ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره بازدید وزیر اسرائیلی از محوطه مسجد الاقصی

علاوه بر کشورهای اسلامی، فرانسه، مالت، چین و امارات متحده خواهان برگزاری این نشست شده‌اند با این هدف که رفتارهای تحریک‌آمیز دولت راستگرای اسرائیل خاتمه یابد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۵ ژانویه/ ۱۵ دی به درخواست فلسطینی‌ها و سایر ملت‌های اسلامی و غیراسلامی برای اعتراض به بازدید وزیر راستگرای افراطی اسرائیل از مسجدالاقصی و با درخواست پایان دادن به تحریکات افراط گرایان اسرائیلی و احترام به اورشلیم (بیت‌المقدس)، جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.

سه‌شنبه گذشته ایتامار بن‌گویر، چند روز بعد از تشکیل کابینه راست‌گرای اسرائیل و آغاز به کار به عنوان وزیر امنیت ملی تحت تدابیر امنیتی شدید و با همراهی گروهی از فعالان یهودی از مسجدالاقصی در اورشلیم (بیت‌المقدس) بازدید کرد. این اقدام را کشورهای اسلامی به عنوان یک اقدام تحریک‌آمیز درک و آن را محکوم کردند.  

دولت‌های غربی هشدار دادند که چنین رفتارهای تحریک‌آمیزی وضعیت شکننده موجود در اماکن مقدس اورشلیم (بیت‌المقدس) را به خطر می‌اندازد. کارین ژان‌-پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد تغییر در وضعیت موجود اماکن مقدس اورشلیم (بیت‌المقدس) «غیرقابل قبول» است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، نیز اعلام کرد که واشنگتن از بازدید بن‌گویر که ممکن است «موجب برانگیختن خشونت‌ها بشود، عمیقاً نگران است».

رایزنی‌های گسترده نماینده فلسطین

 ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل، روز چهارشنبه پس از دیدار با نمایندگان کشورهای عربی و نمایندگان ۵۷ کشور سازمان همکاری اسلامی، ۱۲۰ عضو جنبش عدم تعهد و دیگران در جمع خبرنگاران گفت که نه تنها این کشورها بازدید بن‌گویر از مسجدالاقصی را محکوم می‌کنند، بلکه با رویکردهای راست افراطی در دولت اسرائیل هم مخالف‌اند.

نماینده فلسطین اسرائیل را متهم کرد که نه تنها به اماکن مقدس مسلمانان «تعرض» می‌کند، بلکه اماکن مسیحی از جمله گورستان‌ها هم از تعرض او مصون نمانده‌اند.

مسجدالاقصی سومین مکان مقدس مسلمانان و مقدس‌ترین مکان یهودی‌ها محسوب می‌شود که محوطه آنجا را «کوه معبد» می‌نامند. طبق یک توافق قدیمی که وضعیت موجود را شکل داده است، غیرمسلمانان تنها در زمان‌های خاص می‌توانند از این محوطه بازدید کنند و اجازه اقامه نماز در این مکان را نیز ندارند. اسرائیل در سال ۱۹۶۷ این مکان را تصرف کرده است.  

وزیر جدید امنیت ملی اسرائیل پس از دیدار از مسجدالاقصی در توییتر نوشت:

«دولت اسرائیل، که من یکی از اعضای آن هستم، تسلیم سازمانی از قاتلان شرور نخواهد شد. مسجدالاقصی به روی همه باز است و اگر حماس فکر می‌کند تهدیدهای آن‌ها من را منصرف می‌کند، باید بفهمد که زمانه تغییر کرده است.»

او در حالی که انگشت اشاره خود را مقابل دوربین به حالت تهدیدآمیزی تکان می‌داد اعلام کرد که این دیدارها ادامه خواهد داشت.

نگرانی اردن از اقدامات تحریک‌آمیز دولت اسرائیل

نماینده فلسطین که از حمایت گسترده بسیاری از کشورهای اسلامی برخوردار است، اعلام کرد امارات متحده عربی، چین، فرانسه و مالت نیز از برگزاری نشست اضطراری روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده‌اند. ریاض منصور گفت:

 «ما می‌خواهیم مصوبات سازمان ملل به شکلی ملموس اجرا شوند. ما می‌خواهیم این رفتارها در مسجد الاقصی تکرار نشود و به وضعیت موجود در عمل و نه تنها در گفتار احترام بگذارند.»

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت، خالد خیره، دستیار دبیرکل در امور سیاسی و صلح، در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت وضعیت را توضیح خواهد داد.

محمود حمود، نماینده اردن در سازمان ملل، گفت کشورش که ملک عبدالله دوم، حاکم آن، متولی اماکن مقدس اسلامی و مسیحی است، «بسیار نگران یورش» بن‌گویر و دولت اسرائیل به مسجدالاقصی است.

نماینده اردن دولت راست اسرائیل را متهم کرد که با چنین اقدام تحریک‌آمیزی در پی دامن زدن به دور تازه‌ای از خشونت‌هاست.

 حمود هشدار داد که جامعه بین‌المللی باید در برابر این موضوع موضع قاطعانه‌ای اتخاذ کند در غیر این صورت چنین رفتارهای تحریک‌آمیزی تکرار خواهد شد.

  سپتامبر ۲۰۰۰، آریل شارون، یازدهمین نخست وزیر اسرائیل از مسجدالاقصی بازدید کرد، که خشونت‌هایی را در پی داشت و به درگیری‌هایی منجر شد که به قیام تمام عیار فلسطین معروف به انتفاضه دوم منجر شد.

بنیامین نتانیاهو هفته گذشته به قدرت بازگشت و هدایت مذهبی‌ترین و راستگراترین دولت تاریخ این کشور را به عهده گرفت. توسعه شهرک‌های کرانه باختری و الحاق سرزمین‌های اشغالی در دستور کار دولت او قرار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.