ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمهوری اسلامی به اتحادیه اروپا هشدار داد که سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار ندهد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی هشدار داد و گفت اروپا «به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بیندیشند». مقام‌های دیگر نیز واکنش‌های مشابهی داشتند.

در پی تصویب متمم قطعنامه پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی، موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا با واکنش‌هایی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی روبه‌رو شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را «رویکرد احساسی» نامید و تصویب متمم طرح پارلمان اروپا در این‌باره را «در تعارض با عقلانیت سیاسی و مدنیت» خواند. امیرعبداللهیان گفت:

«ما بارها گفته‌ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تأمین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه، به‌خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.»

پارلمان اروپا روز گذشته، چهارشنبه ۲۸ دی‌ / ۱۸ ژانویه در متمم طرحی که قرار است به رأی نهایی گذاشته شود از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند. این متمم با ۵۹۸ رأی مثبت، ۹ رأی منفی و ۳۱ رأی ممتنع تصویب شد. طرح اصلی و نهایی احتمالاً امروز پنج‌شنبه ۲۹ دی / ۱۹ ژانویه به رأی‌ نمایندگان پارلمان اروپا گذاشته خواهد شد.

امیرعبداللهیان همچنین افزود:

«اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن این نهاد امنیت آفرین‌، به نوعی شلیک به پای خود اروپاست.»

مسئولان جمهوری اسلامی در حالی سپاه پاسداران را عامل «امنیت ملی و امنیت منطقه» و «مبارزه با تروریسم» می‌دانند که مخالفان حکومت این نهاد نظامی ـ امنیتی که شریان‌های اقتصادی کشور را هم در دست دارد را عامل سرکوب اعتراضات مردمی، بی‌ثباتی در منطقه و گسترش تروریسم در نقاط مختلف جهان می‌شناسند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با جوزپ بورل به واکنش «قوی» مجلس شورای اسلامی در این‌باره اشاره کرد و به پارلمان اروپا هشدار داد که به «تبعات منفی این رفتار احساسی» خود بر اروپا بیندیشند.

شب گذشته ساعاتی پس از تصویب متمم قطعنامه پارلمان اروپا درمورد تروریست اعلام کردن سپاه پاسداران، رسانه‌های جمهوری اسلامی از تهیه طرحی «دوفوریتی» توسط نمایندگان مجلس خبر دادند.

محمد خدابخشی، نماینده الیگودرز گفت با تصویب این طرح دو فوریتی، «نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی ایران به‌عنوان تروریست قلمداد می‌شوند».

پیش از آن، احمد وحیدی وزیر کشور نیز در این‌باره گفته بود:

«این‌که عده‌ای در غرب بخواهند کاری خارج از قواعد بین‌الملل انجام بدهند و یک نیروی رسمی را تروریسم (تروریست) بنامند، نشان‌دهنده ضعف فکری، اخلاقی و سیاسی‌شان است.»

وحیدی افزوده بود:

«طرح پارلمان اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه، هیچ نگرانی ندارد و سپاه با قدرت به راه خود ادامه خواهد داد.»

شماری دیگر از مسئولان جمهوری اسلامی نیز در مورد تروریستی نامیدن سپاه پاسداران واکنش نشان دادند. اسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، از سرداران سابق سپاه و عامل سرکوب اعتراضات سراسری در دی‌ماه ۱۳۹۶ روز چهارشنبه به اروپا هشدار داد که در دام آمریکا نیفتند و سپاه را در فهرست تروریستی قرار ندهند. کوثری گفت:

«در صورتی که اتحادیه اروپا بخواهد سپاه پاسداران را به‌عنوان یک نهاد قانونی که مورد احترام ملت ایران است در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند باید به تبعات سنگین این اقدام توجه کنند(...) اگر دست به این توطئه بزرگ علیه سپاه بزنند ما هم می‌دانیم چه‌کار کنیم چون با این اقدام سپاه نه تنها محدود نمی‌شود بلکه ممکن است شرایط طور دیگری رقم بخورد.»

محمود نبویان، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در سخنان تهدید‌آمیزی نمایندگان پارلمان اروپا را تهدید کرد که تهران «تحریم‌کنندگان سپاه را در لیست تروریستی» جمهوری اسلامی قرار خواهد داد.

علاءالدین بروجردی، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز گذشته همین اظهارات تهدید‌آمیز را تکرار کرد و گفت اگر اتحادیه اروپا سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد «ما نیز باید در مجلس شورای اسلامی، به‌خصوص کمیسیون امنیت ملی، بلافاصله  نیروهای مسلح اتحادیه اروپا و سازمان‌های وابسته به آن‌ها را جزو سازمان‌های تروریستی اعلام کنیم».

روز دوشنبه ۲۶ دی / ۱۶ ژانویه هزاران ایرانی‌ از سراسر اروپا در محل پارلمان اروپا در استراسبورگ فرانسه گرد آمدند و خواهان قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شدند. روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا نیز در این تظاهرات حضور یافت و در سخنان کوتاهی ضمن حمایت از جنبش «زن، زندگی، آزادی» گفت از سوی پارلمان اروپا آمده است تا بگوید «با شما هستیم و شما را تنها نخواهیم گذاشت».

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز روز سه‌شنبه در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در داووس سوئیس گفت با تروریست نامیدن سپاه پاسداران موافق است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    اگر تا دیروز شک و تردیدهائی وجود داشت امروز کاملا روشن است که باید سپاه را در لیست تروریستی اتحادیه ی اروپا قطعی بدانیم و قطعا با توجه به مذاکرات امریکا و جمهوری اسلامی برای رد و بدل کردن گروگانها و باز کردن یک پنجره ی دیگر برای رساندن دلار به جمهوری اسلامی تا باز هم مدتی تنفس کند اربابان این حکومت قطعا راه حل دیگری را پیش روی علی خامنه ای گذاشته اند حکومت آخوندها با پیروزی نتانیاهو در اسرائیل تا امروز جان گرفته و خودش را جمع و جور نموده است تا احتمالا سر خامنه ای را زیر آب کرده و سپاه پاسداران را در ارتش ادغام نموده و برخی از سرداران زیاده گوئی مانند محسن رضائی رحیم صفوی و جعفری و سلامی و .... را بازنشسته کرده و یا یک کودتا تحمیل کنند یا اینکه یک شورای سه نفری از آیت الله ها جانشین خامنه ای کرده و این شورا را در واقع دست نشین افسران ارتشی قرار دهند . زیرا به توافق رسیدن اتحادیه ی اروپا بخصوص سیاست آلمانی با سیاست مثلث امریکا بریتانیا استرالیا چنان متفاوت است که تنها می تواند در حدود این برنامه از درونشان بیرون بیاید . علم کردن رضا پهلوی و عصبانیت مجاهدین هم نشان می دهد که با حضور شازده بعنوان آلترناتیو خود خوانده نیروی جنبش را به سکوت موقت وادار می کند از اینرو ما با وجود اعتماد به نفس نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی قطعا شاهد تمرکز و ترمیم مجدد هسته ی سخت قدرت با رهبری جدید خواهیم بود البته عقب نشینی های خامنه ای قوه ی قضائیه نیز شاهدی بر این مدعاست .