ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اروپا چهارمین بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی را تصویب کرد

۳۷ فرد و نهاد دیگر به عنوان عوامل سرکوب اعتراضات سراسری در ایران شناسایی و در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفتند. بسته چهارم تحریمی در جلسه‌ای تصویب شد که پیش از آغازش مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت سپاه را زمانی می‌توان در فهرست تروریستی قرار داد که دادگاهی در اروپا به آن رای داده باشد.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی به‌دلیل سرکوب «وحشیانه» اعتراض‌ها وضع کرد، اما دیپلمات ارشد اتحادیه گفتند که سپاه پاسداران را بدون حکم دادگاه نمی‌توان در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

سوئد که در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، گفت که نشست وزرای خارجه این اتحادیه در روز دوشنبه در بروکسل «بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند که عوامل سرکوب را هدف قرار می‌دهد.»

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد در پیامی توییتری از سوی نمایندگی دیپلماتیک اتحادیه اروپا در این باره نوشت: «اتحادیه اروپا به شدت استفاده وحشیانه و نامتناسب از زور توسط مقامات ایرانی علیه معترضان مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کند.»

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا هفته گذشته به رویترز گفتند که این اتحادیه قرار است ۳۷ نام را به فهرست سیاه افراد و نهادهای ایرانی که از سفر به اروپا منع شده‌اند اضافه کند و دارایی‌هایشان مسدود شود.

هنوز اطلاعیه وزرای خارجی درباره افراد و نهادهای تحریم‌شده در بسته چهارم تحریمی منتشر نشده است.

روابط بین ۲۷ کشور اتحادیه اروپا و تهران پس از آغاز اعتراضات سراسری پس از قتل ژینا (مهسا) امینی و سرکوب خونین این اعتراضات رو به وخامت گذاشت. همکاری نظامی جمهوری اسلامی با روسیه و مداخله‌اش در جنگ اوکراین بحران را به سطحی رساند که در طول عمر جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در جلسه روز دوشنبه‌شان به طور فزاینده‌ای از ادامه رفتار خشونت آمیز با زندانیان اعتراضات سراسری و استفاده از مجازات اعدام، و انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه انتقاد کردند.

هفته گذشته پارلمان اروپا از سران اتحادیه اروپا خواست پا را از بسته‌های تحریمی فراتر بگذارد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. پارلمان اروپا می‌گوید سپاه مسئول سرکوب اعتراض‌ها و ارسال پهپاد انتحاری به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین است.

سپاه پاسداران به‌عنوان بازوی سرکوب رهبر جمهوری اسلامی حدود ۱۲۵ هزار نیروی نظامی کادر دارد. اطلاعات دقیقی در مورد کادرهای نیروی قدس سپاه پاسداران و رابطه سازمانی نیروهای خارجی فعال در آن وجود ندارد. همچنین سازمان بسیج به عنوان زیرمجموعه سپاه پاسداران فعال است. پارلمان اروپا خواستار قرار گرفتن سپاه و همه زیرمجموعه‌هایش و حتی نهادهای اقتصادی و شبکه‌ای شده که با عنوان فعالیت‌های غیرانتفاعی و خیریه در اختیار سپاه است.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در نشست روز دوشنبه گفت: «رژیم ایران و سپاه پاسداران به‌صورت مداوم بر توسعه وحشت علیه مردم ایران ادامه می‌دهند.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که موضع دیپلماتیکش را در قبال جمهوری اسلامی حفظ کرده است، قبل از آغاز نشست وزرای خارجه در بروکسل به قطع‌نامه هفته گذشته پارلمان اروپا واکنش نشان داد و گفت که اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه پاسداران را قبل از حکم دادگاه به‌عنوان گروه تروریستی معرفی کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت:

«اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد تا زمانی که دادگاهی در اتحادیه اروپا این موضوع را تأیید کند.»

پارلمان اروپا هفته گذشته از اتحادیه اروپا خواست علاوه بر سپاه پاسداران و زیرمجموعه‌هایش، علی خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی و محمد جعفر منتظری را هم تحریم کنند.

ایران پیش‌تر به اتحادیه اروپا نسبت به شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک نهاد تروریستی هشدار داده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.