفنی خانواده‌اش نیز پاسخ نداد.

حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر در توییتر در ۱۹ آذر از شکنجه جسمی و روحی کرمی در زندان خبر داد. او در یک ملاقات به خانواده‌اش گفته بود: «هنگام بازداشت او را طوری کتک زده‌اند که بیهوش شده بود و نیروهای حکومتی فکر کردند که او مُرده و «جنازه‌اش» را اطراف دادگاه نظرآباد انداختند، اما موقع ترک آن‌جا متوجه شدند که هنوز زنده است».

او همچنین فاش کرد: ماموران امنیتی در بازجویی «هرروز اندام‌تناسلی‌اش را لمس و تهدید می‌کنند که به او تجاوز خواهند کرد».

اجازه دفاع به وکیل تعیینی ندادند

محمدحسین آقاسی، وکیل تعیینی خانواده کرمی برای دفاع از محمدمهدی است. او چندین بار به محاکم قضایی مراجعه کرد اما همزمان با اعلام تایید حکم موکلش به روزنامه اعتماد گفت قاضی دادگاه از تنظیم وکالتش خودداری کرده است.

به گفته این وکیل دادگستری «با وجود نامه مستشار دیوان عالی و توصیه رئیس دادگستری البرز، رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب کرج اجازه حضور وکیل در این پرونده را هنوز صادر نکرده است.»

آقاسی گفت: «شخصاً یک روز از صبح تا ظهر در دفتر قاضی پرونده حضور داشتم تا حکم وکالت تنظیم و تایید شود، اما رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب کرج اعلام کرد، تفسیر من این است که شما نمی‌توانید وکالت متهم را در دست بگیرید. این در حالی است که هم ‌مستشار دیوان و هم رئیس دادگستری کرج طی نامه‌ای به قاضی پرونده اعلام کردند با نامبرده همکاری شود، باز هم قاضی از پذیرش حکم وکالت من سر باز زد.»

می‌خواهند او را اعدام کنند

در روزهای گذشته خبرهای ضد و نقیضی در باره انتقال محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو متهم پرونده موسوم به عجمیان به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام منتشر شده است. پدر و مادر او پیشتر در یک پیام ویدئویی از مسئولان قضایی خواسته بودند فرزندشان را اعدام نکند. منابع نزدیک به فعالان حقوق بشر گزارش کرده‌اند کرمی در اعتراض به این حکم اعتصاب غذا کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mashang

    اکثرکشورهای دموکراتیک و مردمی رفتارغیرانسانی خلافت نظامی اسلامی را محکوم کردند بجزکشورهای اسلامی، اسلام ذاتش همینه اصلاح بشونیست۰