ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بورل: نمی‌توان سپاه را بدون حکم دادگاه تروریستی اعلام کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد قطع‌نامه پارلمان اروپا گفت که نمی‌شود تروریست خواندن فرد یا نهادی را بر مبنای دوست‌داشتن و نداشتنش انجام داد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح روز دوشنبه ۲۳ ژانویه/۳ بهمن قبل از آغاز نشست وزرای خارجه در بروکسل به قطع‌نامه هفته گذشته پارلمان اروپا واکنش نشان داد و گفت که اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه پاسداران را قبل از حکم دادگاه به عنوان گروه تروریستی معرفی کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت:

«اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد تا زمانی که دادگاهی در اتحادیه اروپا این موضوع را تأیید کند.»

پارلمان اروپا هفته گذشته از اتحادیه اروپا خواست تا سپاه پاسداران را به دلیل سرکوب اعتراضات سراسری در ایران و فروش پهپادهای انتحاری به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین در فهرست تروریستی قرار دهد. در این قطع‌نامه تقاضای تحریم علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی و محمد جعفر منتظری هم طرح شده بود.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم روز گذشته در مصاحبه با صداوسیما روایتی از مذاکره تلفنی‌اش با بورل اعلام کرد که شباهتی به موضع‌گیری امروز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت. امیرعبداللهیان روز یکشنبه گفت بورل به او گفته است تصمیم پارلمان اروپا بر اساس احساسات بوده است.

بورل هم روز دوشنبه درباره قطع‌نامه پارلمان اروپا گفت که «نمی توانید بگویید من شما را تروریست می دانم زیرا شما را دوست ندارم».

وی افزود که دادگاه یکی از اعضای اتحادیه اروپا قبل از اینکه اتحادیه اروپا بتواند اقدام کند باید یک محکومیت حقوقی مشخص صادر کند.

وزاری خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در جلسه‌شان در مورد چهارمین دور تحریم‌های جمهوری اسلامی پس از آغاز اعتراضات سراسری تصمیم می‌گیرند. گفته می‌شود که قرار است تعداد بیشتری از مقام‌هایی که در سرکوب اعتراضات و فروش پهپادهای انتحاری به روسیه دست داشته‌اند در فهرست تحریم قرار بگیرند. واکنش به قطع‌نامه پارلمان اروپا احتمالاً در بیانیه پایانی این نشست جای خواهد داشت هرچند وزرای خارجه برنامه‌ای برای بررسی درخواست پارلمان برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران در این نشست ندارند.

امیرعبداللهیان: همه چیز آرام است

اما در ایران، همزمان با جهش قیمت دلار و عمیق‌شدن بحران ارزی پس از صدور قطع‌نامه پارلمان اروپا، مقام‌های بانک مرکزی و وزارت خارجه در تلاشند که از گشایش‌ها در حوزه‌های کاریشان خبر بدهند.

در حالی که رئیس کل جدید بانک مرکزی از مذاکره با قطر، امارات و عراق و گشایش ارزی خبر می‌دهد، حسین امیرعبداللهیان هم تنها عضو برجام در بن‌بست‌مانده است که از زنده بودن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای و حتی گام‌های اجرایی قبل از اعلام توافق خبر می‌دهد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه گفت:

«مسیر تبادل پیام‌ها در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها همچنان ادامه دارد و ما در مسیر دستیابی به توافق، گام‌هایی را تعریف کرده‌ایم و فکر می‌کنیم در آینده‌ای نزدیک یکی از این گام‌ها عملیاتی می‌شود.»

او توضیحی در مورد این گام پیش از توافق نداد. در زمانی که مذاکرات احیای برجام هنوز به بن‌بست نرسیده بود، تبادل گروگان‌های آمریکایی زندانی در ایران به عنوان گام لازم قبل از اعلام توافق مطرح شده بود. حال مشخص نیست که منظور امیرعبداللهیان از اقدامی که در آینده نزدیک رخ خواهد داد همین تبادل زندانیان است یا نه.

امیرعبداللهیان به مجری صداوسیما هم اطمینان داد که برجام آنقدر برای غرب مهم است که حتی «پارلمان احساساتی اروپا» هم در قطع‌نامه تروریستی خواندن سپاه از لزوم احیای برجام سخن گفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.