ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهدید کشورهای اروپایی به «اقدام متقابل» با قرار دادن نام سپاه در فهرست تروریستی در جلسه غیرعلنی مجلس

یک عضو هیئت رئیسه مجلس کشورهای اروپایی را تهدید کرد بعد از تروریستی خواندن سپاه «حتی مستشاران آن‌ها در سفارتخانه‌ها احساس آرامش نخواهند کرد». روزنامه کیهان هم خواستار ا«قدام عملی» در برابر تروریستی خواندن سپاه پاسداران شد.

شورای اتحادیه اروپا هنوز برای قرار دادن نام سپاه پاسداران به تصمیم نهایی نرسیده است. در ایران فرمانده سپاه پاسداران و وزیر خارجه به مجلس شورای اسلامی رفتند تا در یک جلسه غیرعلنی در باره پیامدهای تصمیم احتمالی اتحادیه اروپا توضیح بدهند. روزنامه کیهان هم که زیر نظر نماینده ویژه رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود خواستار قطع مراوده با تمامی دولت‌هایی که سپاه پاسداران را تروریستی می‌دانند، شد.

صبح یکشنبه دوم بهمن حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در جلسه غیرعلنی مجلس شرکت کردند تا درباره «پاسخ مناسب به اقدام پارلمان اروپا برای قراردادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی» با نمایندگان گفت‌وگو کنند.

اتحادیه اروپا ممکن است در جلسه آتی خود که روز دوشنبه ۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن برگزار می‌شود، تحریم‌های تازه علیه مسئولان جمهوری اسلامی را بررسی کند. تا به‌حال خبرهای ضد و نقیضی در باره تصویب مصوبه مشورتی پارلمان اروپا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی در نشست شورای اروپا منتشر شده است.

از جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی در صبح یکشنبه به غیر از اظهارنظر دو عضو هیئت رئیسه مجلس اطلاعات بیشتری منتشر نشده است. خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران نزدیک است به نقل از علیرضا سلیمی نوشت:

«در این نشست تاکید شد که اگر اروپا خطایی نابخشودنی انجام دهد ایران اقدام متقابل به مثل انجام خواهد داد.»

سلیمی کشورهای اروپایی را تهدید کرد اگر سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی اعلام شود «ایران نیز تمامی نهادهای نظامی اروپا را تروریست اعلام خواهد کرد و از این به بعد هیچ یک از نهادهای نظامی اروپایی در منطقه در امان نخواهند بود و حتی مستشاران آن‌ها در سفارتخانه‌های آن‌ها احساس آرامش نخواهند کرد.»

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مدعی شد کشورهای اروپایی پیام داده‌اند «قصد چنین اقدامی را ندارند و از ایران درخواست داشتند که ایران نیز اقدام متقابل به مثل انجام ندهد.». او همچنین ادعا کرد «آمریکایی‌ها نیز پیام‌هایی را به ایران داده‌اند و درخواست مذاکرات داده‌اند.».

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پس از این نشست غیرعلنی در سخنانی تهدیدآمیز گفت:

«مجلس شورای اسلامی به هر اقدامی که به‌معنای لیست‌گذاری سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی یا فهرست‌های تحریمی باشد، اقدام متقابل، فوری و قاطع نشان خواهد داد. ما ارتش‌های کشورهای اروپایی در منطقه را گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی شناسایی می‌کنیم و اقدامات لازم برای مقابله با آنها را در دستور کار خواهیم گذاشت.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم بعد از این نشست در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «مجلس در اقدامی متقابل درصدد قرار دادن عناصر ارتش کشورهای اروپا در لیست تروریستی است.»

روزنامه کیهان: مراودات با کشورهای اروپایی را قطع کنیم

مقام‌های ارشد نظامی و حکومتی و رسانه‌های وابسته به نهادهای حکومتی در ایران طی روزهای گذشته با ادبیاتی تهدیدآمیز به کشورهای اروپایی هشدار داده‌اند در صورتی که به مصوبه غیرالزام‌آور پارلمان اروپا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی رای بدهند، منافع آن‌ها را با خطر روبرو خواهند کرد. در ادامه همین تهدیدها روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده مستقیم علی خامنه‌ای اداره می‌شود در سرمقاله روز یکشنبه دوم بهمن نوشت کشورهایی که به تروریستی بودن سپاه پاسداران رای داده‌اند «جمهوری اسلامی را به رسمیت نمی‌شناسند» و «جا دارد از همین امروز مراودات سیاسی، اقتصادی و… ایران با این کشور‌ها به حالت تعلیق درآید و دفاتر نمایندگی طرفین در پایتخت‌ها تعطیل گردند».

نویسنده سرمقاله روزنامه کیهان همچنین با تشبیه تصمیم احتمالی شورای اتحادیه اروپا برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران به «تحریک شیر»، کشورهای اروپایی و آمریکا را به «تحمل آن‌چنان هزینه‌های انسانی و مالی» تهدید کرد و نوشت: «ما در این گام باید به‌طور عملی و نه در قالب چند بیانیه یا یک مصوبه داخلی، به کشور‌های غربی نشان دهیم که در این معرکه‌گیری جدید هزینه‌های آنان خیلی بیشتر از هزینه‌های ایران خواهد بود. اگر ما در این صحنه به اقدام تجاوزکارانه غربی‌ها فقط پاسخ کلامی دهیم، حتماً با اقدامات بعدی غربی‌ها علیه خود مواجه می‌شویم. اما اگر آنان در همین قدم متوجه هزینه سنگین شوند، از ورود به مراحل دیگر خودداری می‌کنند.».

بنا بر گزارش رسانه‌های داخلی ایران نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک طرح دو فوریتی را برای اقدام متقابل در برابر تصویب قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا آماده کرده‌اند.

پارلمان اتحادیه اروپا روز ۱۹ ژانویه در یک قطعنامه غیرالزام‌آور به شورای اروپا پیشنهاد کرد سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار بدهد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.