ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمهوری اسلامی دو جوان معترض دیگر را اعدام کرد

مرکز رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی و خبرگزاری میزان خبر دادند که محمد مهدی کرمی و محمد حسینی را سحرگاه شنبه به دار کشیده‌اند.

جمهوری اسلامی روز کاری شنبه ۱۷ دی خود را با اعدام دو جوان دیگر آغاز کرد. خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه خبر داد که محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو جوان بازداشت‌شده اعتراضات سراسری در کرج اعدام شدند.

محمد مهدی کرمی و محمد حسینی پس از اعتراضات در شهر کرج در مراسم چهلم حدیث نجفی بازداشت شدند. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران این دو جوان را به همراه ۱۴ نفر دیگر متهم کرده بود که یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان را در جریان این اعتراضات کشته‌اند. بر اساس این پرونده‌سازی، دادستانی استان البرز هم برای هر ۱۶ نفر متهم این پرونده اتهام محاربه و افساد فی‌الارض را در کیفرخواست گنجاند.

براساس گزارش هرانا، قوه قضاییه در گزارش‌های اولیه تعداد متهمان این پرونده را ۱۱ نفر اعلام کرده بود. در روز اول دادگاه خبرگزاری میزان نام ۱۵ نفر را به عنوان متهمان این پرونده مطرح کرد. در جلسه سوم، یک شهروند دیگر به نام حسین محمدی نیز تحت عنوان متهم این پرونده در دادگاه حاضر شد تا مجموع متهمان به ۱۶ تن برسد. نهایتا قوه قضاییه از صدور حکم، برای ۱۶ نفر مرتبط با این پرونده از جمله ۵ حکم اعدام خبر داد. با این حال، طبق روال سایر احکام اعدامی که در هفته‌های اخیر توسط شعب مختلف دادگاه های انقلاب در ارتباط با بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر صادر شده، قوه قضاییه به این که دقیقاً کدام یک از متهمان این پرونده با حکم اعدام مواجه شده‌اند، اشاره‌ای نکرد.

از ابتدای اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی که با قتل ژینا (مهسا) امینی و از روز ۲۶ شهریور‌ماه آغاز شد، چهار نفر با اتهام‌ محاربه یا افساد فی الارض اعدام شده‌اند. محسن شکاری، جوان ۲۳ ساله در تهران و مجیدرضا رهنورد ۲۱ ساله در مشهد اولین و دومین نفری بودند که جمهوری اسلامی آن‌ها را اعدام کرد. محمدمهدی کرمی و محمد حسینی هم سومین و چهارمین اعدام‌شده این اعتراضات بودند. مجموعه فعالان حقوق بشر و سازمان حقوق بشر ایران برآورد کرده‌اند که قوه قضاییه جمهوری اسلامی در همراهی با نهادهای امنیتی در صددند که تعداد بیشتری از معترضان را به دار بکشند. آن‌ها این تعداد را بیش از ۱۰۰ نفر دانسته‌اند.  

دادگاه رسیدگی به اتهام دستگیر‌شدگان اعتراضات سراسری در ایران بدون دسترسی به وکیل انتخابی، بدون طی تشریفات قانونی و با صحنه‌گردانی همزمان و هماهنگ نهادهای امنیتی و دادستانی در دادگاه‌های انقلاب برگزار می‌شود.

توجه افکار عمومی به موضوع صدور احکام اعدام برای معترضانی که با اخذ اعتراف در اثر شکنجه و یا پرونده‌سازی سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات به محاربه یا افساد فی‌الارض متهم شده‌اند سبب شده است که برخی از این احکام در دیوان عالی نقض شود.

محمدمهدی کرمی، ۲۲ ساله، شهروند ساکن کرج دارای چندین مدال و عناوین قهرمانی مختلف در رشته کاراته بود. طی روزهای اخیر، وکیل مدافع او در گفت‌وگو با هرانا گفته بود که موکلش از روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه، در اعتراض به نداشتن اجازه برای تعیین وکیل اختیاری، در ندامتگاه مرکزی کرج دست به «اعتصاب غذای خشک» زده است.

او در یک ملاقات به خانواده‌اش گفته بود: «هنگام بازداشت او را طوری کتک زده‌اند که بیهوش شده بود و نیروهای حکومتی فکر کردند که او مُرده و «جنازه‌اش» را اطراف دادگاه نظرآباد انداختند، اما موقع ترک آن‌جا متوجه شدند که هنوز زنده است».

او همچنین فاش کرد که ماموران امنیتی در بازجویی «هرروز اندام‌ تناسلی‌اش را لمس و تهدید می‌کنند که به او تجاوز خواهند کرد.»

علی شریف‌زاده اردکانی هم که برای مرحله اعاده دادرسی وکالت محمد حسینی را بر عهده گرفت ۲۸ آذر در توییتر نوشت: «با سید محمد حسینی در زندان کرج ملاقات کردم روایتش همه اشک بود. از شکنجه، ضرب وشتم با چشم و دست و پای بسته تا لگد به سر و بیهوشی، از میله آهنی به کف پا و شوکر در قسمت‌های مختلف بدن، مردی که اقرارهایش تحت شکنجه بوده و هیچ وجاهت قانونی ندارد.»

رئیس دادگستری استان البرز ادعاهای شریف‌زاده را رد کرد و مدعی شد که یک پرونده برای رسیدگی به این موضوع در دادگستری کرج تشکیل شده است و او می‌تواند برای پیگیری این موضوع به آنجا برود.

پیش از این که نتیجه بررسی‌های شکنجه متهمان به قتل روح‌الله عجمیان مشخص شود، دیوان عالی کشور حکم اعدام محمد حسینی و محمدمهدی کرمی، دو بازداشت شده مرتبط با این پرونده را که به عنوان متهمان ردیف اول و دوم محاکمه شدند، تایید کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    بارها و بارها گقته ایم احکام قضائی جمهوری اسلامی احکامی مصلحتی ست و هیچ نشانه ای از یک دادرسی عادلانه ندارد . دادگاههای انقلاب وقتی دست به صدور حکم قتل را می دهد نیز بر اساس مصلحت برای ایجاد رعب و وحشت است و چون این قتلها رعب و وحشت ایجاد می کند حتی اگر افراد مقتول بی گناه باشند حکومت یک لطفی به آنها کرده و برایشان بهشت را جایز می دانند اینها به صراحت بارها کگفته شده است اعلام تظاهرات و فراخوانها سبب ایجاد ترس در بین مومنان حکومت محسوب می شود به ازایش دو نفر به قتل می رسند تا مومنان را دلگرم کنند و دشمنان را مرعوب سازند حتی اگر مقتولین بی گناه باشند . این طی 43 سال اخیر بارها ثابت شده است از اینرو راه مقابله با قتلها ناکارامد کردن این قتلهاست نه با جریانهای احمق خارج کشور که بدون مطالعه فراخوان می دهند و عمدتا این فراخوانها چیزی جز یک اطلاع رسانه ای نیست و کسی در خیابان از نمایندگان این جریانها نیست فقط مردمی که انقلابیون غیرحرفه ای هستند این فراخوانها را اجابت می کنند چون اطلاعی از مضمون و ماهیت این جریانهای توخالی ندارند همین دیروز جوانان موسوم به جوانان محلات کرج فراخوان تسخیر زندان رجائی شهر را داده بود حتی در آن منطقه حتی یک شعار داده نشده است در حالی که همیشه در گلشهر اعتراضات شبانه هست . اینها اطلاعیه هائی ست که توسط رادیو تلویزیونهای سلطنت طلب برای تبلیغات خارجی صادر می شود و وقتی ملا دائم به همه بگوید کباب می دهند خودش هم کم کم باورش می شود می رود می بیند خر داغ می کنند . لذا تا زمانی که جریانهای بقول معروف شکارگر دائما در حال دام انداختن مردم هستند ادامه ی اعتراضات و اعتصابات احمقانه است و ما تا اطلاع ثانوی در هیچ آکسیونی شرکت نخواهیم کرد تا کامل رضا پهلوی و دوستانش حامد اسماعیلیون و دوستان دلال اسلجه اش یا گروههائی مانند فرشگرد و مشروطه ی پادشاهی و لیبرالها کامل شکستشان را بپذیرند اگر پیروز هم شدند مفت چنگشان . ولی ما دیگر نیروهایمان را برای این *ها تلف نخواهیم کرد