ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی قوه قضاییه: کیفرخواست دو  شهروند فرانسوی به اتهام جاسوسی صادر شده است

وزیر امور خارجه فرانسه در نوامبر  ۲۰۲۲ گفت در مجموع هفت شهروند فرانسوی در ایران در بازداشت‌اند. کیفرخواست دو شهروند فرانسوی صادر شده و کیفرخواست یک شهروند بلژیکی در دست بررسی است.

سخنگوی قوه قضاییه در یک نشست خبری درباره پرونده دو فرانسوی بازداشت شده در ایران گفت آنها به اتهام «جاسوسی و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» بازداشت شدند کیفرخواست صادر شده ولی هنوز «منتج به صدور رای» نشده است.

مسعود ستایشی درباره بازداشت متهم بلژیکی نیز گفت:

«در خصوص پرونده متهم بلژیکی در ۱۸ آبان ۱۴۰۱ از دادسرای مربوطه کیفرخواست صادر شده و در شعبه دادگاه انقلاب مطرح رسیدگی است و به محض رسیدن نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.»

اولیویه فانده‌کاستیل، امدادگر بلژیکی ۴۱ ساله در ۲۴ فوریه در تهران به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد. پس از آنکه دادگاه قانون اساسی بلژیک معاهده جنجالی تبادل زندانیان بین این کشور و حکومت جمهوری اسلامی را تعلیق کرد خبر محکومیت او به ۲۸ سال زندان منتشر شد.  این معاهده، در صورت اجرا، زمينه آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی را که به جرم طراحی بمب‌گذاری در همایش سازمان مجاهدین خلق به ۲۰ سال زندان محکوم شده، فراهم می‌کند.

دولت بلژیک تاکید کرده که این معاهده تنها راه تضمین آزادی امدادگر بلژیکی است.

سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه، و همسرش ژاک پری که با ویزای گردشگری به ایران سفر کرده بودند، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ همزمان با «روز جهانی کارگر» توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شدند.

شبکه عرب‎زبان العالم، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی اعترافات اجباری این دو شهروند فرانسوی را همزمان با تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم افراد دخیل در سرکوب جنبش «زن زندگی آزادی» پخش و اعلام کرد که آن‌ها برای تدارک یک «انقلاب و سرنگونی جمهوری اسلامی» حدود پنج ماه پیش به ایران سفر کرده بودند.  

حکومت جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که با متهم کردن شهروندان خارجی به جاسوسی، از آن‌ها به عنوان گروگان برای دریافت امتیازات و خواسته‌های خود استفاده می‌کند.

وزیر امور خارجه فرانسه در نوامبر  ۲۰۲۲گفت در مجموع هفت شهروند فرانسوی در ایران در بازداشت‌اند که نشانه دیگری از بدتر شدن روابط بین دو کشور است.

 ۴۰ نفر از اتباع سایر کشورها هم در جریان جنبش "زن، زندگی، آزادی" بازداشت شده‌اند. سخنگوی قوه قضائیه گفت   

«بازداشت‌ها نسبت به برخی اتباع در موقعیت مکانی در کشور صورت گرفته و اتهامات مختلف اتباع اینگونه نیست که آن را مطرح کنیم اما این وعده را می‌دهیم نسبت به آخرین وضعیت همه اتباع که بازداشت شدند که تعدادشان محدود است اطلاع رسانی شود. برخی در شهرستان‌ها بازداشت شدند.»

بازداشت اتباع خارجی علاوه بر سیاست برون‌فکنی حکومت به گروگانگیری‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران نیز ربط دارد. مذاکرات متوقف شده و اولویت آمریکا نیز تغییر کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.